Sjefredaktør og administerende direktør Gard Steiro i VG.
Sjefredaktør og administerende direktør Gard Steiro i VG. (Erik Waatland)

VG er størst på både trafikk og pluss-abonnement

– Nå får vi betalt i form av en oppslutning vi knapt har våget å drømme om, sier sjefredaktør Gard Steiro.

Onsdag morgen kom opplagstallene og de viser at landets største kommersielle mediehus befester posisjonen som klart størst på trafikk på mobil, desktop og nettbrett.

VG+ er samtidig opplagsvinneren innenfor digitale abonnementstjenester.

- Vi er takknemlige for tillitserklæringen fra leserne. Behovet for grundig nyhetsformidling har vært ekstraordinært i 2020, og alle ansatte i VG er sitt ansvar bevisst. Vi har strukket oss langt for å gi nordmenn kvalitetsjournalistikk under pandemien. Nå får vi betalt i form av en oppslutning vi knapt har våget å drømme om, opplyser VGs sjefredaktør og administrerende direktør Gard Steiro i en melding.

Med nesten 1,4 millioner daglige brukere på mobilen måles VG.no til å ha nesten tredobbelt så mange brukere som Dagbladet med sine 549.000, opplyser VG.

Slike tall varierer derimot ofte, og Dagbladet har tatt igjen VG sine markedsandeler på mobil med unike brukere fra 33.1 i 2017 til 38.7 prosent i september 2020, viser tall fra Medietall.no.

Også innenfor abonnementsøkonomien er VG størst blant avisene. VG+ registreres med 211.000 abonnenter. Med 7.415 flere abonnementer enn ved forrige måling, øker VG+ mest i faktiske tall av alle, og bidrar til finansieringen av viktig og samfunnskritisk journalistikk.
 
VG defineres som landets største avis. Aftenposten var tidligere år øverst på tronen takket være høyt papiropplag, men den digitale abonnementsveksten har bragt VG tilbake på toppen. VGs totale opplegg er nå 268.000, herav 58.000 er registrert papiropplag. 

VGs papirutgave leses av 183.000 nordmenn ifølge MBL. Det er en tilbakegang fra 223.000 året før.

Til toppen