Are Stokstad, konsernsjef i Amedia. Bildet er tatt i forbindelse med resultatpresentasjon tidligere i år. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Veksten fortsetter: Nå har Amedia passert 500.000 betalende abonnenter - og 30 prosent av dem er heldigitale

Og de nye, digitale abonnentene er yngre enn papiravisleserne: - 67 prosent av de nye kundene i 2017 er under 50 år, og hele 45 prosent er under 40, melder lokalaviskonsernet.

Veksten i antall betalende aviskunder fortsetter, melder lokalaviskonsernet Amedia:  De 63 avisene har nå passert en halv million betalende abonnenter. Det er det høyeste tallet på fem år.

Antall heldigitale abonnenter er tredoblet på 18 måneder, heter det videre i en melding. 

 

Mener de unge kommer tilbake

Det er nå snart to år siden de første gode nyhetene begynte å komme fra Amedia om ny vekst i betalende abonnenter.

Og konsernsjef Are Stokstad er spesielt glad for to trender i veksten konsernet nå opplever: Abonnentene er gjerne heldigitale - og de er yngre enn den tradisjonelle papiravisabonnenten, sier han.

– Et godt digitalt tilbud har ført til at generasjonen under 40 år har gjenoppdaget betydningen av å være abonnent på lokalavisen. God lokaljournalistikk er ettertraktet, og vi opplever høy betalingsvilje for det innholdet våre 63 redaksjoner produserer.

- 500.000 betalende kunder er en milepæl for oss og viser at Amedia ettertrykkelig har klart å snu abonnementsutviklingen. Og det stopper ikke her, sier Stokstad. 

Veksten skyldes en betydelig tilvekst av yngre lesere: 67 prosent av de nye kundene i 2017 er under 50 år, og hele 45 prosent er under 40

Og mange av disse dropper papiravisen: Vel 149.000 abonnenter, eller 30 prosent, er nå heldigitale, mens resten får papiravisen i postkassen i kombinasjon med det digitale tilbudet. 

 

Direktesendt sport gir kunder

Satsinger på direktesendt sport og levende bilder er blant suksessfaktorene landet rundt, sier konsernsjefen. 

– Vi er svært opptatt av å gi våre abonnenter eksklusivt, relevant og spennende innhold. Våre mediehus arbeider hardt og systematisk med å levere god journalistikk og utvikle stadig nye innholdskonsepter.

- Viktig nyhetsjournalistikk vil alltid være bærebjelken, men direktesendinger fra lokal idrett, kultur og hendelser, fotball og annen idrett har gitt en imponerende stor seerskare og mange nye abonnenter, forteller Stokstad. 

Amedia bruker som kjent konsernets egenutviklede pålogging aID for pålogging og betaling. Her er det flere brukere enn betalende abonnenter: En abonnent kan ha flere familiebrukere - og langt fra alle registrerte brukere har et gyldig abonnement. Samlet er det nå 865.000 registrerte aID-brukere, hvorav 561.000 er knyttet til et betalende abonnement, ifølge meldingen.

Til toppen