TV 2-sjef Olav Sandnes (t.h.) spiser andeler fra konkurrentene. Her fra Nordiske Mediedager i fjor, ved MTG TV-sjef Morten Micalsen (t.v.) og NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen.
TV 2-sjef Olav Sandnes (t.h.) spiser andeler fra konkurrentene. Her fra Nordiske Mediedager i fjor, ved MTG TV-sjef Morten Micalsen (t.v.) og NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen, arkivfoto)

TV 2 jubler for god start på 2017. Spiser markedsandeler i tøft TV-marked

- Og når vi styrker oss i markedet, får flere med seg nyhetssendingene, sier en fornøyd TV 2-sjef Olav Sandnes.

I et tøft TV-marked og med flere vintersport-VM i år, fortsetter TV 2 den gode starten på 2017: 

Hovedkanalen fikk i januar og februar en andel på 22,6 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år, en vekst på hele 5,1 prosentpoeng, mens andelen blant alle tv-seerne (P12+) endte på 20,2 prosent, en vekst på 3,9 prosentpoeng.

Det melder mediehuset onsdag formiddag, når årets to første måneder er over. 

For ordens skyld er det viktig å understreke at vi her snakker om markedsandeler, altså ikke absolutte seertall. Alle målinger tyder på at det samlet fortsatt er stor nedgang i tradisjonell TV-seeing. 

Men av denne kaka, blir TV 2-biten større: 

TV 2s reklamekanaler fikk samlet en andel på 30,6 prosent (P20-49), som er en fremgang på hele 5,1 prosentpoeng. Blant alle tv-seerne økte TV 2s reklamekanaler med 4,1 prosentpoeng.

– Vi er selvsagt veldig glade for at seerne setter pris på satsningen på norsk innhold. Farmen kjendis har vært et eventyr i seg selv, men også flere av våre andre underholdningsprogrammer opplever vekst i starten av året, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

– I tillegg er det gledelig at 21 Nyhetene vokser i et utfordrende marked. Det viser også effekten av allmennkringkasting, ved at seerne samles foran programmer som Farmen kjendis og blir med videre inn i nyhetssendingen.

- Under finalen som samlet 1,5 millioner nordmenn fikk også en million nordmenn med seg 21 Nyhetene. Når vi styrker oss i markedet betyr det at flere seere får med seg viktig nyhets- og aktualitetsinnhold, de kanskje ikke ville oppsøkt uten de øvrige programmene våre, sier Sandnes.

Sammenlignet med forrige gang NRK sendte VM i 2015 er veksten formidabel. Den gang hadde TV 2 en andel i den kommersielle målgruppen på 16,8 prosent mot 21,3 prosent i år. 

– Nå ser vi frem i mot å presentere nye og spennende programmer på TV 2 utover våren, sier Olav T. Sandnes.

Til toppen