Triana Iglesias er som en slags mor for deltakerne i Paradise Hotel - og har vært programleder gjennom alle de ti norske sesongene av serien.
Triana Iglesias er som en slags mor for deltakerne i Paradise Hotel - og har vært programleder gjennom alle de ti norske sesongene av serien.

Triana Iglesias mener Paradise-deltakerne har det tøffere enn man tror. Torsdag kveld ledet hun sin tiende finale på rad

Fremdeles følger 100.000 seere hver episode på lineær TV - og enda flere på nett. Sjekk hvordan seertallene har utviklet seg de siste ti årene! 

Torsdag kveld rullet finalen av den tiende sesongen Paradise Hotel over norske skjermer - og modell og programleder Triana Iglesias (34) har ledet norske TV-seere gjennom alle sesongene. 

- Det er en ære å få lov til å holde på i ti sesonger. Jeg føler meg som verdens heldigste person som får lov til å jobbe med dette, sier Triana Iglesias til Medier24. 

Og det ligger an til å bli flere sesonger. Ifølge kommunikasjonssjef i TV3, Line Vee Hanum har i snitt 100.000 seere sett hver episode på lineær TV og 118.000 har strømmet det via gratistjenesten Viafree.

I tillegg kommer de som har sett programmet via den betalte strømmetjenesten Viaplay, som de ikke går ut med av konkurransemessige årsaker. 

 

- Holder ikke bare å stå der og være programleder

Iglesias jobbet allerede som programleder i TV3 da hun fikk tilbud om å være med på prøvefilming for programlederjobben på Paradise Hotel. Gjennom de siste ti sesongene har hun jobbet med å utvikle sin egen programleder-stil. 

Hun har valgt å til tider være både konfronterende overfor deltakerne, og stille vanskelige og kritiske spørsmål til deltakere som er uvenner, bitre fiender eller forelsket i hverandre. 

- Man blir litt stuntreporteraktig i en del av de settingene. Man må være veldig på, det holder ikke bare å stå der og være programleder. Man må også være glad i å fyre opp litt under, sier hun. 

Selv sier hun at hun har satt seg som mål at Paradise Hotel ikke bare skal være krangling. 

- Du er med på å fyre litt oppunder konfliktene? 

- Ja, det må man jo, men jeg vil ikke at det skal være kjipt, sier hun. 

Hun opplever å få reaksjoner på stilen hun har valgt seg. 

- Mange utenfor synes jeg blander meg inn eller tar parti, men hvis noen er helt tydelig slem, så synes jeg at den som ikke er slem er bedre enn den som er slem. Jeg har nulltoleranse på det å være kjip og stenge folk ute, sier hun. 

 

 

Ser ikke på seg selv som journalist

Hun forteller at programlederjobben til tider kan være mer krevende enn man kanskje skulle tro av å følge programmet på TV. 

- For meg er det viktig å ha roen når jeg kommer inn, for eksempel til en parseremoni. Jeg er litt sensitiv på dårlig energier, og til tider er deltakerne så sinte at de holder på å fly på hverandre. Vi får ikke helt formidlet gjennom kameraet hvor intenst det kan være, sier hun. 

I tillegg til mentale forberedelser er det også viktig for henne å lese gjennom hva som skjedde dagen før, og følge med på konfliktene og relasjonene som utvikler seg inne på hotellet. 

- Ser du på deg selv som en journalist? 

- Nei, er du gal? Det ordet ville jeg aldri brukt om meg selv, sier hun. 

 

Spiller på humor. Det blir det bedre TV av. 

Paradise Hotel er langt fra et unikt norsk konsept, men sendes blant annet også i de andre nordiske landene. Mens produksjonen i Sverige og Danmark ofte er mer sensasjonsbasert, er det humor som er et av de viktigste virkemidlene i den norske utgaven, ifølge Iglesias. 

- Vi spiller mer på humor enn i mange andre land. I starten sleit vi litt med å finne formen, sier Iglesias. 

