Snart 175 år gamle KK fikk prisen «Årets magasin» - ikke minst for hvordan de har tatt merkevaren inn i en ny tid.
Snart 175 år gamle KK fikk prisen «Årets magasin» - ikke minst for hvordan de har tatt merkevaren inn i en ny tid. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Se bildeserie:

23 mediepriser ble delt ut i Bergen onsdag kveld - se bilder av alle her! Og les hvorfor de vant

Det ble nær sagt som vanlig storeslem til VG under årets medieprisfest. Men også KK, Adressa og BT tok hjem sin del av potten.

Bilde: Gard L. Michalsen

Under MBLs prisfest i Bergen onsdag ble VG kåret til Årets avis, slik de har blitt en rekke ganger før. Avisa fikk også en haug med andre priser med seg hjem. 

KK tok prisen Årets magasin, kveldens andre av tre hovedpriser.

Allers tradisjonsrike ukeblad fikk også prisen Årets redaksjonelle event, for KK-mila. 

Årets nyskaping gikk til Adresseavisen for prosjektet Klasse 10C. 

  • Se alle vinnerne lenger ned i saken. 

 

Se intervju med KK-redaktør Gjyri Werp og deskansvarlig Mina Knudsen

KK fikk prisen Årets magasin - vi gratulerer og snakker med ansvarlig redaktør Gjyri Helen Werp og deskansvarlig Mina Knudsen

Posted by Medier24 on 10. mai 2017

 

Se intervju med VG-redaktørene Gard Steiro, Jane Throndsen - og nå styreleder Torry Pedersen:

Prisras til VG igjen - vi snakker med to redaktører og en eks-sjef!

Posted by Medier24 on 10. mai 2017

  

 

Her er alle vinnerne med bilder og juryens begrunnelser: 

 

Bilde: Gard L. Michalsen

ÅRETS AVIS (nett & papir): VG

Årets Avis bygger sin virksomhet på en grundig journalistisk kultur. På en bemerkelsesverdig måte løser de daglig samfunnsoppdraget og setter nasjonal standard for hvordan nyheter formidles. I 2016 ble det satset kraftig på gravejournalistikken, noe som har resultert i et imponerende antall avsløringer som har endret norsk samfunnsliv. Samtidig klarer man å holde det daglig nyhetstrykket oppe og utvikler stadig nye produkter og plattformer for å fortelle historier. Årets Avis har en redaktør med en tydelig ambisjon, som er sterkt tilstede og som selv setter seg ved tipstelefonen når det koker. Men dette er selvfølgelig en enorm lagseier! Her spiller alle avisenes medarbeidere hverandre gode. Årets Avis er VG!

 

Bilde: Gard L. Michalsen

ÅRETS MAGASIN (nett & papir): KK

Årets magasin behersker balansen mellom tungt og lett innhold på en mesterlig måte. Magasinet har klart å transformere en tradisjonsrik merkevare fra papir til et ledende og lønnsomt nettsted. De evner å tiltrekke seg lesere fra flere generasjoner gjennom å være tro mot merkevaren, samtidig som de klarer å fornye journalistikk og presentasjon digitalt. På en unik måte har de etter langsiktig og grundig arbeid klart å lage sitt eget univers og skaper engasjement hos leserne både på papir, på nett, i skiløypa og i løpetightsen. Årets magasin er mye mer enn et magasin – årets magasin er KK.

  

Bilde: Gard L. Michalsen

ÅRETS NYSKAPNING: Adresseavisen – Klasse 10C

Med omfattende planlegging og solid gjennomføring produseres årets nyskapning. Ved hjelp av egendesignede tekniske løsninger og grundige etiske vurderinger fortelles historier fra en ellers lukket hverdag. Intervjuobjektene fremstilles på en god og troverdig måte. Man tar målgruppen på alvor og møter dem på deres hjemmebane. Prosjektet gir et unikt innblikk i hvordan dagens skolehverdag er og oppleves. Med involvering av elevene på alle plattformer står Klasse 10C frem som et imponerende journalistisk prosjekt.

