Journalistene Synnøve Åsebø og Mona Grivi Norman fra VG står bak «Tvangsloggene». Her fra SKUP-prisen tidligere i vår.
Journalistene Synnøve Åsebø og Mona Grivi Norman fra VG står bak «Tvangsloggene». Her fra SKUP-prisen tidligere i vår. (Bilde: Erik Waatland)

VGs «Tvangsloggene» er årets beste digitaljournalistikk. Også pris til Sunnmørsposten. Heder til Side3, Dagbladet, NRK og Adressa

Flere redaksjoner hedret for digital journalistikk på NONA17-konferansen tirsdag.

Under netthodekonferansen NONA17 tirsdag, ble som vanlig årets beste digitale journalistikk hedret. 

Norwegian online news association hedrer prosjekter som fornyer og forbedrer journalistikken, eller viser nyskapende kildearbeid, fortelling, presentasjon eller formater. 

 

Hovedprisen gikk til et allerede godt priset prosjekt; VG-serien om Tvangsloggene, som har vunnet både SKUP og en rekke andre priser. 

For små redaksjoner gikk prisen til Sunnmørspostens graving i det regionale sykehusforetaket. 

Hederlige omtaler gikk til Side3, NRK, Dagbladet og Adresseavisen - les mer om alle priser og omtaler videre i saken

 

Årets beste journalistikk, stor redaksjon: VG, «Tvangsloggene»

Vinner av årets beste journalistikk (stor redaksjon) er VGs graveprosjekt Tvangsloggene. VG avslørte massive lovbrudd, omdiskuterte begrunnelser og grov svikt i dokumentasjonen da norske sykehus brukte beltetvang mot pasienter i 2015. VG hadde da fått innsyn i tvangsprotokollene fra samtlige sykehus i Norge. Det er første gang disse håndskrevne dokumentene har blitt utlevert. Her er det brukt omfattende digitale virkemidler både i datainnsamling, databearbeiding og presentasjon. Prosjektet er utmerket eksempel og forbilde for hvordan digitaliseringen kan utnyttes til å forbedre journalistikken på mange måter.

 

Årets beste journalistikk, liten redaksjon: Sunnmørsposten, «Millionene du ikke fikk vite om»

Graveprosjektet avslørte uheldig praksis med bonuser innen Helse Midt-Norge. Det er utført et omfattende arbeid for å samle og systematisere data som ikke lett tilgjengelig. I den digitale presentasjon er det utnyttet mange gode visuelle virkemidler som løfter saken og gjør et sammensatt materiale lett å lese. Saken tar for seg millionbonuser som er blitt betalt til nøkkelpersoner i tillegg til lønn for at de ikke skal slutte i jobben på kritiske tidspunkter.

 

Hederlige omtaler, stor redaksjon - til NRK, Dagbladet og Adresseavisen

 

Hederlig omtale gis til NRKs prosjekt Purk eller skurk. Dette prosjektet bygger bro mellom tradisjonell og digital nyhetsformidling. Podcastserien tar for seg hvordan en av Norges mest betrodde politimenn endte opp som hovedmistenkt i et kriminelt nettverk han selv var satt til å etterforske? Seriens innovative element er blant annet å gjøre radio synlig på mobil. Redaksjonen samarbeidet tett med grafikere, tegnere og komponister. Dette gir serien et digitalt univers utover lytteropplevelsen. Prosjektet oppfyller alle NRKs primærplattformer, nett, TV og radio, i tillegg til SOME og podcast-plattformer. Serien har generert flere store nyhetssaker som er publisert i alle NRK-flater.

 

Hederlig omtale gis til Dagbladets reportasjeserie Gutten i plastposen. 8. oktober 1991 ble en nyfødt baby funnet i en plastpose på Vestre Aker kirkegård i Oslo. Spebarnet var blåfrossent, i ferd med å dø. Arbeidet med å avdekke og fortelle om hva som skjedde i de påfølgende timene, ukene og årene utgjør reportasjeserien «Gutten i Plastposen». Serien har hatt tre millioner visninger og en samlet lesetid på 23 år, den mest leste saken i Dagbladets historie – og er spredt internasjonalt. Den kombinerer også mulighetene som ligger i stor spredning i gratis flater og eksklusivitet man får leserne til å betale for som pluss-innhold. Serien har også vunnet European Digital Media Award i kategorien «Beste innovasjon».

 

Hederlig omtale gis til Adresseavisen som rapporterte nyheter sammen med 10C ved Charlottenlund skole. Dette skjedde på ungdommenes premisser. De laget en snapchat-kopi i html/css/js som ble plassert på fronten av adressa.no. Elevene sendte snaps til en privat konto, og herfra ble snapchatvideoene publisert fortløpende. Nyhetsformidling fullstendig på målgruppens premisser, og et eksperiment som varte en uke – og som ga innsikt i hvordan nye generasjoner vil formidle nyheter. Prosjektet gir oss en pekepinn om hvordan vi må tenke og innovere fremover.

 

Hederlige omtaler, liten redaksjon - Side3

Hederlig omtale gis til prosjektet Elbiler: Rekkevidde og pris fra Side3 i Nettavisen. Dette er forbrukerjournalistikk som utnytter bruk av data, både for å trenge inn i materien og i formidlingen. Ved å krysse flere datasett får de frem en rangering av elbiler ut ifra de viktigste kriteriene. Dette er tabloid og et gjennomarbeidet stykke datajournalistikk som treffer leserne på hjemmebane. De som selger elbiler har hatt en stor informasjonsfordel på grunn av kompleksiteten, mens denne journalistikken gir kjøperne (som er leserne) en ny oversikt som kan utfordre elbilbransjen.

 

 

Juryen har bestått av: 

  • Tormod Utne: Høgskulelektor i nettjournalistikk ved Høgskulen i Volda. Tidligere digitalredaktør i Sunnmørsposten og med fartstid fra digitale redaksjoner både lokalt, regionalt og nasjonalt.
  • Ann Bækken: Utviklingsdirektør i Amedia. Og med fartstid fra digitale redaksjoner i Dagbladet, Aller og Aftenposten.
  • Jens Barland: Førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon ved NTNU. Fartstid fra bl.a. Dagbladet, Aftenposten og som sjefredaktør/adm.dir. i Stavanger Aftenblad – og tidligere leder i NONA.

 

Til toppen