Medier24 på Fagpresseprisene i vår, fra venstre: Redaktør og daglig leder Gard L. Michalsen, vaktsjef og journalist Erik Waatland og kommersiell leder Julie Hansson Tangen. (Bilde: Audun Braastad / NTB scanpix service)

Vi fortsetter å vokse: Medier24 går inn i høsten med et snitt på over 55.000 unike brukere i uka

Og siden i fjor har vi mer enn doblet forsidetrafikken.

Medier24.no fortsetter veksten og tar stadig sterkere posisjoner.

Nå er det vel fire måneder siden vi sist «rapporterte» om egne trafikktall, men du kan følge utviklingen vår hver uke på TNSlistene.no - Norges mest offisielle og uavhengige trafikkmåling.

Og på disse fire månedene har vi tatt stadig nye steg oppover.

 

Da vi på denne tiden i fjor høst rapporterte om utviklingen, konkluderte vi at de fire første ukene etter sommerferien hadde gitt et snitt på «nær 40.000 unike brukere» i uka.

Nå kan vi slå fast at vi har tatt store steg det siste året:

De fire siste ukene har vi et snitt på 56.946, viser trafikktallene fra TNSlistene.no.

Nå er det godt hjulpet av forrige uke, med flere saker som fikk ekstra høy fart og ga oss 81.060 brukere og bare på mobil hadde vi 58.071 unike brukere.

Men også i uke 33, 34 og 35 nærmet vi oss 50.000 unike brukere i snitt.

 

 

Dette altså fra uke 33, etter sommerferien. På sommeren er som kjent trafikken noe lavere, for et fagblad og bransjenettsted som Medier24.

Så også i år, men det er ingen tvil om at det synes at vi har gått fra én til tre ansatte på ett år:

Snittet for juni, juli og august i fjor var på 22.733 unike brukere per uke.

Denne sommeren var snittet på 38.271, altså en vekst på rundt 70 prosent.

 

 

Når vi snakker mye om unike brukere per uke, er det fordi det er viktig å bygge en stor målgruppe.

Men samtidig er det begrenset hvor stor denne skal bli. Og nå begynner vi strengt tatt å bli mer opptatt av hvor mye leserne våre bruker oss.

Det handler om hvor ofte de faste leserne besøker oss - og hvor mye de leser.

To andre interessante faktorer, som vi i denne sammenheng henter fra Google Analytics for sammenlignbare tall, er antall daglige brukere.

Når vi sammenligner august med to foregående år, er alle tre delvis preget av at det er slutten på sommeren.

Men veksten er også her stor: Fra 5.384 unike brukere i august 2016, til 8.121 unike, daglige brukere i august 2017.

 

 

Enda viktigere er kanskje antall forsidevisninger.

Det forteller noe om hvor mange som oppsøker oss aktivt for å lese Medier24, og ikke finner oss via sosiale medier eller andre kanaler.

Her har ny nettside og mer innhold gitt effekt - forsidetrafikken har mer enn doblet seg fra august 2016 til 2017. Forrige måned hadde vi over 90.000 forsidevisninger.

Den totale trafikken over alle sidevisninger i sommer viser også stor forskjell; i fjor sommer hadde vi drøyt 600.000 sidevisninger. De samme tre sommermånedene i år ga oss over 1 million sidevisninger.

 

 

Vi er selvsagt glad for veksten, men er på ingen måte «i mål».

Og selv om vi fortsatt skal jobbe for å bygge målgruppen større, er det viktigste nå framover å levere bedre og viktigere saker - sånn at du som leser må besøke oss hver dag.

Der undertegnede for to år siden troddde at «forsiden var død», har vi det siste året sett at det blir stadig mer feil.

Forsiden lever i beste velgående. Og vi skal gi den så mye liv at trafikken her også vokser.

 

Hva gir dette oss av andre resultater og posisjon?

Før sommeren meldte vi selv og blant andre Dagens Næringsliv om en omsetning på rundt 2 millioner kroner i fjor, i Medier24 AS.

I sommer passerte vi omsetningen fra i fjor, og har fortsatt den voldsomme veksten på annonsesiden etter å ha fått på plass Julie Hansson Tangen som vår dyktige kommersielle leder.

Før sommeren fikk vi også på plass et ordentlig styre, med Nina Refseth som styreleder.

Nå holder vi alle sammen på å legge planen for videre vekst.

 

Og det vi kan si, er at årets resultater vil gi oss rom for å satse enda sterkere på det som er viktigst: Journalistikken

Nøyaktig hva de neste grepene blir, kommer vi nok tilbake til senere.

Men som alltid er budskapet vårt det samme:

Dette er bare starten!

 

Til toppen