Vegard Klubbenes Drogseth, administrerende direktør i NENT - Nordic Entertainment Group Norge.
Vegard Klubbenes Drogseth, administrerende direktør i NENT - Nordic Entertainment Group Norge. (Eira Lie Jor)

M24TV

– Vi skal løfte alt vi driver med, sier ny NENT-sjef Vegard Drogseth. Og han tror på flere sesonger av «Charterfeber»

Vegard. K. Drogseth har tatt over som administrerende direktør i Nordic Entertainment Group (NENT).

Tirsdag ble det klart at tidligere Viasat-sjef, Vegard K. Drogseth, rykker opp i Nordic Entertainment Group (NENT) og blir ny administrerende direktør for NENT i Norge. 

Han tar over jobben etter Morten Aass, som går over til en annen rolle i selskapet. Drogseth har lang erfaring fra Viasat- og NENT-systemet. 

– Jeg har jobbet lenge i konsernet, og begynte som trainee allerede i 2004. De siste seks årene har jeg ledet Viasat - og har hatt ansvaret for Viasat parabol og distribusjonsavtaler for hele NENT-gruppen, og det siste året for Viaplay, sier han til Medier24. 

 

– Må gripe de mulighetene som finnes

Vi møter han på takterrassen hos NENT i Oslo sentrum. Han ser på sviktende og gammeldagse forretningsmodeller som en av de største utfordringene for bransjen generelt og NENT spesielt i tiden som kommer. 

– Det er mange av de samme utfordringene som går igjen i hele mediebransjen. Forretningsmodellene som har vært fram til i dag er under press, og vi møter sterkere konkurranse fra - ikke bare i Norge og Norden - men også de globale aktørene, som i større grad gjør seg gjeldende i Norge, sier han. 

Å finne gode muligheter for utvikling er også det han ser på som den viktigste jobben han skal gjøre framover. 

– Å møte de utfordringene og gripe de mulighetene som finnes er nok det jeg må fokusere mest på. 

 

Ambisjonene på plass

– Blir du mannen som skal løfte de digitale satsningene til NENT til nye høyder? 

– Definitivt. Det er ambisjonen. Vi skal løfte alt vi driver med i årene som kommer, og jeg er veldig optimistisk i forhold til hva vi kan gjøre både med fri tv-kanalene og ikke minst med Viaplay og Viafree. 

– Vi har lagt en veldig trygg og god plan for høsten og det året som kommer. Og så har vi noe som er så sikkert som håndball-EM for kvinner nå i november og mer håndball på nyåret, så det er mye solid man vil se fra NENT-gruppen i året som kommer. 

– Blir det flere sesonger med «Chaterfeber» under deg? 

– Skal ikke se bort fra det. Vi hadde en god lansering og går og er godt fornøyd med tallene, så jeg ser ikke bort fra at det er noe som har kommet tilbake for å bli. 

Premieren på årets sesong av «Charterfeber» trakk 110.000 seere til TV 3, ifølge NENT.

 

Se hele intervjuet med Drogseth her: 

Til toppen