VG-SJEFEN: Ansvarlig redaktør og administrerende direktør Torry Pedersen. (ARKIVFOTO)
VG-SJEFEN: Ansvarlig redaktør og administrerende direktør Torry Pedersen. (ARKIVFOTO) (Bilde: )

VG på papir raser videre mot null: Faller med 20.000 aviser - søndagsavisa ned 38.000

Nedgang også for Aftenposten og abonnementsavisene.

Dagens resultatpresentasjon fra Schibsted-konsernet viser at det er ingenting som tyder på at VGs papiravis bremser opplagsnedgangen.

Tvert i mot fortsetter papiravisa VG ferden mot «null» i opplag.

I rettferdighetens navn bør nevnes at VG fortsatt tjener gode penger; med over 300 millioner kroner i driftsresultat i 2014 og 52 millioner første kvartal i år. Men resultatmarginen er på «bare» 12 prosent så langt i 2015, mot 16 prosent tilsvarende periode året før.

Og: Papiravisa som er på vei til å forsvinne, utgjør fortsatt godt over halvparten av mediehusets inntekter. 

Søndagsavisa faller voldsomt

VGs papiravis hadde i 2014 et MBL godkjent opplag på hverdager på noe over 138.000. Allerede første kvartal i år har det falt med nær 20.000, til 119.760 aviser.

Og ser vi på søndagsavisa, er det ingenting som tyder på at Dagbladets nedlagte søndagsavis har betydd noe for VG: 1. kvartal i år er VGs søndagsopplag på 110.639. Det er hele 38.000 lavere enn søndagsopplaget var per 1. kvartal 2014. En nedgang på hele 25 prosent på ett år. 

VG rapporterer ikke sine digitale abonnenter sammen med dette opplagstallet. I kvartalsrapporten opplyses det imidlertid at VG+ nå har 52.000 abonnenter, hvilket er 31 prosent høyere enn for et år siden. Mye tyder dog på at veksten for VG+ har avtatt; dette er bare 2000 høyere enn antallet på slutten av 2014.

Som tabellen under viser: Det er ingenting som tyder på at opplagsfallet for VG på papir avtar. Slik utviklingen går, er det snakk om et par år før VG forsvinner som dagsavis på papir: 

Komplett-effekten er borte

Kvartalspresentasjonen forteller at også abonnementsavisene nå taper opplag igjen. Den positive effekten særlig Aftenposten og BT hadde i fjor av nye abonnementsmodeller med delvis stengt nettavis og digitalt abonnement inkludert for alle, har avtatt.

Aftenpostens har nå et opplagstall på 216.981, hvilket er ca 10.000 lavere enn for et år siden. (For ordens skyld: Dette inkluderer både papir/komplett og digitale abonnenter).

BT er ned 5000 på ett år, Aftenbladet ned 2000. Den avisa som holder opplaget best, er Fædrelandsvennen, som er ned bare 800 sammenlignet med ett år siden

Slik er Schibsted-avisenes opplagstall på hverdager:

Til toppen