Tri Nguyen Dinh (42), redaktør i Maritim Logg/LO Media.
Tri Nguyen Dinh (42), redaktør i Maritim Logg/LO Media.

#MinMetode

Tri Nguyen Dinh fant verdens­stjernen etter å ha jaktet intervju i flere dager. Det var bare ett problem

Redaktør i Maritim Logg, Tri Nguyen Dinh, forteller om sin mest krevende sak i Medier24s spalte #MinMetode.

I spalten #MinMetode ønsker Medier24 å få journalister til å fortelle om sine metoder og tanker om hvordan journalistikk best utføres.

Denne gang er det redaktør i Maritim Logg/LO Media, Tri Nguyen Dinh, som svarer på Medier24s ti spørsmål om alt fra undervurderte kvaliteter, kilderelasjoner og sitatsjekking.

– Hva er din viktigste egenskap for å sette dagsorden?

– Det er å få såkalte konsekvenskilder (caser) til å stå fram slik at saken blir belyst og engasjerer flest mulig lesere. Jeg får fort tillit hos kilder som er i en vanskelig situasjon, og de stoler på at jeg behandler saken deres på en ordentlig måte. Jeg er en veldig inkluderende fyr og har sterkt rettferdighetssans, det tror jeg kildene mine merker.

– Hvilke kvaliteter er de mest undervurderte som journalist?

– Å være hyggelig og ydmyk. Det er da man kommer tett på de som har vært utsatt for urettferdighet. Ellers er det opplagte svaret kunnskap og forberedelser når man møter ekspertkilder og politikere.

– Hvilke kvaliteter er de mest oppskrytte som journalist?

– Er du ekstremt selvsikker, flink og alltid skal vise hvor god oversikt du har så kan det vel skremme bort sårbare folk. Ellers synes jeg kvaliteten om alltid å ha rett er sterkt overvurdert hos journalister og redaktører, det er altfor sjelden vi ser redaktører innrømme at saken de har publisert var en feilvurdering og at saken ble framstilt feil.

– Hva foretrekker du å jobbe med: Breaking news eller lengre reportasjer? Hvorfor?

– Breaking news, eventuelt nyhetsreportasjer. Helst aldri ren feature eller fortellende journalistikk, for eksempel om en person som forteller om sitt liv og sin hobby. Uansett hvor interessant jeg selv synes det er klarer jeg ikke å løse saken på en bra måte. Jeg lager også sånne saker til daglig, men de blir sjeldent bra. Rett og slett fordi jeg ikke er en god litterær skribent. Jeg trenger en klar konflikt i saken for å skrive en bra sak. Favorittnyhetskriteriet mitt er konflikt. Der er jeg god.

– Hva er din mest utradisjonelle måte å finne gode saker på?

– Bruke altfor mye tid på å lese oppdateringer til folk som deler litt for mye av seg selv på sosiale medier.

– Hva er dine beste triks for å bygge et bredt og relevant kildenettverk?

– Skrive relevante saker som engasjerer, saker hvor feil og urettferdighet som har blitt oppdaget kan gjøres noe med enten politisk eller at de som sitter i posisjon endrer vedtak og regler. Når jeg klarer å engasjere lesere og potensielle kilder så kommer kildenettverket av seg selv. Ellers er det å omgås såkalte outsidere i samfunnet undervurdert. Jeg føler selv jeg er en outsider så jeg tror mange konsekvenskilder kjenner seg igjen i meg og er uredde meg.

– Hvordan håndterer du motstand fra kilder som føler seg urettferdig behandlet? Jeg gir dem gode tilsvarsmuligheter. Jeg er åpen for at jeg kan ha tatt feil og lytter til dem.

– Hvilken sak er den mest krevende du har laget så langt?

– Det var da jeg som ung og uerfaren journalist, rett fra journalistutdanningen, skulle finne den svært medieskye verdensstjernen Bobby Fisher og spørre om et intervju. Jeg hadde lest i nyhetene at sjakkgeniet hadde fått asyl på Island, alle mediene var etter ham men ingen hadde fått til et intervju. DN ville selvfølgelig ha saken dersom jeg og en journalistkompis fikk dette til, så vi brukte alle pengene vi hadde på fly og hotell en uke uten å vite om dette ble noe av. To idioter saumfarte hele Reykjavik og omegn, vi ringte til og med på hos Odd Nerdrum for å få tips.

– Etter flere dager fant vi Bobby Fisher men han ville selvfølgelig ikke ha noe med medier å gjøre. Den siste dagen på Island ga vi opp og dro til «Den blå lagunen» for refreshment. Tilfeldigvis steg Fisher opp med vanndampen så vi tok noen turistbilder med Fisher i bakgrunn. Det endte med at vi skrev en lang reportasje fra Island om jakten på Bobby Fisher som vi heldigvis fikk solgt.

– I USA innførte New York Times forbud mot sitatsjekk i 2012. Mener du norske medier bør gjøre det samme? Hvorfor eller hvorfor ikke?

– Jeg mener kildene bør ha rett til sitatsjekk. Det er både bra for kildene og for oss journalister slik at saken blir riktig framstilt. Jeg tror mange kilder vil vegre seg mot å gå til mediene hvis de ikke får sitatsjekk.

Til toppen