Et knippe av de mange personene som har jobbet med lanseringen av VGs nye app: Kim Gabrielsen, Francis Lundh, Martin Pedersen og Mari Hæreid
Et knippe av de mange personene som har jobbet med lanseringen av VGs nye app: Kim Gabrielsen, Francis Lundh, Martin Pedersen og Mari Hæreid (Foto: John Einar Sandvand, Schibsted)

VG med ny app: – Fra rusten Volvo til ny Tesla

Nå går alle de store Schibsted-avisene i Norge over på samme løsning for sine Apple-brukere.

– Dette er et kjempestort steg for VG. Appen er ekstremt mye raskere enn den forrige. Vi er over på en helt ny teknologi, som gir oss mulighet til å innovere videre med stor kraft, sier Francis Lundh, senior produktsjef i VG.

Selv om appene til de ulike avisene ser nokså ulike ut, er det samme teknologi som står bak. Ifølge en pressemelding fra Schibsted er de nye appene langt raskere enn appene de tidligere hadde.

- I tillegg til at appen laster betydelig raskere, er det også gjort en del mindre designendringer, og det vil komme mange nye forbedringer fortløpende. Vi kommer derfor til å oppdatere appen hver annen uke framover. Dette er langt oftere enn tidligere, sier Lundh videre.

 

Fellesplattform

VG startet utrullingen av sin nye iOS-app i forrige uke, og alle som i dag laster ned VG-appen fra App Store får den nye versjonen.

Jonas Salling, Yuwen Hu og Gabriel Minarik i iOS-teamet i Stockholm har vært sentrale i utviklingen av Schibsteds iOS-app. Foto: John Einar Sandvand, Schibsted

– For å si det folkelig: Vi har byttet ut den gamle og rustne Volvoen med en Tesla – og nå gleder vi oss til å putte inn skinnseter og sette på nye felger, sier Lundh.

Medier24 har tidligere krevet om at alle Schibsteds aviser går over på felles designsystem, som en del av fellesplattformen Core News Product.

 

Når snart Sverige

Når er altså app-teknologien neste steg over på den redaksjonelle teknologiplattformen.

– At alle de norske avisene nå er på vår felles iOS-app, vil gjøre oss i stand til å rulle ut ny funksjonalitet mye raskere enn tidligere. Og vi kan gjøre det til alle merkevarene på en gang, sier Børrea Schau-Larsen, produktdirektør for redaksjonelle løsninger i Schibsted News Media.

Senere i 2019 vil også Aftonbladet og Svenska Dagbladet i Sverige gå over på Schibsteds nye plattform.

– Schibsted har investert betydelig i å drive produktutvikling på tvers av merkevarene og å bygge felles løsninger. iOS-appen er bare ett av mange eksempler på at vi nå henter ut gevinster av denne satsingen, sier Schau-Larsen.

Til toppen