NTB Scanpix sender nå regning for Petter Northugs urettmessige bruk av deres bilder på Instagram.
NTB Scanpix sender nå regning for Petter Northugs urettmessige bruk av deres bilder på Instagram. (Foto: Terje Pedersen / Scanpix)

Scanpix har sett seg lei på at Petter Northug stjeler bilder for å lage satire i sosiale medier - og sender regning til skistjernen

- En mann som er så opptatt av egne rettigheter, bør jo respektere andre sine, sier bilderedaktør Christina Dorthellinger Nygaard.

Petter Northugs profil på Instagram har fått mye oppmerksomhet de siste dagene, etter at han harselerte over at landslaget vraket han til verdenscupåpningen i Ruka kommende helg. 

Den sarkastiske kollasjen var satt sammen av 24-åringen William Brekke og to kamerater, som hadde sendt den på Snapchat til Northug. Brekke svarte slik på spørsmål fra TV 2 om det var greit at skistjernen brukte bildet på sin profil:

- Northug kan gjøre hva han vil. 

Men det kan han ikke. For kollasjen delte i «Stories» med sine 396.000 følgere (!) på Instagram var nemlig basert på et bilde fra NTB Scanpix.

Og nå har nyhetsbyrået bestemt seg for å følge opp saken.

 

Sender regning på 3870 kr

Christina Dorthellinger Nygaard, Scanpix.
Christina Dorthellinger Nygaard, Scanpix. Bilde: NTB Scanpix

- Bilder er beskyttet av opphavsrett, og Petter Northug har ikke kjøpt disse bildene av Scanpix. Så da kan han ikke gjøre som han vil med dem, som noen uttalte til TV 2 tidligere i dag, sier Christina Dorthellinger Nygaard, redaktør og leder for visuell kommunikasjon. 

- Dette er heller ikke første gang, og derfor går det nå en liten faktura i morgen fra oss, der vi ber ham betale for denne bruken. Vi sender en regning på det bildene koster. Det er 1290 kroner ganger 3, sier hun. 

- Så det blir ingen strafferunder for tort og svie denne gang?

- Nei, men vi forventer at han vil respektere opphavsretten i større grad framover. 

- Northug har det ganske moro med bildene og lager ganske spydige kollasjer av bildene. Dersom rettighetsspørsmålet var i orden, ville det vært et problem for Scanpix?

- Nei, Petter Northug er selv ansvarlig for hvordan han bruker bildene. 

 

Scanpix sine originalbilder, som er brukt til satiriske kollasjer på Petter Northugs Instagram-profil.
Scanpix sine originalbilder, som er brukt til satiriske kollasjer på Petter Northugs Instagram-profil. Fotos: Terje Pedersen og Vidar Ruud, NTB Scanpix

Inviterer sirkus Northug på kurs

De to andre tilfellene NTB Scanpix reagerer på er en fersk kollasj med Tor Arne Hetland, og en tidligere omtalt harselas med idrettspresident Tom Tvedt og NIFs tidligere generalsekretær Inge Andersen. 

Barneskirenn AS og Northugs TV-kanale

NorthugTV har skiftet navn ikke mindre enn to ganger - først til SkirkusTV, og nå til TVSporten.no

Kanalen brukes til sportsnyheter, men også kommersielt innhold for Northugs sponsor Coop. 

«TV-kanalen» produseres av Globus Media AS for Barneskirenn AS. Sistnevnte selskap eies av Northug AS (82,93 prosent), Globus Media AS (14,63 prosent) - og TV 2 AS (2,44 prosent). 

Petter Northug er populær på sosiale medier, med enda flere følgere på Facebook (444.000).

Og har et helt lite mediehus som jobber for seg, med nettstedet TVSporten.no, tidligere kjent som Northug-TV. Det produseres av Globus Media AS - for Barneskirenn AS, hvor blant annet TV 2 er på eiersiden (se faktaboks)

Og at skistjernen ikke er alene om dette, er «skjerpende omstendigheter», mener NTB Scanpix: 

- Vi må kunne forvente at en profesjonell aktør som har sin egen TV-kanal kjenner disse reglene. Var han mannen i gata ville vi nok reagert mildere. Men en mann som er så opptatt av sine egne rettigheter, bør jo respektere andres også, sier Christina Dorthellinger Nygaard. 

- Hvis Northug ønsker å gjøre dette lovlig, hva må han gjøre da?

- Da må han selvsagt kjøpe bildene de ønsker å bruke. Eller ta kontakt, så kan vi ordne en god bildeavtale for dem. Vi arrangerer også veldig populære kurs i opphavsrett, og det kan jo være aktuelt, oppfordrer hun. 

 

Varsler flere reaksjoner

Hun opplyser samtidig at Northug på ingen måte er den eneste som publiserer Scanpix-bilder uten lov på sosiale medier. Det gjelder også sportsprofiler og andre kjendiser. Og dette er noe byrået nå vil skjerpe innsatsen mot, varsler Christina Dorthellinger Nygaard: 

- Vi kommer til å intensivere og reagere mer på det framover. Kunnskapen om opphavsrett og bilder på nett er dessverre ikke like god over alt, sier hun. 

 

 

- Vi tar dette med Scanpix når de tar kontakt, svarer Northugs manager Are Sørum Langås

Medier24 har vært i kontakt med Northug-manager Are Sørum Langås, samt daglig leder Anders Sæther og prosjektleder Per Magne Dalen Globus Media. 

Northug-manager Are Sørum Langås.
Northug-manager Are Sørum Langås. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Manager Sørum Langås svarer slik på spørsmål fra Medier24 om bildebruken og den varslede reaksjonen: 

- Det får vi ta med Scanpix direkte når de tar kontakt, utover det har jeg ingen kommentar.

På spørsmål om teamet vil takke ja til invitasjonen på kurs i opphavsrett eller inngå avtaler om å bruke bilder lovlig, skriver manageren også følgende: 

- Det får vi ta med Scanpix direkte når de tar kontakt, utover det har jeg ingen kommentar.

 

Til toppen