Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening.
Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening. (Foto: Vidar Ruud, Scanpix)

DEBATT

Vi kunne valgt å kalle gruppen for noe annet enn «gratis­passasjerer». Det viktige er hva denne gruppen sier om nyhets­bruken sin

- Dersom en stor andel av den norske befolkning har problemer med å orientere seg i nyhetsbildet og ikke klarer å følge med på hva som skjer, kan det bli et demokratisk problem, skriver MBL-direktør Randi S. Øgrey.

  • Endret

 

Torgeir Waterhouse har helt rett i at norske mediebrukere gir av sin tid, oppmerksomhet og betydelig mengder data/informasjon om seg selv, interesser, og så videre.

Dette er selvsagt også en valuta som er en faktor i det store bildet. Når vi har brukt begrepet «gratispassasjerer», så omtaler vi en andel av et nasjonalt representativt utvalg over 18 år. Dette er en klassifisering vi har gjort for å sette egenskapene til de ulike gruppene på spissen.

Ikke alle «papirlesere» leser kun papir, ikke alle «gratispassasjerer» leser kun innhold det ikke må betales for.

Hensikten med inndelingen har vært å synliggjøre at det finnes ulike grupper som tiltrekkes av ulike typer medier, plattformer og type betalingsløsninger.

 

 Vi kunne valgt å kalle denne gruppen noe annet, for eksempel «Brukere av gratis innhold» eller «Lesere av innhold det ikke må betales for».

Det viktige er hva denne gruppen mediebrukere sier om sitt nyhetstilfang og bruk. De som ikke abonnerer har i større grad problemer med å orientere seg i nyhetsbildet og finne nyheter de interesser seg for, stoler i mindre grad på nyhetene, leser i mindre grad nyheter med andre synspunkter enn egne og bruker i mindre grad et variert utvalg av kilder til nyheter.

 

I undersøkelsen oppgir 61 prosent under 30 år at de ikke har noen avisabonnement i dag.

Dersom en stor andel av den norske befolkning har problemer med å orientere seg i nyhetsbildet og ikke klarer å følge med på hva som skjer, kan det bli et demokratisk problem.

Om ikke mediene klarer å engasjere lesere og få disse leserne til å forstå at nyhetene handler om dem, har både mediene og samfunnet en utfordring.

Til toppen