TOR-AKSEL ØDEGÅRD, innsiktsrådgiver i mediebyrået IUM.
TOR-AKSEL ØDEGÅRD, innsiktsrådgiver i mediebyrået IUM. (Bilde: IUM)

Tror noen at disse yngre voksne vil endre sine vaner fra strømming til mer lineært TV? Neppe

ANALYSE: TV-seeing, aldersgrupper og strømming - hva skjer egentlig? Innsiktsrådgiver Tor-Aksel Ødegård ser på de siste tallene.

  • Endret
  • TOR-AKSEL ØDEGÅRD, innsiktsrådgiver i mediebyrået IUM

NRK-serien «Unge lovende» er fremhevet som en serie med stor sukesess på streaming. TV3s Paradise hotel er definitivt et konsept som bruker alle flater for å nå ungdommen. Mammon 2 derimot var ikke en serie som fikk løftet seg til samme seertall som i runde 1 - selv med streamingtall inkludert, og nå i 2016, året etter at TV-strømming «offisielt» skal ha fått sitt gjennomslag.

Canal Digital tør, tydligvis i god tro på eget produkt, å ta en åpen konflikt (iallefall så lenge som to uker) med Discovery Network. Bransjefolk som Bente Sollid Storehaug poengterer at streaming er eneste fremtiden. Visstnok sa familien Storhaug allerede i 2014 opp deres abonnement på TV distribusjon.

Nesten 1/3 av oss bruker da også Netflix ukentlig (TNS Gallup Interbuss Q3-15).

Daglig dekning totalt på TV i 2015 var imidlertid opp fra 70 til 74 prosent, mens seertiden er stabilt fra 2014 til 2015.

Seertiden for 12-19 og 20-29 år gikk derimot ned hhv. 13 og 7 prosent (TNS Gallup – TV meter årsrapport 2015).

De kommersielle TV-kanalene har mye å tjene ved å holde godt på sine lineære seere, da det passer deres foretningsmodeller og inntjeningsmuligheter best. Mens Get, Canal Digital og de andre distributørene tviholder på å bundle produktene sine og vil ikke la sine kunder si opp TV avtalene.

Samtidig krangler de som kjent om hvordan kaken skal deles.

Det er med andre ord mange krefter og interesser som drar i ulike retninger.

Mange har behov for å beskytte sitt inntektspotensiale eller å fremsnakke eget potensiale.

Derfor er det mange som mener mye om TV-kanalenes muligheter fremover – gjerne sett med fargede briller på.

Vi kan være enige om at TV og levende bilder er det sterkeste mediet vi har, både til å vise underholdende dramatiseringer, reality TV og ikke minst dekke annonsørers behov for å kommunisere med markedet.

Så sant det blir sett.

Derfor er det godt å slå fast at TV holder seg meget godt på tvers av aldersgrupper – grovt sett på 80–90 prosent uansett aldersgruppe

(TNS Gallup F&M 15/2 - NRK forskningen):

dekning total TV
Til toppen