Leder Tor-Erling Thømt Ruud i redaksjonsklubben i VG.

VG-journalistene truet med å klage sin egen avis til PFU for «Snømannen»-reklame, men nå har de snudd. Har fått «erkjennelser og forsikringer»

- Vi har hatt konstruktive diskusjoner med ledelsen og fått erkjennelser på at ting burde vært gjort annerledes, sier klubbleder Tor-Erling Thømt Ruud.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tidlig i oktober ble det kjent at redaksjonsklubben i VG reagerte med sinneVG Partnerstudios reklameinnhold for annonsøren «Snømannen».

Reklamen fikk lov til å etterligne hele VG-fronten, med elementer som er tatt rett fra redaksjonelle virkemidler med TV-studio og nettavispreg.

Annonsemetoden brøt ned skillet mellom journalistikk og reklame, mente klubbleder Tor-Erling Thømt Ruud, som vurderte å gå det drastiske skrittet å melde avisen til PFU.

Slik så det ut da VG Partnerstudio lagde kommersielt innhold for filmen «Snømannen»

– Har fått erkjennelser

Nå er det derimot klart at klubben velger å ikke gå til PFU, bekrefter Thømt Ruud til Medier24:

– Etter at saken kom opp, har vi hatt konstruktive diskusjoner med ledelsen i VG og vi har fått erkjennelser på at ting burde vært gjort annerledes. Så har vi fått forsikringer om at ting gjøres annerledes fremover, sier han.

Klubblederen sier at de er i denne omgang fornøyd med svaret fra ledelsen og ser dermed ikke hensikten med å gå til PFU på nåværende tidspunkt.

– Vi håper at denne saken gjør at man tenker seg om mer - og at man kanskje gjør ting på en annen måte i forarbeidet, som å involverer flere parter.

– Må markedsavdeling spørre dere om lov fremover?

– Nei. Det er viktig for meg å si at redaksjonsklubben ikke skal være en «godkjenner» av hva andre skal gjøre. Jeg forventer ikke å bli spurt «er dette greit for deg, Tor Erling», men det er fint å få et hint på forhånd om det som kan være kontroversielt.

– Interne prosesser

VG Partnerstudio har fått mye kjeft, men også ros for å gå fremst i bransjen for å videreutvikle måten mediene tenker kommersielt innhold på.

Da den kommersielle «Snømannen»-saken kom i starten av oktober, uttalte innholdssjef Svein Arne Haavik i VG Partnerstudio:

VG PARTNERSTUDIO - her ved kommersiell sjef Jonas Brynildsrud (t.v.) og innholdssjef Svein Arne Haavik.

– Dette er et spesielt og unikt grep, og vi utvider verktøykassa vår. Her utfordrer vi oss selv, og det må tenkes nøye gjennom. Men vi ønsker å eksperimentere, og jeg oppfatter at VGs ledelse så til de grader har stått bak oss i denne teksten, sa han da.

Medier24 har vært i kontakt med han mandag formiddag og han ønsker ikke å kommentere saken utover å si:

– Interne prosesser tar vi internt.

Powered by Labrador CMS