VG kutter seg til pene marginer i 2016 også, men nå brister grunnmuren: 36 prosent fall i annonseinntekter på papir

9 prosent lavere kostnader gir solide 15 prosent driftsmargin for VG. Men papirinntektene er fortsatt størst - og de stuper videre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I tall kan Verdens Gang vise til nok et godt kvartal: Takket være kostnadskutt på 9 prosent, var driftsresultatet (EBITDA) 3. kvartal på 74 millioner kroner, mot 66 millioner samme periode i fjor.

Så langt i år leverer VG 187 millioner kroner, en margin på 15 prosent og bedre enn fjoråret.

Men bak tallene lurer en nedside som kan komme bratt på løssalgsavisa:

For papirinntektene fra annonser og salg av avisa utgjør fortsatt 60 prosent av mediehusets inntekter. Så langt i år hele 766 millioner av 1,25 milliarder kroner.

Og disse inntektene faller voldsomt.

I Schibsteds kvartalsrapport melder VG om et fall i annonseinntektene på papir på hele 36 prosent.

Avisas papiropplag faller som ventet videre, og søndagsavisa er nå nede i 83.000 eksemplarer. Prisøkninger har så langt holdt løssalgsinntektene oppe, men forhindrer ikke at papirinntektene totalt sett falt tredje kvartal med hele 50 millioner kroner - over 17 prosent.

Denne utviklingen har akselerert tredje kvartal, og fallet på den største inntekten er nå langt verre enn tidligere i år.

Positiv digital utvikling

På den positive siden kan VG vise til at de digitale annonseinntektene ikke lenger faller - men har en nullutvikling samlet sett:

VG melder om en god utvikling takket være både programmatisk og direktesalg, med vekst på mobil og web-TV - mens desktop ikke uventet faller.

VG+ får også flere abonnenter, slik at de samlede digitale inntektene for mediehuset nå vokser igjen.

LES OGSÅ: 

Ingen bunn i sikte for regionavisenes annonseinntekter. Faller med 27 prosent på papir – og 30 prosent digitalt

Etter en tøff høst på børsen, leverer Schibsted fortsatt sterke tall. 44 prosent driftsmargin på rubrikk

Schibsted Norge-sjef Didrik Munch om utviklingen i mediehusene:

Hvordan går det med VG, Aftenposten og regionavisene? Schibsted Norge-sjef Didrik Munch om utviklingen og resultatene for 3. kvartal. > Les også mer på medier24.com!

Posted by Medier24.com on 4. november 2016

  

Powered by Labrador CMS