Vokser på anbefalings-teknologi: Sprinkle kjøper Saplo, og sammen blir de Strossle

Utvikler nye løsnigner for personaliserte innholdsanbefalinger og native advertising.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det nordiske teknologiselskapet Sprinkle kjøper den prisvinnende analyseplattformen Saplo og vokser dermed ytterligere.

- Målet er å utfordre internasjonale aktører som Outbrain med en mer publisistvennlig løsning under det nye navnet Strossle, skriver selskapet i en pressemelding.

Sprinkle ble etablert i Stockholm i 2013, og tilbyr en plattform for innholdsanbefalinger og distribusjon for digitalt medieinnhold. I fjor ble de også etablert i Norge, og driver teknologi for mange store og små norske nettaviser.

- Målsetningen er å øke trafikk og lønnsomhet for publisister, samt en tjeneste for kommersielle aktører gjennom databaserte «Native Advertising»- løsninger. Hittill er teknologien i daglig bruk hos over 70 norske medier og over 500 i Europa, skriver selskapet i pressemeldingen

- Nettet beveger seg mot personifisering, der brukeropplevelsen står i fokus, sier CEO Magnus Hultman i Sprinkle, nå Sprossle.

- Med Saplos ekspertise innen analyse og machine learning tar vi et stort skritt i riktig retning og vil være enda bedre rustet til å løse publisistenes behov. Vi tilbyr en tjeneste som raskt vil kunne hevde seg internasjonalt, avslutter Hultman.

Saplo ble etablert i 2008 som en plattform for automatisert tekstanalyse for publisister.

- Kombinasjonen av avansert teknologi, kommersiell evne og et markedstilpasset produkt gir nye Strossle et konkurransefortrinn i mediebransjen, sier Mattias Tyrberg, CEO i Saplo.

Sprinkle har en offensiv internasjonal ekspansjon fra starten og ble raskt etablert i Norge som første marked utenfor Sverige i 2014 og har siden lansert i Denmark, BeNeLux og Spania.

- Navneendringen til «Strossle» er blitt nødvendig i forbindelse med den internasjonale veksten og lansering i USA, skriver selskapet.

Powered by Labrador CMS