Årets innovasjon er Klasse 10 C fra Adresseavisen

 

Bilde: Gard L. Michalsen

Årets nasjonale nyhetsnettsted: VG.no

Nettstedet slutter ikke å imponere. Foruten å være best på hendelser, har mediehuset i 2016 produsert imponerende mange egne gravesaker og har en total nyhetsdekning det står respekt av. Det lekes med design, form og innhold, og man jakter hele tiden på nye måter å formidle innholdet på. Et nyhetsnettsted som imponerer langt utover Norges grenser.

 

Bilde: Gard L. Michalsen

Årets lokale nyhetsnettsted: Bt.no

Et utmerket lokalt nyhetsnettsted som driver både nyhetsbildet og kommentarjournalistikken fremover. Gjør seg bemerket utover eget dekningsområdet, og satser på nye innovative produkter. Startet i 2016 eget nyhetsnettsted for barn som har fått en imponerende følgerskare. Godt jobbet!

 

Bilde: Erik Waatland

Årets forside: Bergens Tidende 15. september 2016

Lua! Det enkle, geniale grepet løfter en hverdagsforside til å bli strålende. Saken kunne enkelt vært billedlagt, men her leker desken med et lett gjenkjennbart element som løfter forsiden til nye høyder.

 

Bilde: Erik Waatland

Årets COVER: Dine Penger

Umiddelbar stoppeffekt når tusenlappene skriker mot deg. Her spiller motiv, tittel og assosiasjoner til norsk billedkunst på lag og skaper en glitrende forside.

 

Bilde: Erik Waatland

Årets magasinforside - avis: Ukeadressa 10. september 2016

Årets morsomste bidrag! Leken og selvironisk inngang til helgens leseropplevelse. Her er det noe for enhver trønder å kjenne seg igjen i. En forside med glimt i øyet.

 

Bilde: Erik Waatland

Årets featuresak - avis: VG Helg - Tysfjordsaken

Dette er vondt, mørkt og veldig viktig. Avsløringene om forsømmelser fra et helt samfunn gjennom generasjoner treffer oss rett i hjertet. Dette er stødig etisk journalistisk håndverk, som går rett i kjernen av samfunnsoppdraget. Her gjør VG akkurat det en et mediehus skal gjøre.

 

Bilde: Erik Waatland

Årets featuresak, ukepresse: Vi Menn – På innsiden av Irans antiterror politi

Et eksklusivt innblikk i en lukket verden. Fortellingen har en sterk nerve som driver historien og leseren fremover. Sammen med meget gode bilder blir dette en glitrende featuresak.

 

Bilde: Erik Waatland

Årets inspirasjonssak, hederlig omtale: Morgenbladet – Morgenbladet kårer 10 fantastiske foredragsholdere

For en original idè! Her bringer Morgenbladet frem nye fjes og stemmer, og løfter statusen ved det å undervise. Det finnes mange måter å engasjere studenter på, her er de ti beste samlet på ett brett.

 

Bilde: Erik Waatland

Årets inspirasjonssak, vinner: Fædrelandsvennen – Natt under åpen himmel

En enkel idé som er grundig gjennomført. Gode bilder gjør dette til en meget inspirerende sak. Alle i juryen vil prøve å sove ute etter å ha lest saken. Bravo!

 

Bilde: Erik Waatland

Årets magasinfoto, hederlig omtale: Adresseavisen, Richard Sagen – Den nye presten

Hverdagsfortelling fra eget dekningsområde fortalt på mesterlig vis. Det er gjennomført høy kvalitet på alle bildene i serien. Her har fotografen jobbet grundig og klart å skape et ærlig og uhøytidelig bilde av den nye presten i bygda.

 

Bilde: Erik Waatland

Årets magasinfoto, vinner: VGHelg, Helge Mikalsen – På nattevakt i Manilla

Et bilde i verdensklasse som vekker umiddelbar interesse hos publikum. Råheten, lyden og lukten gjenspeiles mesterlig i dette bildet. Imponerende arbeid under vanskelige forhold.

