Trønder-Avisa fortsetter å imponere: Øker inntektene både på papir og nett i 1. kvartal!

Her er avisa som snakker mer om topplinja enn kutt og nedbemanning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Imponerende 2014-resultater, skrev Medier24 om Trønder-Avisa i slutten av januar.

Og om slutten på 2014 var bra, så er starten på 2015 enda bedre. 1. kvartal i år endte med en omsetning på 33 millioner kroner. Det er hele 8,6 prosent bedre enn 1. kvartal i fjor.

- Første kvartal i fjor var ikke spesielt bra. Men vi er likevel nesten litt overrasket over at vi klarer å sette ny rekord for første kvartal nå i 2015, sier Arve Løberg til Medier24.

Fakta: Trønder-Avisa

  • Trønder-Avisa er en regionavis for Nord-Trøndelag, med hovedkontor på Steinkjer.
  • Avisas forløper ble etablert ved krigsutbruddet i 1940, etter at to konkurrerende aviser bestemte seg for å samarbeide. I 1952 ble Trønder-Avisa etablert, som et talerør for Venstre og Senterpartiet. (Les mer på Wikipedia). 
  • Avisas eierskap er fortsatt delt mellom to store grupperinger av lokale eiere og politiske organisasjoner; AS Nord-Trøndelag og LL Inntrøndelagen. Samt at Polaris Media eier 10 prosent.
  • Trønder-Avisas papiropplag har falt fra 23.142 i 2008, til 20.681 i 2013. Avisa hadde sist uke 25.000 brukere på desktop, og 20.000 på mobil.
  • Trønder-Avisa AS er også et «minikonsern», gjennom eierskap til lokalavisene Ytringen, Steinkjer-Avisa, Inderøyningen, Lokalavisa Verran-Namdalseid og Snåsningen.
  • Konsernet omsatte i 2013 for 168 millioner kroner. Trønder-Avisa utgjør 125 millioner av denne omsetningen.

Feiret med kake

Medier24 snakker med Løberg på telefon fra Trondheim, hvor lederne i Polaris Media - som eier en liten del av Trønder-Avisa - møtes denne uka.

«Hjemme» på Steinkjær var det kakefest uten sjefen i dag, for å feire de gode tallene.

- Ja, vi må nesten spørre: Hva er det dere «gjør galt», som lykkes mot trenden og bransjekonjunkturene?

- Ja, det er nesten sånn at vi kan spekulere i det. Men jeg mener at vi får betalt nå fordi vi har jobbet godt på marked gjennom flere år. Vi har fornyet og «forynget» salgsapparatet gjennom de seneste åra, og de har trengt noe tid på å bli enda bedre. Nå ser vi effekter av det, sier Løberg.

Det kanskje aller mest imponere er at det er vekst i alle kategorier i forhold til første kvartal i fjor - både papirannonser (6 prosent), digitalt (27 prosent) og innstikk (75 prosent!).

Det gir samlet en annonsevekst på 14,9 prosent, mens opplagsinntektene øker med 4 prosent sammenlignet med samme periode i 2014.

Utvikler og forvalter

Hvordan klarer T-A denne utviklingen «mot trenden»? Løberg slår fast at de vokser og utvikle seg sterkt digitalt, samtidig som de forvalter og lager gode betalte produkter og papiravis:

- Vi har vært flink i å utvikle oss i alle kanaler. Vi utvikler oss digitalt, og gjør samtidig en god jobb med papiravisa. Det handler ikke minst om at vi fortsatt må lage en viktig papiravis, og det gjør vi med dyktig folk både på kommentar, politikk, næring og kultur, sier Løberg.

En annen faktor for veksten på innstikk, er et nytt samarbeid med Amedia.

- Innstikksmarkedet er ikke dødt. Men da må du jo ha en papiravis med stor distribusjon, konstaterer Løberg.

Samtidig erkjenner han også at utviklingen går mot en mer digital framtid. Papir taper terreng, de digitale kanalene vokser.

- Men det er ikke ensidig slik at papir taper hver eneste måned. Og når du da får et helt kvartal med vekst, er det jo veldig artig!

Inntektsvekst som kostnadskutt

Trønder-Avisa AS, som utgjør et minikonsern med seks mindre aviser i tillegg til «hovedavisen» Trønder-Avisa, eies i all hovedsak av lokalt næringsliv og lokale politiske partier (!).

Polaris Media ASA eier imidlertid 10 prosent. Og de er viktig - men samtidig er det greit å stå fritt, mener Løberg.

- Vi har en strategisk samarbeidsavtale med Polaris Media, og er med på mye av det de gjør. Samarbeidet styrker oss definitivt. Men det er også viktig å ha og dyrke en selvstendighet, mener han.

- Blant annet bruker vi fryktelig mye tid på å være kreativ for å skaffe nye inntekter. I konsernene er man veldig opptatt av å kutte, kutte, kutte. Vi holder også på med et kostnadsforbedrende prosjekt. Hvor vi har brukt mesteparten av tida på å finne ut hvordan vi kan øke topplinja.

- Er det en fordel å være uten et konsern, mener du?

- Jeg skal være forsiktig med å si noe om det, og for oss er det viktig og en styrke med Polaris på eiersida. Men jeg vet at den selvstendigheten vi har, ikke er noen ulempe for å lykkes slik vi gjør nå. Vi er stor nok til å være selvstendig, og har eiere som lar oss utvikle avisa, sier Arve Løberg.

Powered by Labrador CMS