Administrerende direktør og sjefredaktør Olav T. Sandnes i TV 2.
Administrerende direktør og sjefredaktør Olav T. Sandnes i TV 2. (Foto: Ole Alexander Saue)

TV 2 tar opp kampen mot VG og DN om den beste politiske journalistikken: Oppretter ny politisk avdeling

– Vi skal sette dagsorden, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes som varsler at det kommer flere nye årsverk som skal satse på politikk.

Administrerende direktør og sjefredaktør Olav T. Sandnes i TV 2 slipper nyheten tirsdag overfor Medier24.

– Vi opprettet en politisk avdeling som skal jobbe mer systematisk med den beste politiske journalistikken. Vi har i dag flere dyktige medarbeidere innen politikk som nå skal få flere ressurser, sier han.

 

Politikk og næringsliv

Avdelingen skal ikke bare komme med løpende politiske nyheter som i dag, men også jobbe mer langsiktig med dypere saker. Avdelingen skal ha hovedsete i Oslo. 

– Vi vil sette mer dagsorden. Det handler ikke om få SKUP-priser, men om å få opp graden av egenjournalistikken som har verdi for oss, som kommersiell allmennkringkaster. Politikk og næringsliv er er viktig områder for oss, fortsetter han.

I dag har de flere medarbeidere som jobber primært med politikk, men dette skal struktureres mer. Kommentatorene og politiske journalister skal få en egen avdelingsleder – som er en stilling som lyses ut internt, sier han til Medier24.

– I dag er det kanskje DN og VG som har spesielt hatt et fokus på løpende politisk journalistikk. Er dette for å møte de?

– Vi er mer opptatt av vårt eget samfunnsoppdrag enn å ha fokus på det du nevner der, men det er klart at det er viktig for vårt publikum å få den beste politiske journalistikken og vi ønsker å være der at vi skaper flere dagsordensettende saker.

 

Karianne Solbrække, nyhetsredaktør i TV 2. Foto: Ole Gunnar Onsøien

– Styrker journalistikken vår

Nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2 forteller videre at kanalen antar at den nye avdelingen vil bestå av ca. 10 personer totalt – av de eksisterende journalistene og kommentatorene – pluss ferske som skal lyses ut internt og eksternt.

Satsingen kommer som en direkte konsekvens av at TV 2 i fjor fikk en avtale med Kulturdepartementet om å bli kommersiell allmennkringkaster i Norge. Avtalen innebærer at TV 2 kan få opp mot 135 millioner kroner i året.

– Vi sa at når vi får den avtalen på plass, så vil vi styrke journalistikken vår. Og det følger vi nå opp, sier Solbrække til Medier24.

Til toppen