Eli Kari Gjengedal i 2005 da hun skrev bok om "grilldrinker". Nå skal hun tilbake til alkohol-bransjen. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
Eli Kari Gjengedal i 2005 da hun skrev bok om "grilldrinker". Nå skal hun tilbake til alkohol-bransjen. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX

TV 2s Eli Kari Gjengedal har fått deltidsjobb som merkevarebygger for øl. Lover å ikke blande rollene

– Jeg er svært bevisst på at jeg er en profil i TV 2 og skal ikke bruke meg selv i profileringsarbeidet i Norbrew, sier hun. Presseekspert synes det er problematisk.

Gjengedal har tidligere drevet egen bar og har lang erfaring fra restaurantbransjen. Nå skal hun jobbe for mikrobrygg-konsernet Norbrew, opplyser selskapet.

– Det er en deltidsjobb der jeg i første omgang skal jobbe én dag i uken i tillegg til værjobbing i TV 2. Jeg har ikke full stilling i TV 2 fordi jeg ønsker å gjøre litt kreative jobber utenom, så da ble denne muligheten veldig fin, sier hun til Medier24.

 

Skal ikke blande roller

– Hvilke tanker gjør du deg om å kombinere de to rollene som TV 2-Eli Kari og nå kommersiell merkevarebygger?

– Jeg skal ikke blande de to rollene i det hele tatt. Jeg er svært bevisst på at jeg er en profil i TV 2 og skal ikke bruke meg selv i profileringsarbeidet i Norbrew. Dette er jeg veldig opptatt av, sier hun.

TV 2-profilen skrev i 2005 en bok om cocktail-drinker og varsler nå at hun kommer med enda en bok. Målet?

– Jeg håper jo å bli en slags barverdenens Hellstrøm på sikt, ler hun.

Norbrew eier Voss Fellesbryggeri, Northern & Co på Fedje og Oslo og Akershus Bryggeri. I tillegg har Norbrew egen produksjon av økologisk øl i Arendal. 

Blant eierne i Norbrew finner man Kari Traa, Arne Hjeltnes, Bjørn Dæhlie, Vegard Ulvang og Arne Brimi.

 

Kritisk til rolleblanding

Presseekspert Gunnar Bodahl-Johansen synes rolleblandingen er problematisk.

– TV 2 består ikke av bygninger, men av mennesker og det er summen av disse menneskene som utgjør TV 2s troverdighet - uansett hvilken posisjon man har. Jeg synes det er helt merkelig at en såpass stor profil i TV 2 skal være en såkalt «brand manager» for et bryggeri. Jeg mener det er ugreit og at de må være nøye med slike rolleblandinger.

– TV 2 bør ha de samme retningslinjene for værmeldere som for journalister. Publikum opplever hun som TV 2-medarbeider.

Bodahl-Johansen synes man ikke skal ta lett på dette - til tross for at hun ikke jobber med vinklinger på journalistikken.

– Det er lett å si «ja, men hun melder jo bare været». Hun skal jo være en promotør for ølbryggeriet - en jobb hun trolig har fått fordi hun har den profilen. Jeg synes dette er problematisk, sier han.

 

– Naturlig med andre arbeidsgivere

Redaksjonsleder Silje Hovland i TV 2 Nyhetskanalen vil ikke la seg intervjue på telefon, men skriver følgende i en e-post til Medier24.

«Vi ser ikke at dette innebærer at Eli Kari inntar en dobbeltrolle i denne sammenheng. Vi har god dialog med Eli Kari i denne saken og har stor tillit til at hun ivaretar sitt arbeid i TV 2 med presentasjon av været på aller beste måte.

Eli Kari er tilknyttet TV 2 i et deltidsengasjement og da er det naturlig at hun også kan ha andre arbeidsgivere. Eli Kari skal, slik TV 2 har oppfattet det, ikke ha en fremtredende posisjon i Norbrew og hun må også forholde seg til avtalen med TV 2 hvor det heter at hun ikke kan delta i reklame- eller pr-opplegg som er egnet til å rokke ved TV 2s tillit og troverdighet»

Til toppen