Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand, TV 2-sjef Olav T. Sandnes og nyhets- og sportsredaktør Jan Ove Årsæther møtte pressen etter det store allmøtet i TV 2 i slutten av september 2016.
(Foto: Emil Weatherhead Breistein / NTB scanpix)
Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand, TV 2-sjef Olav T. Sandnes og nyhets- og sportsredaktør Jan Ove Årsæther møtte pressen etter det store allmøtet i TV 2 i slutten av september 2016. (Foto: Emil Weatherhead Breistein / NTB scanpix) (Bilde: Emil Weatherhead Breistein)

Milliarder til sport har spist opp nesten hele overskuddet. Men TV 2 skal fortsatt være med på festen, lover Olav Sandnes

Mens markedet faller, blir det stadig dyrere å trekke publikum. - Vi må belage oss på lavere lønnsomhet, erkjenner TV 2-sjefen.

TV 2 offentliggjorde tirsdag formiddag et 2016-resultat med 4,25 milliarder kroner i omsetning.

Det er en vekst på 356 millioner fra året før, men så koster det også mer å skaffe inntektene: Kostnadene økte med hele 547 millioner kroner fra 2015.

Det gør at driftresultatet faller voldsomt, til «bare» 254 millioner i brutto driftsresultat (EBITDA).

Gullalderen med 15-20 prosent driftsmarginer er kan hende over for de kommersielle TV-kanalene?

Sjefredaktør og direktør Olav Sandnes i TV 2 antyder i hvert fall at dette nærmer seg den nye normalen. Slik kommenterer han resultatet overfor Medier24:

Mediehuset TV 2:

Regnskapet for Mediehuset TV 2 omfatter TV 2 Gruppen AS, TV 2 AS,  Vimond Media Solutions AS, OB Team AS (solgt i løpet av året), Screen Media AS, Aventia Media AS, Screen Story AS, Broom.no AS, TV 2 Skole AS og Nordic World AS (solgt i løpet av året) som alle er 100 % konsolidert i konsernregnskapet.

- Fremover må vi nok belage oss på lavere lønnsomhetsnivå enn vi ahr sett i TV-bransjen tidligere. Det er blant annet et resultat av at TV-kronene går i større grad til USA, Facebook og Google, sier han.

 

En milliard i kostnadsvekst

De svakere resultatene for TV 2 skyldes at pengebruken øker voldsomt: 

I fjor var driftskostnadene i TV 2 på hele 3,997 milliarder kroner. Ser vi to år tilbake, har dette økt med hele 25 prosent - én milliard kroner siden 2014. Da var kostnadene på «bare» 2,957 milliarder kroner. 

Mye av dette kan trolig tilskrives dyre rettigheter til norsk fotball, OL og engelsk fotball. De to førstnevnte var TV 2 ferdig med etter 2016, og begge har gått til Discovery.

- Har denne festen kostet for mye?

- Jeg er jo glad for at du kaller det en fest. Sportsrettigheter kommer til å være helt avgjørende dersom vi skal være en stor og viktig TV-aktør. Så er det noen rettigheter vi kommer til å fortsette med, og noe vi bytter ut.

- Men har dere brukt for mye penger på å lage denne «festen»?

- Vi gjennomgår en enorm forandring hvor vi jobber knallhardt med å finne både vekstmuligheter og inntektsstrømmer. Da må vi selvsagt se kritisk på kostnadene. Men det er klart at vi ikke kan kutte oss til suksess, sier Sandnes.

 

Et helt annet utgangspunkt

2016 var ikke bare et dyrt år for TV 2, men også et år med store omstillinger. Kanalen er snart i mål med å kutte godt over 150 årsverk. En ny organisasjon er satt, og i løpet av året flytter mediehuset inn i nye lokaler både i Oslo og Bergen.

Kostnadsnivået er også lavere - både som følge av færre ansatte, og at det verken blir OL eller norsk fotball i år.

- I fjor på denne tiden nærmest lovte du at 2016 ville bli langt dårligere enn 2015. Kan du si det motsatte nå - at 2017 blir bedre enn 2016 var?

