Gard Steiro, sjefredaktør og direktør i VG.

VG styrker seg på data og forbrukerteknologi: Kjøper Tek.no fra Teknisk Ukeblad

Det startet for nesten 20 år siden som Hardware.no. Siden har nettstedet hatt mange eiere. Og nå er det altså landets største nettavis som kjøper dagens Tek.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Verdens Gang har inngått en avtale om å kjøpe nettstedet Tek.no fra TU Media.

- Med dette oppkjøpet utvider VG nisjeporteføljen som allerede består av sterke merkevarer innenfor mat, mote og livsstil, heter det i en melding fra mediehuset.

Tek er i dag et bredt nisjenettsted for forbrukerteknologi, datamaskiner, mobil og hjemmeelektronikk, og redaksjonen tester alt fra iPhone til kjøkkenmaskiner og elsykler.

Nettstedet omtaler seg som det største innen denne nisjen, med ca 300.000 unike brukere per uke.

VG-sjef Gard Steiro sier dette om kjøpet:

- VG er i dag Norges desidert største nyhetsnettsted. Vår ambisjon er å gi brukerne et enda bredere tilbud de kommende årene. Kjøpet av Tek.no gir oss ikke bare tilgang til landets beste teknologijournalistikk, men også et meget kompetent fagmiljø som kan bidra til å videreutvikle de andre nisjene våre.

Digitalredaktør Ola Stenberg mener kjøpet vil styrke journalistikken - på et populært stoffområde:

- Vi har erfart stort engasjement hos leserne våre på innhold knyttet til forbrukerteknologi. Det er ikke overraskende når vi lever i en tid der endring som følge av teknologi påvirker livene våre hver eneste dag.

- Nå skal vi løfte journalistikken på dette området til et helt nytt nivå, og det er med stor entusiasme vi kan fortelle at det løftet skjer sammen med det beste fagmiljøet i Norge på forbrukerteknologi. Vi ser virkelig frem til å videreutvikle og ta ut enda mer av potensialet i det sterke nisjenettstedet som Tek.no har blitt, sier han.

 

Startet i 1998

Tek.no så dagens lys for 19 år siden, den gang som Hardware.no. I årene som fulgte kom også flere nisjenettsteder som Amobil og Akam til, men disse ble senere samlet under Tek.no som én merkevare.

Nettstedet ble første gang solgt i 2005, den gang til daværende Orkla Media. Siden har nettstedene vært delt, samlet og solgt flere ganger, med både Edda, A-pressen og så Amedia som eier.

For to år siden ble daværende Mediehuset Tek AS solgt fra Amedia til Teknisk Ukeblad Media AS, et kjøp som omfattet Tek.no, Gamer.no og en utviklingsavdeling.

Det VG nå kjøper er nettstedet Tek.no med seks redaksjonelle medarbeidere.

Og de ser fram til å komme inn i et enda større miljø - og ikke minst få trykket fra VGs voldsomme trafikkmotor:

Niklas Plikk, redaksjonssjef i Tek.no, som 1. juni flytter fra Grensen og inn til VG i Akersgata 55.

- Tek.no har skrevet om forbrukerelektronikk i nesten 20 år, og mye har skjedd på den tiden. Teknologi er ikke lenger bare noe for nerdene, men noe som er interessant for alle, sier redaksjonssjef Niklas Plikk i Tek.no i en melding. 

- Med vår lange erfaring og VGs store bredde tror jeg vi har funnet en perfekt match. Vi kommer til å fortsette å skrive de samme gode sakene vi har gjort tidligere, og jobbe minst like grundig for å levere det beste teknologistoffet du kan få i Norge.

 

«Fikk et tilbud vi ikke kunne ignorere»

For TU Media kommer salget av Tek etter en resultatløs prosess der selskapet i fjor startet en jakt på nye medeiere i Teknisk Ukeblad Media AS, som eies av fagforeningene Nito og Tekna.

Jan Moberg, publisher i TU Media.

Den prosessen førte ikke til noen endringer, men det var altså i kjølvannet av dette at VG meldte sin interesse for å kjøpe ett av nettstedene ut av mediehuset.

- I denne prosessen var det aldri snakk om å selge deler av TU Media. I utgangspunktet var det utenkelig for oss å selge Tek.no. Men da VG meldte sin interesse, var det et spor vi likevel valgte å se nærmere på, sier Jan M. Moberg, ansvarlig redaktør og direktør i TU Media AS.

Han legger til:

- Vi fikk simpelthen et tilbud vi ikke kunne ignorere. VG vil dessuten kunne gi Tek.no en distribusjon og synlighet vi ikke ville vært i stand til.

- Prosessen har vært lang og grundig, og vi valgte til slutt å akseptere tilbudet fra VG. Det er bare å ønske våre kolleger i Tek.no lykke til videre. Det er en stor mulighet for flinke folk, sier Moberg.

Partene kommenterer ikke prisen, men TU Media sier at salget vil «bedre den finansielle situasjonen i selsapet».

Tek.no utgjør cirka halvparten av den aktiviteten TU Media kjøpte i Mediehuset Tek, og Moberg understreker at oppkjøpet og fusjonen har bidratt betydelig til utviklingen og digitaliseringen av Teknisk Ukeblad og de andre nettsidene i selskapet. TU Media driver i dag blant annet TU.no, Digi.no, Våre veger og Inside Telecom. Gamer.no blir heller ikke med på salget til VG.

- Salget av Tek.no gir oss økonomisk handlekraft til å satse mer offensivt på andre områder, sier Moberg.

 

  • For ordens skyld: Teknisk Ukeblad Media AS eier 10 prosent av Medier24 AS.

 

 

Powered by Labrador CMS