Her er VGs sportsredaksjon.
Her er VGs sportsredaksjon. (Bilde: Bjørn Delebekk)

VG har passert 100 millioner sidevisninger på norsk fotball i år - 430 prosent økning fra i fjor!

Før årets store fotballkveld konstaterer sportssjef Øyvind Brenne at interessen aldri har vært større.

Når 16. mai-runden av Eliteserien sparkes i gang, runder VG 100 millioner sidevisninger på norsk fotball i år - dette inkludert både artikkelvisninger, resultatvisninger og web-TV. 

- Interessen for norsk fotball på VG har aldri vært høyere, sier sportssjef Øyvind Brenne. 

Da Discovery kjøpte rettighetene til norsk fotball, var ambisjonen som kjent å bringe fotball til folket. Det inkluderer flere kamper på åpne TV-kanaler, nye konsepter som Fan Zone og Eliteserien Fantasy - som har 70.000 spillere. 

Her så VG også et potensiale for å løfte egen dekning, og det har lyktes, mener Brenne. 

- Jeg tror norsk fotball stadig oftere er tema rundt lunsjbordene i vårt langstrakte land. Det har vært mye journalistisk interessant å ta tak i hittil; med nye profiler, konflikter og underholdende kamper. 

Sportssjef Øyvind Brenn (til venstre), her med konsept- og sponsorsjef Simen Gjerstad.
Sportssjef Øyvind Brenn (til venstre), her med konsept- og sponsorsjef Simen Gjerstad. Foto: Tore Kristiansen

- Artikler om Nicklas Bendtner har blitt lest over 1,5 millioner ganger, noe som sier meg at norsk fotball skriker etter sterke profiler.

- Og med 430 prosent økning i interessen kontra samme tid i fjor, konkluderer vi foreløpig med at satsingen har vært en suksess, sier sportssjef Brenne. 

 

Gir høyere inntekter

Høye lesertall og seertall gir også sponsorene grunn til å smile, melder konsept- og sponsorsjef Simen Gjerstad: 

– Estimatene våre var basert på fjorårets resultater pluss 20 prosent økning. Hadde vi innsett potensialet i norsk fotball tidligere, hadde vi nok vært enda mer på offensiven, sier Gjerstad.

– Først og fremst er vi helt avhengige av å levere gode lesertall for å gjøre sponsorene fornøyde, og med det finansiere journalistikken. Vel så viktig er det å bidra til at flere publikummere finner vegen til stadion og TV-sendingene, sier han. 

Denne sesongen er det mange parter som samarbeider om «produktet norsk fotball». I dag ble det kjent at Coop går inn som hovedsponsor. Altibox er også på sponsorsiden.

Og på mediesiden samarbeider VG og Discovery, også utenom selve kampene - blant annet med daglige sportsnyheter for distribusjon på VG, VGTV og Eurosport Norge. VGs sportsredaksjon på drøyt 30 ansatte produserer også programmer som Foppall, Spårtsklubben og Runden. 

- VG Sportens ambisjon er å være best både på nyhetsformidling både minutt for minutt - og på dagsordensettende journalistikk. Det første gjør at vi ønsker at alle sportsinteresserte alltid skal gå inn på VG for å sjekke siste nytt.

- Det siste vant vi både en oppløftende Skup-diplom for, samt gull under Nordiske mediedager, sier en fornøyd sportssjef Øyvind Brenne. 

Til toppen