- Kostnadene er lavere, og vi har hatt en god start på året. Men vi kan ikke gi noe «resultatvarsel» for 2017 nå. Reklamemarkedet har hatt god fart, men den totale TV-seingen faller fortsatt. Det er en endring i forretningsmodellene våre.

- Men dere er «ferdig» med en omfattende omstilling og har et helt annet utgangspunkt?

- Det kan du si, og vi er i mål med en stor nedbemanning og omorganisering. Samtidig er det ikke slik at TV 2 er ferdig med omstilling. Tvert i mot tror jeg det er viktig at vi nå løpende klarer å gjøre endringer, sier Sandnes.

Han mener også at et år med store politiske endringer i en urolig verden, gjør mediene enda viktigere:

- Rollen til TV 2 og de andre store fellesarenaene blir bare viktigere og viktigere. Hva vi lever for er det samme, og det er ikke mindre etterspørsel etter journalsitikken. Det er finansieringsformene som er vesentlig endret.

 

Vil ikke kommentere abonnementstall

I fjor varslet TV 2-sjefen at strømmetjenesten Sumo skulle bli en enda mer sentral del av strategien til selskapet. Den har vært der lenge, men er fortsatt en liten aktør - målt mot de store aktørene.

Mens 43 prosent av befolkningen bruker Netflix månedlig og hele 58 prosent strømmer fra NRK, er det bare 15 prosent som bruker TV 2 Sumo månedlig, ifølge 2016-tall fra Kantar TNS.

Og bare 4 prosent bruker Sumo daglig. Tjenesten er på samme nivå som for eksempel Viaplay i utbredelse.

TV 2 har vært tilbakeholdne med å offentliggjøre tall for antall abonnenter, og Olav Sandnes er også lite konkret i kommentarene rundt hvor store de er:

- Utviklingen er drevet av kampanjer, så tallet går litt opp og ned. Men vi er glade for å kunne si at det er en vekst, en positiv utvikling. Så skulle vi selvsagt gjerne hatt en enda sterkere posisjon, og det jakter vi hver dag.

- Men er det for dyrt å abonnere på Sumo?

- Det er alltid et spørsmål man kan stille seg, men når du ser på sportspakkene så er prisene alltid et resultat av det rettighetene koster. Og det tilbudet vi gir, sier Sandnes.

 

 

- Det var nødvendig å omstille oss. Når vi tjener penger, sikrer vi arbeidsplasser

Klubbleder Henrikke Helland i TV 2.
Klubbleder Henrikke Helland i TV 2. Foto: Emil W. Breistein, Scanpix

 

Klubbleder Henrikke Helland i TV 2 sier til Medier24 at tallene som ble presentert i dag beviser at det var nødvendig med en omstrukturering.

– Vi har en omsetning på 4,3 milliarder og sitter igjen med 116 millioner etter å ha solgt et av datterselskapene våre. Når vi ser på disse tallene, var det nødvendig å omstille oss. Vi er en kommersiell bedrift og når vi tjener penger, så sikrer vi arbeidsplasser. Vi håper på et godt resultat i 2017, sier hun til Medier24.

– Hva tenker klubben om kostandene har økt med 1 milliard på to år?

– Det er en utfordring som vi i klubben har anerkjent og vi så også at omstillingen måtte gjøres. Vi håper nå at de grepene som er gjort er tilstrekkelige, slik at vi kan fokusere på å skape godt innhold og tilføre mange nye seere til plattformene våre.

– TV 2 satser mye på sportsrettigheter. Er det verdt det?

– Når vi fortsatt har reklame som en tung del av inntekten vår, er det viktig at vi har de riktige rettighetene, så ja, det mener vi.

– Hvordan ligger dere an med omstillingsprosessen, sett fra klubbens side?

– Vi er fortsatt i prosess og har noen saker på bordet. Vi er ikke endelig ferdig med nedbemanningen – det gjenstår noe som skal tas ut i 2017.

– Hvor mange er det snakk om?

– Vi ønsker ikke å tallfeste det nå, avslutter Helland.

Til toppen