VG går fri i PFU: Ikke felt for «Homoterapi»

VG går fri i PFU: Ikke felt for «Homoterapi»

Det konkluderte PFU med under onsdagens møte.

Den kristne skribenten Espen Ottosen har klaget VGTV-dokumentaren «Homoterapi», med Morten Hegseth i spissen, inn for brudd på god presseskikk. 

Ottosen mener VG har brutt punkt 2.2, om uavhengighet og dobbeltroller, og punkt 4.2, om skillet mellom kommentar og fakta. VG har avvist brudd på god presseskikk

VG fikk medhold av PFU, som konkluderte med at de ikke har brudd Vær Varsom-plakaten. 

– Pressens Faglige Utvalg har konkludert med at VG ikke har brutt god presseskikk, sa utvalgets nestleder Anne Weider Aasen da de konkluderte. 

De skriver i sin uttalelse: 

«PFU konstaterer at VG allerede innledningsvis i den påklagde serien er åpne og tydelige på hvilket standpunkt programlederen har i debatten om «homoterapi». PFU mener også det er tydelig for seeren hva som er hans meninger og vurderinger og hva som er faktaopplysninger. Videre vektlegger PFU at programlederen ikke har deltatt i VGs nyhetsdekning om samme tema». 

Utvalgsleder Alf Bjarne Johnsen jobber i VG og var derfor inhabil og ikke til stede under behandlingen av saken.

PFU klargjør også at de kun vurderer VGs publisering av dokumentaren og ikke publiseringene i andre medier. 

 

– Forbilledlig klare 

Klagen knyttet seg til hvorvidt Hegseth har en dobbeltrolle, både som journalist og politisk aktivist, i dokumentaren.

Hegseth stilte blant annet opp i en debatt på God Morgen Norge på TV 2 i etterkant av dokumentaren og Ottosen bruker tid i sin klage tid på å begrunne hvorfor han mener Hegseth her blander roller ved å både være programleder og ved å stille opp som debattant i etterkant. 

«Mitt inntrykk er at norsk presse anstrenger seg for å unngå at den som opptrer som journalist i en konkret sak også er kommentator i samme sak. Jeg ville forventet at et av Norges største mediehus sørget for at en journalist som intervjuer ulike aktører ikke samtidig opptrer som kommentator/debattant/aktivist i møte med de samme aktørene», skriver Ottosen. 

Hegseth har beklaget sin oppførsel på God Morgen Norge i etterkant. 

Aftenpostens Gunnar Kagge var klar på hva han mener: 

– Jeg sitter fortsatt med inntrykket at det er programlederens uttalelser og debattdeltakelse senere som virkelig opprører klager og det synes jeg blir vanskelig. Men det er VG som er klaget inn og jeg kan ikke se noe annet enn at VG her har spilt med åpne kort, sa Gunnar Kagge og la til: 

– Man kan jo kritisere denne typen dokumentarer generelt, men VG er jo her forbilledlig klare på at dette er subjektivt. 

Han mener også det er viktig at VG har klare retningslinjer for hvordan frilansere oppfører seg i etterkant av å ha levert så store og tunge prosjekter. 

– Jeg mener også at dette går inn på den eventuelle dobbeltrollen han har, men ettersom de er så åpne i dokumentaren, seg jeg ikke helt problemstillingen. Man kan ikke nekte en subjektiv programleder å delta i debatter i etterkant, sa NRKs Stein Bjøntegård. 

 

– Rart

Ellen Ophaug fra Fredriksstad Blad var klar på sitt standpunkt: 

– Det vil være rart å felle for noe som skal publiseres i en annen kanal etterpå, sa hun.

TV 2s Anne Weider Aasen var klar på hva hun mener: 

– Kjernen her er at om Hegseth som aktør kan ha programmet sitt, sa Weider Aasen og la til:

– Det var klart fra første episode at Hegseth ikke er noen objektiv journalist, i den grad man tror det eksisterer, som skal ut og finne ut av en sannhet.

Til toppen