Etter hvert har de funnet humor-formen - og deltakerne må finne seg i å få luer, hatter, barter digitalt plassert på seg i etterkant av innspillingen. 

- Det var etterarbeidet som begynte med det, å sette luer, briller eller bart på deltakerne. Vi drev nesten med snap-filtere før snap var en greie, sier hun. 

Det er ikke bare digitale arter deltakerne må finne seg i. Utover i sesongene har det blitt stadig flere tema-uker, og i år har deltakerne blant annet vært gjennom en høyfjellsuke, fengselsuke og en Game of Thrones-uke. Det innebærer egne kostymer - og temarelaterte utfordringer og maktkamper. 

- Seerne synes det er gøy, og deltakerne lever seg mer inn i det. Det blir det bedre TV av. Egentlig er det jo ikke så gøy å bare se på klining, og folk som soler seg og drikker, iser Iglesias.

Det mener hun også gir et bedre program, og en bedre seeropplevelse. 

- Det er morsommere med et Paradise med masse humor, enn ett med bare krangling og grining, sier hun. 

 

- En fantastisk sesong

Line Vee Hanum er pressesjef i MTG, konsernet som eier TV3. Hun er strålende fornøyd med de foreløpige seertallene for årets sesong. 

Line Vee Hanum i MTG.

- Det har vært en helt fantastisk sesong, sier Vee Hanum til Medier24. 

Hun forklarer at selv om tallene umiddelbart ser lavere ut enn tidligere, holder seertallene seg stabilt høye.

 - Det er ikke sånn at det er færre som ser på Paradise Hotel, selv om det kan se sånn ut på disse tallene. Vi opplever en enorm økning i seere fra strømmetjenesten Viaplay, sier Vee Hanum. 

Av konkurransehensyn ønsker hun ikke å gå ut med seertallene på Viaplay, men opplyser om at det er 30 prosent flere som følger årets sesong på Viaplay, enn som gjorde det i fjor. 

 

Seertall for Paradise Hotel (ikke inkludert Viaplay):

  TV3 (live+opptak) Viafree Totalt
Sesong 1 229 000   229 000
Sesong 2 245 000   245 000
Sesong 3 191 000   191 000
Sesong 4 200 000 96 000  296 000
Sesong 5 207 000 107 000 314 000
Sesong 6 168 000 83 000 251 000
Sesong 7 181 000 119 000 300 000
Sesong 8 169 000 141 000 310 000
Sesong 9 136 000 108 000 244 000
Sesong 10 102 000 118 000 220 000

 

De yngste brukerne strømmer gratis

Tabellen over viser hvor mange som i snitt har fulgt hver episode. Tallene for sesong 10 er midlertidige tall, ettersom sesongen på det tidspunktet Medier24 fikk tallene ikke var ferdig sendt. 

På tross av at hovedmålgruppen er unge mellom 20 og 29, er det så langt denne sesongen i snitt over 100.000 som har sett hver episode på lineær TV.

- Stadig flere ser det digitalt, noe som er helt naturlig, ettersom det er en ung målgruppe. Så lenge vi har to strømmetjenester, en som er gratis og en som er abonnementsbasert, fanger vi opp ulike målgrupper i det ulike kanalene. De yngste ser det gratis på Viafree, de litt eldre ser på Viaplay, sier Vee Hanum. 

Om man ser på fordelingen i prosent mellom det lineære tilbudet og TV3 sitt eget strømmetilbud, er sesong 10 første sesongen hvor flere har fulgt serien digitalt enn lineært. 

 

Fordeling av seere mellom lineær TV og strømming:

   TV3 Viafree (tidl. TV3play)
Sesong 4 68 % 32 %
Sesong 5 66 % 34 %
Sesong 6 67 % 33 %
Sesong 7 60 % 40 %
Sesong 8 55 % 45 %
Sesong 9 56 % 44 %
Sesong 10 46 % 54 %

 

- En teknologisk lekegrind

- Vi har laget et helt univers rundt programmet. Det går på TV fire ganger i uka, men du kan finne innhold på mange ulike plattformer, og hvis du vil konsumere nytt innhold hele tiden, sier hun. 

