Discovery-sjef Harald Strømme.
Discovery-sjef Harald Strømme. (Foto: Discovery Networks Norge)

- Vi er forberedt på at dette vil ta lang tid, sier Harald Strømme om TV-striden

Og han er villig til å ta krigen. - Vi kan ikke leve med at vi ikke får betalt for innholdet vårt, sier han.

Oslo (NTB-Kaja Staude Mikalsen): Konflikten mellom Canal Digital og TVNorge ser ut til å bli en langvarig affære. Det er så langt ikke planlagt noen nye forhandlinger.

– Dagen i dag har vi brukt på å informere våre kunder. Mange er utålmodige og engasjerer seg veldig i dette. Det er ikke rart når de mister et tilbud som de er vant til å ha, sier Tormod Sandstø, pressekontakt i Telenor for Canal Digital til NTB.

Ved midnatt natt til mandag forsvant kanalpakken til Discovery for kabel- og satellittkunder hos Canal Digital og hos Viasat, fordi partene ikke klarte å bli enige om en ny avtale for kanalpakken som omfatter TVNorge, Eurosport, Max og ti andre Discovery-kanaler.

– Men det er viktig å huske på at vi også tilbyr flere kanaler enn de som nå er borte. Disse kanalene utgjør bare 17 prosent av det totale tilbudet hos oss, sier Sandstø.

Canal Digitals kunder vil få en SMS og epost med informasjon om hvilket alternativt TV-underholdningstilbud de kan benytte.

«Shoppingrunde»

Sjef i TVNorge og Discovery Networks, Harald Strømme, hevder at de kun ønsker beløper som tilsvarer «en kaffekopp per kunde». Telenor derimot, omtaler det som et millionbeløp.

Telenor vil ikke kommentere konkret hvor mye det hadde kostet kundene om de hadde sagt ja til kravene fra Discovery,

– Discovery er et amerikansk mediekonsern som har vært på shoppingrunde, og nå vil de sende regningen til våre kunder. Det kan vi ikke akseptere, sier Sandstø, som sier han ikke frykter at Canal Digital vil miste kunder etter konflikten som har ført til millioner av svarte TV-skjermer.

Tror det vil ta lang tid

Sjef i TVNorge og Discovery Networks, Harald Strømme, sier til NTB at de svært gjerne ønsker å få på plass en avtale, men er ikke optimistiske.

– Det har ikke vært noe fremgang så langt. Det er ikke planlagt noe nytt forhandlingsmøte, og vi er forberedt på at dette vil ta langt tid, sier Strømme til NTB.

Men tid er penger, og Discovery taper store beløp, blant annet på grunn av tapt reklameomsetning.

– Men det er vi villig til, fordi vi kan ikke leve med at vi ikke får betalt for innholdet vårt. Hvis vi skal fortsette å produsere godt, norsk innhold så må Telenor være villig til å ta sin del av regningen, sier Strømme.

Til toppen