VG søndag har falt med 25 prosent på ett år. Og nå taper også Aftenposten og regionavisene opplag

VGs papiravis fortsetter veien mot null. Abonnementsavisene har mistet «komplett-effekten».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Schibsted-konsernets resultatpresentasjon for andre kvartal bekrefter utviklingen for avisene: Annonseinntektene på papir faller, og for VGs del også på nett.

Der opplagsinntektene stort sett holdes oppe av prisøkninger, forteller rapporten like fullt om en utvikling der selve opplaget faller.

Og som ventet er det VGs papiropplag som faller mest. VG hadde i 2014 et godkjent opplag på hverdager på noe over 138.000 aviser.

Det er 2. kvartal 2015 nede i drøyt 118.000.

Men enda mer alarmerende er utviklingen når vi ser på søndagsavisa. Der søndagsavisa 2. kvartal i fjor solgte 146.000 eksemplarer, selger den nå bare 108.000. Det vil si en nedgang på rundt 25 prosent.

Abonnementsavisene taper

For de fire norske abonnementsavisene er utviklingen lik den konsernet meldte om for 1. kvartal; en nedgang på pluss minus fem prosent.

Det vil si at «komplett»-effekten av å innføre helukes eAvis inkludert i abonnementet, ikke lenger er synlig. Og at den normale falltakten har innhentet avisene.

Særlig Bergens Tidende har en negativ utvikling, med et opplagsfall på hele 7,28 prosent fra 2. kvartal i fjor til samme periode i år.

VG+ i pluss

Verdt å merke seg i tallene, er at abonnementsavisene inkluderer digitale opplag i sine vanlige opplagstall. VGs tall inkluderer kun løssalg av papiravisa.

VGs digitale abonnementsprodukt VG+ opplever imidlertid fortsatt vekst, og er nå større enn for eksempel Stavanger Aftenblad. 

I kvartalsrapporten melder Schibsted at VG+ fortsatt vokser, og nå har 57.500 abonnenter. Det er 35 prosent mer enn for ett år siden.

Powered by Labrador CMS