Det nordiske teknologiselskapet Sprinkle kjøper den prisvinnende analyseplattformen Saplo og vokser dermed ytterligere.
- Målet er å utfordre internasjonale aktører som Outbrain med en mer publisistvennlig løsning under det nye navnet Strossle, skriver selskapet i en pressemelding.
Sprinkle ble etablert i Stockholm i 2013, og tilbyr en plattform for innholdsanbefalinger og distribusjon for digitalt medieinnhold. I fjor ble de også etablert i Norge, og driver teknologi for mange store og små norske nettaviser.
- Målsetningen er å øke trafikk og lønnsomhet for publisister, samt en tjeneste for kommersielle aktører gjennom databaserte «Native Advertising»- løsninger. Hittill er teknologien i daglig bruk hos over 70 norske medier og over 500 i Europa, skriver selskapet i pressemeldingen
- Nettet beveger seg mot personifisering, der brukeropplevelsen står i fokus, sier CEO Magnus Hultman i Sprinkle, nå Sprossle.
- Med Saplos ekspertise innen analyse og machine learning tar vi et stort skritt i riktig retning og vil være enda bedre rustet til å løse publisistenes behov. Vi tilbyr en tjeneste som raskt vil kunne hevde seg internasjonalt, avslutter Hultman.
Saplo ble etablert i 2008 som en plattform for automatisert tekstanalyse for publisister.
- Kombinasjonen av avansert teknologi, kommersiell evne og et markedstilpasset produkt gir nye Strossle et konkurransefortrinn i mediebransjen, sier Mattias Tyrberg, CEO i Saplo.
Sprinkle har en offensiv internasjonal ekspansjon fra starten og ble raskt etablert i Norge som første marked utenfor Sverige i 2014 og har siden lansert i Denmark, BeNeLux og Spania.
- Navneendringen til «Strossle» er blitt nødvendig i forbindelse med den internasjonale veksten og lansering i USA, skriver selskapet.