TOM ERIK NILSEN, 17 år gammel og redaktør av lokalavisa Kronstadposten i Alta.
TOM ERIK NILSEN, 17 år gammel og redaktør av lokalavisa Kronstadposten i Alta. (Foto: Gard L. Michalsen)

Tom Erik (17) er trolig Norges yngste redaktør. Og seks år etter starten selger han 1300 aviser i uka!

MEDIETRENDER2016: Nå har altaværingen sluttet på skolen for å «gunne på». Torsdag inspirerte han hele mediebransjen i Oslo.

- For et års tiden sluttet jeg på skolen. Da fant jeg ut at jeg bare måtte gunne på, sier Tom Erik Nilsen.

Han er trolig Norges yngste lokalavisredaktør, for den ultralokale Kronstadposten i Alta.

Torsdag var han invitert til TNS Gallup sin konferanse Medietrender 2016 på Filmens Hus i Oslo.

For å fortelle om den smått eventyrlige historien til lokalavisa.

Tom Erik Nilsen og Nils Petter Strømmen, TNS Gallup.
Tom Erik Nilsen og Nils Petter Strømmen, TNS Gallup. Bilde:

Startet med stiftemaskinen

Historien startet nemlig for snart seks år siden, da 11-åringen Tom Erik og noen kamerater lagde enkle nyheter i PowerPoint, skrev ut og stiftet sammen avisa.

I årenes løp har det endret seg kraftig: I dag står Tom Erik for innholdet, mens han får hjelp av farens fagtrykk til annonser, design og digitaltrykk av avisa i A4-format.

Med en utgave hver uke - senest før jul i en dobbelutgave på hele 80 sider.

Og et opplag som vokser langt utover bydelen Kronstad med sine 1500 innbyggere, forteller Tom Erik:

- I 2014 hadde vi et opplag på 700. Nå er vi oppe i 1300!, sa han til konferansen - til en av flere runder med solid applaus. 

Bilder, scootere, tegneserier og kjentfolk

Hva er oppskriften? Det er handler om det samme som lokalaviser flest: Historier og bilder folk som leserne kjenner og vil lese om.

- Her har vi en scooterentusiast som vedlikeholder og reparerer veteranscootere. Han er en ganske godt kjent kar i Alta, sier Tom Erik og viser fram en av de siste forsidene.

- Og så er det viktig med gode bilder. Vi har mange leserbilder på trykk. Også Syden-bilder, forteller han.

Avisen byr også på historiske fotos, som når den voksne målgruppen. Men et stort utvalg tegneserier er fortsatt med fra starten av da 12-åringen startet avisa. Sammen med annet stoff (og redaktørens unge alder) gjør det at ungdommen også følger avisa på papir.

Annonser og samarbeid

Annonsetilgangen ser etterhvert også bra ut, kunne 17-åringen fortelle:

- Kronstad er blant annet kjent for å ha mange store og gode maskinentreprenører, og de er flinke til å annonsere, sa han. 

Dessuten er han i slekt med mange av disse entreprenørene, la han til, og fikk muntert engasjement fra salen.

Kronstadposten har også en digital tilstedeværelse, fra i fjor gjennom et samarbeid med Finnmark Dagblad om den lokale nettavisen iAlta.no.

medietrenderKronstadposten02
Bilde:

- Dette jeg skal leve av

Etter egen presentasjon og intervju med TNS sin intervjuer Nils Petter Strømmen, ble 17-åringen del av et erfarent panel til den evige debatten om mediebransjens framtid. Der møtte han VG-sjef Torry Pedersen og Kvinneguiden-redaktør Susanne Kaluza, med presseforbundets Kjersti Løken Stavrum som ordstyrer.

I en kjent debatt om utvikling, reach, trender, innholdsmarkedsføring og medieøkonomi var Nilsen også her kanskje det friskeste innslaget på spørsmål om framtida og om det blir økonomi av dette:

- Det blir jo litt pæng av det. Jeg vet ikke hva jeg skal si her i salen. Men det må jo bli litt for at det skal gå rundt, svarte Tom Erik Nilsen.

- Men det er dette du skal leve av?

- Ja, nå skal jeg satse på avisa. Dette har jeg troa på!

Til toppen