Gründer og administrerende direktør Chul Christian Aamodt i nettavisen Enerwe. Her fra sitt koronakontor, som han streamer live.
Gründer og administrerende direktør Chul Christian Aamodt i nettavisen Enerwe. Her fra sitt koronakontor, som han streamer live. (Foto: Faksimile)

DEBATT: Korona

Vi i nettavisen enerWE står plutselig i en situasjon der vi kan gå konkurs før sommeren

«Nå er det kriseledelse i nettavisen vår – som har kniven på strupen», skriver Chul Christian Aamodt.

  • Endret
  •  CHUL CHRISTIAN AAMODT, administrerende direktør og gründer av nettavisen enerWE

Vi har brukt mer enn fem år på å bygge opp nettavisen enerWE, og vi greide nesten å snu røde tall til sort bunnlinje i 2019. Det manglet bare noen tusenlapper, og vi startet året med stor optimisme om at 2020 ville bli vårt år. Nå står vi plutselig i en situasjon der vi kan gå konkurs før sommeren.

Da jeg i 2014 startet enerWE var jeg full av selvtillit. Jeg kom fra IT-selskapet Mintra Group hvor jeg som salg- og markedsdirektør var med på å bygge og internasjonalisere selskapet fram til det ble kjøpt for nesten en halv milliard kroner samme år. Mintra ble store på å levere til oljebransjen, og nå skulle jeg gjøre det samme med enerWE.

Planen var å hente annonseinntekter fra en bransje hvor jeg kjente alt og alle. Vi rakk imidlertid så vidt å trykke opp visittkort før oljekrisen kom, og mer enn 50.000 oljejobber forsvant. Oljeselskapene skrudde igjen krana, og alt stoppet opp. Akkurat som nå.

Vi måtte derfor omstille oss allerede fra første arbeidsdag, og det var en kamp for å overleve. Oljebransjen brukte ikke penger, og vi måtte utvide til en bredere energibransje, samtidig som vi satt sammen nye produkter og tjenester.

Det var faktisk så ille at vi i nærmere to år opplevde det som helt urealistisk å selge en eneste stillingsannonse.

Vi traff på ingen måte på første forsøk med våre nye annonseprodukter, men sakte og sikkert bygget vi opp nye inntektsstrømmer fra blant annet egne og andres konferanser, samt fra kommersielle podcastinnspillinger og livesendinger.

I forrige uke forsvant beina under disse inntektsstrømmene. Alle konferanser i nær fremtid er med god grunn avlyst, og det var plutselig ingen som hadde behov for å annonsere at de skulle arrangere konferanser eller som ville ha en kommersiell podkast fra konferansene.

Alt stoppet opp, akkurat som det gjorde i oljekrisen da vi startet selskapet. Igjen må vi omstille oss for å overleve. Det er vi ikke alene om.

De siste årene har det dukket opp mange ulike nettaviser som tilfører mangfold til det norske mediebildet. Jeg har hatt gleden av mange gode åpne samtaler med flere av disse gründerne, og jeg var blant annet den første investoren i Medier24. Jeg fulgte selskapet og satt også i styret i Medier24 fram til jeg solgte meg helt ut i 2018.

Fellesnevneren for de fleste nettavis-gründere er at alle nå opplever en annonseflukt. Med stor sannsynlighet vil noen av oss forsvinne fra mediebildet det nærmeste halve året, og jeg kan ikke utelukke at enerWE er en av de.

Som mangeårig selger, salgssjef og salgsdirektør i min tidligere karriere, så vet jeg viktigheten av å møte folk og være der ute for å kunne selge. Når det ikke går som følge av virusutbruddet og virustiltakene må vi tenke nytt.

Det første man må gjøre, er å se muligheter i problemene.

Det fine med omstilling i krisesituasjoner, er at da er det lov å feile. Det eneste unntaket er å tro at man kan fortsette med “business as usual i en krisesituasjon”. Det kan man ikke.

I vår lille redaksjon er det to ansatte, en skrivende redaktør og en journalist. Det er de som skaper verdiene som jeg skal selge, og så blir det opp til meg å sørge for at vi får betalt for vår verdiskaping for olje- og energibransjen.

