VG-sjef Gard Steiro i Akersgata 55.

Voldsom digitalvekst for VG, men økte kostnader gjør at resultatet faller. Svak nedgang for abonnementsavisene

80 millioner kroner og 18 prosent på bunnlinja for Verdens Gang første kvartal. Inntektene for regionavisene faller svakt, men her har Schibsted sluttet å rapportere egne tall for de norske mediehusene.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

VG omsatte første kvartal for 443 millioner kroner, en vekst på solide 3 prosent fra samme periode i fjor. Det kommer fram at Schibsteds kvartalsrapport for første kvartal.

 

Driftsresultatet før engangskostnader og avskrivinger (EBITDA) var på solide 80 millioner kroner, noe som gir en margin på pene 18 prosent.

Det er riktignok bak fjoråret - da var resultatet 88 millioner og 21 prosent margin. Schibsted forklarer nedgangen med økte kostnader.

For inntektene - de øker som nevnt. Online-inntekter øker med solide 15 prosent, noe som forteller om god fart i det digitale reklamemarkedet.

- Mobilveksten var på hele 35 prosent. VG fortsetter å ta betydelige markedsandeler i det norske markedet, sier kommersiell direktør Christian Haneborg i en melding. Han sier inntektene vokser både på display og innholdsmarkedsføring. 

Og som fjerde kvartal i fjor: Nå er over halvparten av mediehusets inntekter digitale - 53 mot 47 prosent.

VG+ nærmer seg også 150.000 betalende abonnenter - tallet har nå passet 147.000.

 

Svak nedgang for abonnementsavisene

 

Kvartalstallene til Schibsted viser like fullt at VG fortsatt er i en særklasse i Schibsteds nye mediedivisjon.

RAPPORTERER IKKE: Schibsted rapporterer stadig mindre av utviklingen til de fire norske abonnementsavisene. Her ved redaktørene Espen Egil Hansen, Eivind Ljøstad, Øyulf Hjertenes og Lars Helle.

Den svenske «søsteravisen» Aftonbladet er med 9 prosent margin ikke i nærheten av VGs resultater, og det er heller ikke de abonnementsbaserte mediehusene.

Disse tallene inkluderer også Schibsteds fire norske aviser Aftenposten, Stavanger Aftenblad, BT og Fædrelandsvennen. 

For noen år siden sluttet Schibsted å rapportere for disse mediehusene enkeltvis, og nå «slås de sammen» med Sverige i kvartalsrapporteringen. Konsernet har også sluttet å rapportere abonnementstall, slik at kvartalsrapporten ikke forteller noe om utviklingen i mediehusene. 

Samlet sett leverer abonnementsavisene - inkludert Svenska Dagbladet - en omsetning på 859 millioner kroner første kvartal. Nedgangen er nå på bare 1 prosent fra fjoråret.

Onlineinntektene øker, og særlig på digitale abonnement. Men papirinntektene faller fortsatt, og sørger for et driftsresultat (EBITDA) på 30 millioner kroner for de store avisene.

 

- Må fortsette å digitalisere

Samlet sett omsetter den nye divisjonen Schibsted Media for 2,44 milliarder kroner første kvartal, inkludert Schibsted Growth. Resultatet endte på 214 millioner kroner, ned fra 236 millioner første periode i fjor.

CEO Raoul Grünthal kommenterer tallene slik:

– Resultatet i Medie-divisjonen er underliggende stabilt. Growth har en god vekst, som selskapet Lendo bidrar veldig positivt til. Ellers ser vi at Publishing, ikke uventet, fortsetter å redusere inntektene på print, og at marginene blir dårligere. Derfor må vi fortsette å satse for fullt på å vokse digitalt.

Powered by Labrador CMS