Eli Kari Gjengedal i 2005 da hun skrev bok om "grilldrinker". Nå skal hun tilbake til alkohol-bransjen. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX

TV 2s Eli Kari Gjengedal har fått deltidsjobb som merkevarebygger for øl. Lover å ikke blande rollene

– Jeg er svært bevisst på at jeg er en profil i TV 2 og skal ikke bruke meg selv i profileringsarbeidet i Norbrew, sier hun. Presseekspert synes det er problematisk.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Gjengedal har tidligere drevet egen bar og har lang erfaring fra restaurantbransjen. Nå skal hun jobbe for mikrobrygg-konsernet Norbrew, opplyser selskapet.

– Det er en deltidsjobb der jeg i første omgang skal jobbe én dag i uken i tillegg til værjobbing i TV 2. Jeg har ikke full stilling i TV 2 fordi jeg ønsker å gjøre litt kreative jobber utenom, så da ble denne muligheten veldig fin, sier hun til Medier24.

 

Skal ikke blande roller

– Hvilke tanker gjør du deg om å kombinere de to rollene som TV 2-Eli Kari og nå kommersiell merkevarebygger?

– Jeg skal ikke blande de to rollene i det hele tatt. Jeg er svært bevisst på at jeg er en profil i TV 2 og skal ikke bruke meg selv i profileringsarbeidet i Norbrew. Dette er jeg veldig opptatt av, sier hun.

TV 2-profilen skrev i 2005 en bok om cocktail-drinker og varsler nå at hun kommer med enda en bok. Målet?

– Jeg håper jo å bli en slags barverdenens Hellstrøm på sikt, ler hun.

Norbrew eier Voss Fellesbryggeri, Northern & Co på Fedje og Oslo og Akershus Bryggeri. I tillegg har Norbrew egen produksjon av økologisk øl i Arendal. 

Blant eierne i Norbrew finner man Kari Traa, Arne Hjeltnes, Bjørn Dæhlie, Vegard Ulvang og Arne Brimi.

 

Kritisk til rolleblanding

Presseekspert Gunnar Bodahl-Johansen synes rolleblandingen er problematisk.

– TV 2 består ikke av bygninger, men av mennesker og det er summen av disse menneskene som utgjør TV 2s troverdighet - uansett hvilken posisjon man har. Jeg synes det er helt merkelig at en såpass stor profil i TV 2 skal være en såkalt «brand manager» for et bryggeri. Jeg mener det er ugreit og at de må være nøye med slike rolleblandinger.

– TV 2 bør ha de samme retningslinjene for værmeldere som for journalister. Publikum opplever hun som TV 2-medarbeider.

Bodahl-Johansen synes man ikke skal ta lett på dette - til tross for at hun ikke jobber med vinklinger på journalistikken.

– Det er lett å si «ja, men hun melder jo bare været». Hun skal jo være en promotør for ølbryggeriet - en jobb hun trolig har fått fordi hun har den profilen. Jeg synes dette er problematisk, sier han.

 

– Naturlig med andre arbeidsgivere

Redaksjonsleder Silje Hovland i TV 2 Nyhetskanalen vil ikke la seg intervjue på telefon, men skriver følgende i en e-post til Medier24.

«Vi ser ikke at dette innebærer at Eli Kari inntar en dobbeltrolle i denne sammenheng. Vi har god dialog med Eli Kari i denne saken og har stor tillit til at hun ivaretar sitt arbeid i TV 2 med presentasjon av været på aller beste måte.

Eli Kari er tilknyttet TV 2 i et deltidsengasjement og da er det naturlig at hun også kan ha andre arbeidsgivere. Eli Kari skal, slik TV 2 har oppfattet det, ikke ha en fremtredende posisjon i Norbrew og hun må også forholde seg til avtalen med TV 2 hvor det heter at hun ikke kan delta i reklame- eller pr-opplegg som er egnet til å rokke ved TV 2s tillit og troverdighet»

Powered by Labrador CMS