 

Bilde: Erik Waatland

Årets sportsdekning: VG – Nådeløs åpenhet

Med et legitimt krav om offentlighet blandet med en imponerende standhaftighet har VG laget årets viktigste sportssak. Å gå sportsmakta etter i sømmene er tungt og krevende.  Dette er nybrottsarbeid som tar norsk sportsjournalistikk til et nytt nivå.

 

Bilde: Erik Waatland

Årets Spesialmagasin, hederlig omtale: Søgne & Songdalen Budstikke – Ungavisa

Dette er gjennomført. Her involveres ungdommer i et unikt prosjekt som krever imponerende planlegging og utførelse (KUTT fra avisens side). Ved å koble egne spørsmål på en offentlig ungdomsundersøkelse får redaksjonen en unik innsikt som er brukt til å skape Ungdomsavisa.

 

Bilde: Erik Waatland

Årets Spesialmagasin, vinner: Stavanger Aftenblad – Glassjenta

Kvaliteten i barnevernet settes i et brutalt lys i dette imponerende prosjektet. Å lage et magasin av en enkelt sak står det respekt av.  At magasinet også blir utsolgt, forteller hvor viktig leserne oppfatter at dette er.  En reportasje som har fått konsekvenser både for barnevernet og journalisters arbeidsvilkår – BRAVO!

 

Bilde: Erik Waatland

Årets nyhetsdekning: VG – Treholt-avsløringene

Her parkerer VG et 30 år gammelt krav om gjenopptakelse av en sentral sak i Norsk historie. Det er så solid gjennomført. Alle mediehusets kanaler brukes riktig og saken fortelles på en bemerkelsesverdig måte.  Dette er nyhetsarbeid av ypperste klasse, og føyer seg inn i rekken av den imponerende nyhetsdekningen til VG i 2016.

 

Bilde: Erik Waatland

Årets nisjenettsted: NRK Super

NRK Super har et solid grep om målgruppen alle vil nå, men få klarer. De tar barn og unge i alle aldre på alvor og møte de på deres nivå. Med et lekent og lett navigerbart design, og en enorm bredde i innholdet løser de samfunnsoppdraget og allmennkringkasteroppdraget på en forbilledlig måte.

 

Bilde: Erik Waatland

Årets digitale historie: VG, «Advokaten»

Lydklippet vekker umiddelbar interesse. Dette er massivt, grundig og en spektakulær måte å løse samfunnsoppdraget på. Historien fortelles med alle tenkelige elementer og syr saken sammen på en imponerende måte. Digital historiefortelling i verdensklasse!

 

Bilde: Erik Waatland

Årets programserie - web-TV/lokal-TV: NRK – SKAM

Utklassing! Norge står stille og venter på at #williammåsvare, og hele verden trykker #evak til sitt bryst. Serien er et universelt bilde på ungdomstiden spesielt og samtiden generelt. Nydelige klipp og dynamiske bilder blandet med en helt unik historiefortelling gjør SKAM til en overlegen vinner. Ingen over og ingen i nærheten. Dette er kunst, humor, tårer og knallhard realisme for målgruppen som er vanskeligst å tekkes!

 

Bilde: Erik Waatland

Årets redaksjonelle event, hederlig omtale: Namdalsavisa – Langt igjen

Dette er gøy! En vill ide med god planlegging og gjennomføring tar Namdalsavisa helt til metropolen London. På veien fortelles unike historier, og alle mediehusets flater benyttes på utmerket vis. Det er ikke langt igjen til toppen av pallen. Bravo!

 

Bilde: Gard L. Michalsen

Årets redaksjonelle event, vinner: KK – KKmila

KK har med KK Mila klart å transformere merkevaren over på nye områder og tiltrukket seg nye generasjoner tilhengere. Alle digitale flater brukes for å skape det nødvendige lim mellom analoge, digitale og «live» plattformer. Å samle 7000 av sine lesere til løpsfest i Oslo er rett og slett imponerende.

 

Til toppen