Kriseledelse handler om å snu seg raskt og gripe nye muligheter. I enerWE forsøker vi nå å snu opp ned vår tilnærming til bransjekonferansene.

Før koronakrisen hentet vi inntekter fra egne konferanser gjennom deltakeravgift og utstillere som betalte for stands. Nå snur vi oss rundt, og legger opp til en serie med gratis online foredrag. Inntektene skal vi forsøke å hente fra sponsorer som trenger å nå ut med de samme budskapene de pleier å komme på konferansene for å fortelle om.

Som eksempel kan jeg nevne at vi kansellerer Høydekonferansen vår nå til høsten. Her møtes vanligvis de som jobber i høyden, enten det er i høyspentmaster, vindturbiner, byggeplasser eller på oljeinstallasjoner. Istedenfor å møtes fysisk på et konferansehotell, så setter vi opp en serie med foredrag og intervjuer som streames live på Facebook. Inntektene får vi fra sponsorer, og den første har allerede booket seg inn.

Et annet eksempel er podcastproduksjon. I fjor høst la vi ned vår redaksjonelle podkast for å rendyrke en kommersiell podcastsatsing. Dette er et forretningsområde som utgjorde ca. 15 prosent av våre inntekter i 2019, og som vi tror kan bli markant større nettopp som en følge av viruskrisen. Nå må energibransjen nå ut med sine budskap uten å ha tilgang til konferanser, og da er podkast et godt online og virusfritt alternativ.

Et tredje eksempel på hvordan vi nå forsøker å løfte fram nye inntektsstrømmer, er å tilby våre digitale flater for live streaming. På denne måten kan aktører som tidligere har nådd ut med sitt budskap gjennom frokostmøter og lunsjmøter nå bredt ut gjennom live streaming på vår Facebook-side. Her er det viktig å understreke at vi er medlem av Fagpressen, og at en slik stream merkes annonsørinnhold.

Dette er noen eksempler på hva vi prøver oss på i dagens alvorstyngede situasjon. Vi vet ikke om det går, men vi tror vi er på sporet av noe riktig, og vi prøver oss fram til vi lykkes.

På samme måte som oss, sitter alle andre nettaviser på tilgang til et digitalt publikum innenfor sine nisjer og geografiske områder. Det er ikke sikkert at de bør gjøre det samme som oss, men jeg tror det er flere som kan ha godt av å tenke i samme bane.

Som fagpresse ser vi på oss selv som energibransjens lokalavis, og vi tror at både lokalaviser og andre fagpressepublikasjoner har mange muligheter i en verden der deres lesere plutselig har mistet muligheten til å gå i møter eller på butikken.

Det er utenfor min kjernekompetanse, men kanskje kan lokalaviser ta kontakt med sine annonsører og hjelpe dem med nye annonseløsninger i en hverdag der få eller ingen kommer innom butikken.

Selv savner jeg allerede den sosiale kontakten med folk, og jeg er overbevist om at en nysgjerrig telefon fra lokalavisens annonseavdeling vil kunne gi mange svar på hva kundene trenger akkurat nå. Kanskje er det så enkelt som at butikken trenger å fortelle sine kunder at de nå har en løsning for hjemlevering av varer. Kanskje de trenger å fortelle at de faktisk kan komme og gjøre håndverkerjobben trygt selv om det er viruskrise.

Her sitter jeg ikke med svaret. Det jeg har lært er at i krisetid åpner det seg alltid muligheter for dem som snur seg raskt. 

enerWE er en liten nisjeavis for olje- og energibransjen. Vi skriver om det som er viktig innen olje, gass, vannkraft, vindkraft, solenergi, strømmarkedet og klimaet. Det er det mange som er opptatt av, og de som er opptatt av dette er en viktig målgruppe for våre annonsører.

Jeg skal være ærlig og si at jeg synes det er tøft nå, men jeg tror vi skal greie oss gjennom denne krisen. Det håper jeg også at så mange som mulig av mine gründervenner i de andre nystartede nettavisene greier.

Til toppen