Eyvind Hellstrøm og Truls Svendsen er blitt en populær duo denne høsten.
Eyvind Hellstrøm og Truls Svendsen er blitt en populær duo denne høsten.

«Truls à la Hellstrøm» går internasjonalt: Formatet er solgt til fire land - nå starter jakten på strenge kokker og matglade humorister

«The Chef and the Comedian» er tittelen når det populære programmet nå kan få mange nye versjoner.

TV 2-formatet «Truls à la Hellstrøm» - med den engelske tittelen «The Chef and the Comedian» - er solgt til fire land.

Det betyr at serien med stor sannsynlighet vil dukke opp med sin egen komiker og kjendiskokk i land som Italia, Spania, Finland og Belgia. Norske Nordic World står bak salgene, og forteller om salget i en melding torsdag morgen. 

Det er komikeren Truls Svendsen og kjendiskokken Eyvind Hellstrøm som har hatt hovedrollene på TV 2. Serien blir vist denne høsten – og premieren hadde solide 448 000 seere. Det er PLAN-B AS som har skapt formatet.

«The Chef and the Comedian» var blant TV-formatene som salgs- og markedsføringsselskapet Nordic World hadde med til MipCom i Cannes i oktober måned.

- Nå er salgsprosessen av formatet godt i gang. Det er produksjonsselskapene Strix i Belgia,  Moskito i Finland samt to av de største produksjonsselskapene i Italia og Spania som har kjøpt rettighetene til sine respektive nasjonale markeder, skriver Nordic World i meldingen torsdag. 

 

Se smakebiter fra programmet:

 

- Manglet ikke på respons

Espen Huseby, Nordic World.
Espen Huseby, Nordic World.

- Vi hadde høye forventninger til «The Chef and the Comedian» - og i Cannes manglet det ikke på respons. Etter at vi kom hjem til Norge har avtale etter avtale gått i boks. Så etter hvert vil de ulike kjøperne finne sine TV-kanaler og programledere samt starte produksjonen, sier administrerende direktør Espen Huseby.

Også hos PLAN-B er det stor jubel etter at de første salgene av TV-formatet er foretatt: 

- Det er utrolig gøy at interessen fra utlandet er så stor som den er. Vi tenkte tidlig i utviklingen av dette formatet at det kunne ha potensial utenfor Norge. Humor og mat er universelle temaer, sier TV-leder Pål Huuse.

- En litt streng kokk med et godt hjerte og en matglad humorist finner man nok mange steder. Og det blir spennende å se om andre har den fantastiske kjemien som Truls og Eyvind har. Den er nemlig viktig for programmet. 

 

Spår flere land

Espen Huseby i Nordic World tror at «The Chef and the Comedian» vil bli solgt til flere land enn de fire som formatet til nå er solgt til.

- Vi opplever at innhold og formater fra Norge blir mer og mer ettertraktet i det store utland. Antall TV-kanaler uavhengig av distribusjonsform har økt stort de senere årene. Det betyr at stadig flere skal ha stadig mer innhold. At mange norske formater og produksjoner har hatt suksess i utlandet, styrker norsk TV som eksportvare, sier Huseby.  

Programredaktør Jarle Nakken hos TV 2 gleder seg også over det internasjonale salget av «Truls à la Hellstrøm»:

-Vi har opplevd en formidabel suksess med «Truls à la Hellstrøm» på TV 2 denne høsten. Seerne har vært veldig begeistret. Det er en ekstra fjær i hatten at formatet nå blir solgt utenfor landegrensene våre, sier Nakken i meldingen. 

 

Medier24 snakket med hovedpersonene på høstlanseringen tidligere i år - se intervjuet her: 

- Jeg tviler på om vi klarer å redde TV-bransjen, men jeg håper jo at en og annen ser programmet vårt! Det sier Truls Svendsen til Medier24 på dagens høstlansering for TV 2. Vi snakker med han og Eivind Hellstrøm om programmet «Truls á la Hellstrøm»:

Posted by Medier24 on 22. august 2017

  

Til toppen