Leder Tor-Erling Thømt Ruud i redaksjonsklubben i VG.
Leder Tor-Erling Thømt Ruud i redaksjonsklubben i VG. (Bilde: Erik Waatland)

VG-journalistene truet med å klage sin egen avis til PFU for «Snømannen»-reklame, men nå har de snudd. Har fått «erkjennelser og forsikringer»

- Vi har hatt konstruktive diskusjoner med ledelsen og fått erkjennelser på at ting burde vært gjort annerledes, sier klubbleder Tor-Erling Thømt Ruud.

Tidlig i oktober ble det kjent at redaksjonsklubben i VG reagerte med sinneVG Partnerstudios reklameinnhold for annonsøren «Snømannen».

Reklamen fikk lov til å etterligne hele VG-fronten, med elementer som er tatt rett fra redaksjonelle virkemidler med TV-studio og nettavispreg.

Slik så det ut da VG Partnerstudio lagde kommersielt innhold for filmen «Snømannen»
Slik så det ut da VG Partnerstudio lagde kommersielt innhold for filmen «Snømannen»

Annonsemetoden brøt ned skillet mellom journalistikk og reklame, mente klubbleder Tor-Erling Thømt Ruud, som vurderte å gå det drastiske skrittet å melde avisen til PFU.

 

– Har fått erkjennelser

Nå er det derimot klart at klubben velger å ikke gå til PFU, bekrefter Thømt Ruud til Medier24:

– Etter at saken kom opp, har vi hatt konstruktive diskusjoner med ledelsen i VG og vi har fått erkjennelser på at ting burde vært gjort annerledes. Så har vi fått forsikringer om at ting gjøres annerledes fremover, sier han.

Klubblederen sier at de er i denne omgang fornøyd med svaret fra ledelsen og ser dermed ikke hensikten med å gå til PFU på nåværende tidspunkt.

– Vi håper at denne saken gjør at man tenker seg om mer - og at man kanskje gjør ting på en annen måte i forarbeidet, som å involverer flere parter.

– Må markedsavdeling spørre dere om lov fremover?

– Nei. Det er viktig for meg å si at redaksjonsklubben ikke skal være en «godkjenner» av hva andre skal gjøre. Jeg forventer ikke å bli spurt «er dette greit for deg, Tor Erling», men det er fint å få et hint på forhånd om det som kan være kontroversielt.

 

– Interne prosesser

VG Partnerstudio har fått mye kjeft, men også ros for å gå fremst i bransjen for å videreutvikle måten mediene tenker kommersielt innhold på.

VG PARTNERSTUDIO - her ved kommersiell sjef Jonas Brynildsrud (t.v.) og innholdssjef Svein Arne Haavik.
VG PARTNERSTUDIO - her ved kommersiell sjef Jonas Brynildsrud (t.v.) og innholdssjef Svein Arne Haavik. Arkivfoto: VG

Da den kommersielle «Snømannen»-saken kom i starten av oktober, uttalte innholdssjef Svein Arne Haavik i VG Partnerstudio:

– Dette er et spesielt og unikt grep, og vi utvider verktøykassa vår. Her utfordrer vi oss selv, og det må tenkes nøye gjennom. Men vi ønsker å eksperimentere, og jeg oppfatter at VGs ledelse så til de grader har stått bak oss i denne teksten, sa han da.

Medier24 har vært i kontakt med han mandag formiddag og han ønsker ikke å kommentere saken utover å si:

– Interne prosesser tar vi internt.

Til toppen