VGs papiropplag og digitalinntekter i fritt fall. Og regionavisene tjener nesten ikke penger

Takket være kostnadskutt, leverer VG og Aftenposten likevel overskudd. Samlet leverer Schibsted godt i fjor, med en rubrikkdivisjon som fortsatt trykker penger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

VGs papiravis har falt som en stein i 10-15 år, og det er ingen ting som tyder på at fallet for pengemaskinen kommer til å avta:

Fredag presenterte Schibsted-konsernet resultatene for 4. kvartal og hele 2015, inkludert avisenes opplagstall.

Og 4. kvartal i fjor var VGs papiropplag på hverdager 112.716 aviser. På søndager - som tradisjonelt har vært størst - har opplaget nå falt til 101.317.

VGs opplag har med andre ord falt med over 25.000 aviser på ett år - også i 2015.

Ser man historisk på det, har VGs papiropplag mistet over 70 prosent av opplaget siden toppåret 2003.

Abonnementsavisene - hvor digitalt opplag inkluderes i tallene - klarer seg bedre. Særlig de tre minste, mens Aftenposten faller mer.

VG leverer imidlertid fortsatt gode økonomiske resultater for 2015, noe abonnementsavisene ikke klarer like godt. 

  • Saken blir oppdatert med flere tall utover dagen.

VGs nøkkeltall for 2015: 

VG tjener fortsatt penger

VG tjener imidlertid fortsatt gode penger i 2015: Driftsresultat (EBITDA) i fjor endte på 272 millioner kroner, i stor grad takket være kostnadskutt. 

Resultatet er riktignok langt bak fjoråret i tall, men fordi omsetningen er 200 millioner kroner lavere også - blir driftsmarginen fortsatt på 15 prosent.

Mer alarmerende er det kanskje at VG for alvor har møtt taket på digitale inntekter: De har falt med 86 millioner kroner i hele 2015, sammenlignet med 2014. 4. kvartal var fallet på 16 prosent.

En digital opptur fins det i tallene: VG+ har nå passert 74.000 abonnenter. Dette taller er ikke inkludert i VGs papiropplag.

Nøkkeltall for de fire abonnementsmediehusene: 

Aftenposten leverer greit - regionavisene nesten i null

Ser man på de fire abonnementsavisene i Schibsted, er den økonomiske utviklingen langt tøffere.

De samlede inntektene for de fire mediehusene falt med 11 prosent 4. kvartal, papirannonser faller med 23 prosent, og digitale annonseinntekter er ned 9 prosent.

Engangseffekten av «komplettabonnement» er nå borte, og samlet falt avisenes opplag med 5 prosent i fjor.

Til sammen har de fire mediehusene en driftsmargin (EBITDA) på 7 prosent, men bak de tallene er det nesten kun Aftenposten som tjener penger.

Hovedstadsavisa hadde i 2015 et driftsresultat på 143 millioner kroner, mens Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen leverte henholdsvis 13, 13 og 17 millioner kroner på drifta.

BT har vel å merke best «fart» av de tre - og leverte 11 av de 13 millionene i fjerde kvartal.

2,5 milliard i driftsresultat

Schibsted-konsernet - der de økonomiske resultatene nå drives av rubrikkmarkeder og digitale tjenester i både Europa og verden - leverte i både 4. kvartal og hele 2015 godt, som forventet:

  • Ser man bort fra investeringer, var driftsresultatet (EBITDA) på 2,5 milliarder kroner i fjor. Det er noe bedre enn 2015, og gir en margin på 17 prosent i 2015. Omsetningen i konsernet var i 2015 på 15,1 milliarder kroner, litt over 2014. Farta i 4. kvartal var også god.
  • Resultat før skatt 4. kvartal ble imidlertid kraftig i minus med 285 millioner kroner - ikke på grunn av dårlig cash flow, men fordi konsernet som varslet har tatt en kraftig nedskriving av verdiene i mediehusene. 

  • Om medievirksomheten fortsatt er større i omsetning, er det rubrikkmarkedene og digitale tjenester som leverer resultater: Av en omsetning på 5,6 milliarder kroner i 2016, leverte online classified i 205 en EBITDA før investeringer på 2,1 millarder kroner, tilsvrende 40 prosent margin.

  • Imidlertid er farta på vei ut av 2015 dårligere for FINN: Utfordringer i norsk økonomi og særlig stillingsmarkedet får skylda for at marginen i 4. kvartal var på «bare» 38 prosent.
  • Medier24 kommer tilbake med flere tall for både opplag og ikke minst regnskap fra Schibsted og mediehusene. Vi følger også konsernets resultatpresentasjon fredag formiddag. 
Powered by Labrador CMS