CEO Magnus Hultman i Sprinkle signerer avtalen med Mattias Tyrberg for Saplo. (Pressefoto)
CEO Magnus Hultman i Sprinkle signerer avtalen med Mattias Tyrberg for Saplo. (Pressefoto)

Vokser på anbefalings-teknologi: Sprinkle kjøper Saplo, og sammen blir de Strossle

Utvikler nye løsnigner for personaliserte innholdsanbefalinger og native advertising.

Det nordiske teknologiselskapet Sprinkle kjøper den prisvinnende analyseplattformen Saplo og vokser dermed ytterligere.

- Målet er å utfordre internasjonale aktører som Outbrain med en mer publisistvennlig løsning under det nye navnet Strossle, skriver selskapet i en pressemelding.

Sprinkle ble etablert i Stockholm i 2013, og tilbyr en plattform for innholdsanbefalinger og distribusjon for digitalt medieinnhold. I fjor ble de også etablert i Norge, og driver teknologi for mange store og små norske nettaviser.

- Målsetningen er å øke trafikk og lønnsomhet for publisister, samt en tjeneste for kommersielle aktører gjennom databaserte «Native Advertising»- løsninger. Hittill er teknologien i daglig bruk hos over 70 norske medier og over 500 i Europa, skriver selskapet i pressemeldingen

Slik ser Sprinkles løsninger ut i dag.
Slik ser Sprinkles løsninger ut i dag.

- Nettet beveger seg mot personifisering, der brukeropplevelsen står i fokus, sier CEO Magnus Hultman i Sprinkle, nå Sprossle.

- Med Saplos ekspertise innen analyse og machine learning tar vi et stort skritt i riktig retning og vil være enda bedre rustet til å løse publisistenes behov. Vi tilbyr en tjeneste som raskt vil kunne hevde seg internasjonalt, avslutter Hultman.

Saplo ble etablert i 2008 som en plattform for automatisert tekstanalyse for publisister.

- Kombinasjonen av avansert teknologi, kommersiell evne og et markedstilpasset produkt gir nye Strossle et konkurransefortrinn i mediebransjen, sier Mattias Tyrberg, CEO i Saplo.

Sprinkle har en offensiv internasjonal ekspansjon fra starten og ble raskt etablert i Norge som første marked utenfor Sverige i 2014 og har siden lansert i Denmark, BeNeLux og Spania.

- Navneendringen til «Strossle» er blitt nødvendig i forbindelse med den internasjonale veksten og lansering i USA, skriver selskapet.

Til toppen