I forbindelse med programmet har MTG og Tv3 også lansert en rekke innovative teknologiske løsninger. Blant annet muligheten til å se hvor du kan kjøpe klærne deltakerne har på seg, hvis du trykker pause i Viafree-spilleren og et Fantasy-paradise-spill, etter modell fra de klassiske Fantasy football-ligaene, som er utviklet av noen NTNU-studenter og kjøpt opp av MTG. 

- Dette er en lekegrind for oss. Vi når en ung målgruppe, og fordi det er mange som ser på kan vi også teste ut en rekke nye og innovative løsninger, sier hun. 

Hun tror de lykkes med å beholde og engasjere unge seere fordi de klarer å utvikle programmet i takt med at målgruppa utvikler seg. 

- Programmet evner å fornye seg og følger trendene i målgruppa. Vi har for eksempel sett en utvikling rundt hva slags deltakere som er med og hva de snakker om. Vi er tro mot den målgruppen som Paradise Hotel er laget for, sier hun. 

Det gjør også at programmet omstridt blant en del grupper. 

- Vi har ingen ambisjon om at dette skal være et program alle skal like. Enten elsker du det, eller så hater du det, sier Vee Hanum. 

 

 

Ikke bare sex, fyll og nakenhet

Iglesias understreker at serien ikke bare består av fyll og sex på et hotell i Mexico, men at de også kan være med på å bryte tabuer. 

- Det er en del av de tingene som kan komme opp som også er viktige, sier Iglesias. 

Blant annet tror hun at serien kan ha bidratt til mer åpenhet rundt seksualitet. 

- Om man skrur på Paradise Hotel for å se på et «sex-hotell», tror jeg man blir veldig skuffet. Det er en del sex inne på hotellet, og det er ikke alt som blir med på TV, kun det som er viktig for å vise utviklingen i en relasjon, sier hun. 

Samtidig mener hun det er viktig at man viser de scenene også - selv om det har vært kontroversielt. 

- Om man skulle ha tatt det helt vekk, så ville det kanskje blitt oppfattet som tabu og fy-fy. Så der gjør Paradise Hotel en viktig jobb - og de teite tingene man sitter og ler av, er kanskje ikke så teit likevel. Det er mye av det som er greit å få sagt høyt også, sier Iglesias. 

Vee Hanum supplerer: 

- Jeg tror det er en gjensidig utveksling der. Det målgruppen snakker om, det kommer til syne i Paradise Hotel, samtidig som man fjerner en del tabuer ved å vise fram og snakke om ting på tv, sier Hanum. 

 

Fotograf Per Heimly tok bildene til en av Paradise Hotel-sesongene. Foto: Per Heimly/TV3 Foto: Per Heimly/TV3

Hvorfor engasjerer noen seg i Paradise Hotel? 

Iglesias forteller at hun får eposter fra fans som lurer på alt fra hva slags musikk som blir spilt, til hvor kjolen hun har på seg er kjøpt og hva man kan gjøre for å bli valgt som deltaker. 

Hun tror det at deltakerne «er seg selv 110 prosent», som det heter på Paradise Hotel-språk, er med på å bidra til at mange seere engasjerer seg veldig i programmet. 

- Deltakerne utleverer mye av seg selv, og man føler nesten at man kjenner dem godt etter å ha fulgt en hel sesong. Det appellerer også litt til kikkeren i deg. Du får satt deg ned og gitt et innblikk i andre menneskers problemer, men også romantikk og vennskap, sier hun. 

At deltakerne er stengt inne på et hotell i tolv uker uten muligheten til å bruke internett, ringe hjem, lese en bok eller høre på musikk - gjør at deltakerne raskt bygger nære relasjoner, men ikke nødvendigvis tillit. 

- Alle følelser og relasjoner blir eskalert. Du er inne på et hotell med mange personer du ikke kjenner, også skal du stole på dem. På toppen av det blir det filma. Det er nok ganske mye tøffere enn man skjønner, sier hun. 

Til toppen