Slik så det ut da Tek-gjengen krysset Apotekergata før sommeren for å flytte inn hos VG i Akersgata.

VG-fronten satte fyr på Tek.no, som holder på å passere både DN og SOL i antall brukere. Nå er målet å bli blant de 10 største nettstedene i landet

- Fortsetter det sånn, så skal vi feire med en Clausthaler på Stopp Pressen hver fredag, sier Ola Stenberg og Niklas Plikk.

Tek.no - for mange tidligere kjent som Hardware.no - ble før sommeren solgt fra Teknisk Ukeblad til VG. Det har raskt gitt effekt, og trafikk fra Norges største nettavis har mangedoblet trafikken, ifølge TNSlistene.no:

  • Forrige uke hadde Tek.no solide 455.725 unike brukere på mobil, og 360.010 på desktop. Til sammen over 815.000 - men for ordens skyld er dette altså enheter og ikke personer.
  • Også på daglig bruk har Tek vokst - forrige uke var det i snitt 93.744 unike brukere på mobil, og 71.359 på desktop.

Med disse tallene har Tek.no nå tatt steget opp blant Norges 20. største nettsteder på lista:

På mobil var de større enn både SOL.no og Dagens Næringsliv på ukentlig trafikk, og større enn sistnevnte på daglig bruk.

 

Fornøyd med stor vekst i sommermånedene

- Vi hadde med regnet med vekst, og synes selvsagt dette er bra i ganske trøtte sommermåneder, sier Ola Stenberg. Han er digitalredaktør i VG og dermed også mediehusets nisjesider, som Tek nå er en del av.

Niklas Plikk, redaksjonssjef i Tek.no, som 1. juni flytter fra Grensen og inn til VG i Akersgata 55.
Niklas Plikk, redaksjonssjef i Tek.no, som 1. juni flytter fra Grensen og inn til VG i Akersgata 55.

Redaksjonssjef Niklas Plikk er en av seks medarbeidere som bokstavelig talt gikk fra Grensen til Akersgata før sommeren - og fikk noen ganske hyggelige opplevelser da de første sakene havnet på VG-fronten før sommeren.

- Vi snakket her om dagen at det hadde vært gøy å ta igjen DN på mobil. Og så gjorde vi det forrige uke. Da kom det en sekspakning på pulten min mandag, sier Plikk muntert.

- Fortsetter det sånn, skal vi feire med en Clausthaler på Stopp Pressen hver fredag, skyter Stenberg inn.

Og legger til i det litt mer saklige hjørnet:

- Dette handler ikke utelukkende om å bare skuffe på flest mulig klikk, men å bygge en ny posisjon i et trangt mediemarked. Vi har økt trafikken, fått flere brukere, inntektene vokser - og - Tek har fortsatt høy direktetrafikk. Det er definitivt viktig i dagens marked, sier digitalredaktøren.

En viktig del av inntektene på Tek har vært og er affiliate, det vil si pristester, produktmarkedsføring og å sende brukere videre til nettbutikker med annet enn rene bannerannonser.

Inntekter som naturlig nok skalerer godt - og øker når brukerne blir flere.

 

Skal «treffe» både kjernelesere og folk flest

Tek.no ble merkevaren som kom ut av tidligere nisjesider som Hardware.no, Amobil.no og Akam.no. Nettstedet skriver typisk om datamaskiner og mobiltelefoner, for en ganske krevende og kunnskapsrik kjernemålgruppe. Men også annen forbrukerteknologi - og gjerne med omfattende tester av 15 forskjellige kjøkkenmaskiner.

Nå er målet å fortsatt levere overfor målgruppa, samtidig som innholdet treffer den typiske VG-leser som kommer inn:

- Vi eksperimenterer hele tida med hva som funker og hvilken type stoff som passer for nye lesere. Da har vi blant annet endret litt på hvordan testene våre blir presentert; de som kommer fra VG-fronten får en litt kortere oppsummering, mens de som ønsker fortsatt kan lese fullversjonen over 30.000 tegn, sier Niklas Plikk.

- Men kan dere bli fristet til å «lure» lesere over til Tek - med titler som gir mange klikk, men lav lesetid?

- Det er i hvert fall ikke noe vi skal gjøre - og vi tjener null penger på clickbait. Vi tjener penger hvis leserne leser hele saken, og blir lengre på siden vår, svarer plikk.

 

- Topp 10 bør være et mål

Men hva er målet med Tek.no - for VG? Ola Stenberg sier at det helt sikkert kommer til å bli endringer, men ikke med det første:

Digitalredaktør Ola Stenberg i VG.
Digitalredaktør Ola Stenberg i VG. Foto: VG

- Vi har ikke tatt Tek.no inn for å totalforandre noe på kort tid. Selvsagt skal vi justere slik at det passer inn i VGs univers, men der skal vi ta tida til hjelp, sørge for en trafikkboost og så bruke tida til å finne ut hva som er riktig retning, sier han.

- Hvor store skal dere bli? Topp 10 på TNS-listene?

- Det er kanskje et hårete mål, men så store ord syns jeg vi skal bruke!

- Samtidig er ikke nødvendigvis antall brukere det viktigste. Men det er ingen tvil om at timingen er veldig god: De teknologiske endringene vi ser i hele samfunnet, gjør at interessen for forbrukerteknologi bare vokser. Jeg tror ikke helt vi vet hva som kommer, men Tek.no kan spille en viktig rolle her framover, mener Stenberg.

 

- Et godt hjem

Tek og tidligere Hardware.no har gjennom årene hatt mange eiere. De har vært innom både A-pressen, Orkla, Edda og senere Amedia - og vært delt og samlet. Så ble de solgt til Teknisk Ukeblad, og igjen splittet og solgt da VG kjøpte kun Tek.no.

Har de nå kommet hjem for godt? De har i hvert fall kommet til et godt hjem, mener Niklas Plikk:

- Vi er blitt tatt utrolig godt i mot, inkludert i familien og har fått veldig god støtte og oppfølging. Og det var selvsagt ganske morsomt da vi så hvor mye trafikk dette ga, sier han.

- Når trafikken og inntektene vokser - betyr det flere ansatte i Tek-redaksjonen?

- Det fungerer veldig bra og vi ser ikke på noen økning av bemanningen akkurat nå. Vi har hektet Tek.no sammen med de andre nisjesidene våre, og det er blitt et miljø som jobber bredt og godt sammen. Det skal vi jobbe for å bygge videre, også med ting som kan føre til nye inntekter, sier Ola Stenberg.

Til toppen