VGs islandske navnegenerator vant EM i trafikk: 5 millioner sidevisninger

- Nest mest sett på VG noen gang, sier digitalredaktør Ola Stenberg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Da den islandske EM-feberen herjet Norge midt under fotballfesten i Frankrike, fikk noen kvikke hoder på VG-desken en morsom idé:

Hva om vi lager en islandsk navnegenerator, der nordmenn kan få sitt «islandske» navn på landslagets drakt?

Det ble ikke bare en morsom idé, men en fantastisk suksess for VG:

- 2,6 millioner unike brukere har vært på generatoren. Over 5 millioner sidevisninger, og mer enn 6 millioner navn generert.

Det forteller digitalredaktør Ola Stenberg i VG. Men statistikken er ikke helt dekkende, og det kunne kanskje vært mer:

- I starten målte vi ikke antall navn, så det reelle tallet er høyere, sier Stenberg.

- Og den første dagen satte vi ikke generatoren på VGs forside, men lanserte den forsiktig i sosiale medier. Vi måtte sørge for at den tålte trafikken først...

Bygd på ni timer

Navnegeneratoren er ikke bare en morsom historie om et stunt som sørge for voldsom trafikk - det er også en historie om hvordan man kan drive rask produktutvikling i et stort mediehus, forteller Stenberg:

- Når ideen droppes på desken, så har vi et miljø som vi kaller «redaksjonell utvikling» med utviklere og designere som sitter tett på desken. Og når slike ideer kommer, kan de kaste seg rundt og begynne å kode litt. De holdt på i seks-sju timer, og så var tjenesten oppe.

Tjenesten var oppe i forkant, men måtte altså få en dags utvikling i «back-end» for å tåle trafikken som kanskje kunne komme.

Og den kom, fra mange land:

Navnegeneratoren ble omtalt en rekke steder internasjonalt, og det hele endte med at VG lagde landingssiden på ni forskjellige språk.

  • Og flest navn er blitt generert i Tyskland - i hvert fall per 2. juli. LES MER om hvor generatoren har reist, i denne saken på VG.no.

Skulle gjerne hatt navne-sponsor

Stenberg understreker at navnegeneratoren bare var en liten bit av VGs omfangsrike EM-dekning. Og et slikt mesterskap er viktig for VGs sportsglade lesere.

- Vi driver også med langt mer alvorligere ting enn fotball og å generere islandske navn. Men dette er et muntert og lett eksempel på hvordan man kan ta journalistikken og entusiasmen et skritt videre, sier Stenberg.

- Vi klarte å treffe på hva folk var opptatt av under EM, og Island ble viktig for nordmenn som fulgte EM. Den entusiasmen kunne vi bli en del av av, sier han.

Men da er det viktig at man faktisk har kapasitet og kompetanse til å lage slike tjenester - raskt. Å komme med en islandsk navnegenerator om tre uker hadde ikke vært like gøy, understreker Stenberg. 

Tjenesten har også gitt VG inntekter - som en del av «EM-kampanjen» til VG på nett.  

  • PS: Mest sett noen gang på VG er fortsatt «Holde hender» etter 22. juli-terroren i 2011.
Powered by Labrador CMS