I tall kan Verdens Gang vise til nok et godt kvartal: Takket være kostnadskutt på 9 prosent, var driftsresultatet (EBITDA) 3. kvartal på 74 millioner kroner, mot 66 millioner samme periode i fjor.
Så langt i år leverer VG 187 millioner kroner, en margin på 15 prosent og bedre enn fjoråret.
Men bak tallene lurer en nedside som kan komme bratt på løssalgsavisa:
For papirinntektene fra annonser og salg av avisa utgjør fortsatt 60 prosent av mediehusets inntekter. Så langt i år hele 766 millioner av 1,25 milliarder kroner.
Og disse inntektene faller voldsomt.
I Schibsteds kvartalsrapport melder VG om et fall i annonseinntektene på papir på hele 36 prosent.
Avisas papiropplag faller som ventet videre, og søndagsavisa er nå nede i 83.000 eksemplarer. Prisøkninger har så langt holdt løssalgsinntektene oppe, men forhindrer ikke at papirinntektene totalt sett falt tredje kvartal med hele 50 millioner kroner - over 17 prosent.
Denne utviklingen har akselerert tredje kvartal, og fallet på den største inntekten er nå langt verre enn tidligere i år.
Positiv digital utvikling
På den positive siden kan VG vise til at de digitale annonseinntektene ikke lenger faller - men har en nullutvikling samlet sett:
VG melder om en god utvikling takket være både programmatisk og direktesalg, med vekst på mobil og web-TV - mens desktop ikke uventet faller.
VG+ får også flere abonnenter, slik at de samlede digitale inntektene for mediehuset nå vokser igjen.
Schibsted Norge-sjef Didrik Munch om utviklingen i mediehusene:
Hvordan går det med VG, Aftenposten og regionavisene? Schibsted Norge-sjef Didrik Munch om utviklingen og resultatene for 3. kvartal. > Les også mer på medier24.com!