Konsernsjef i NSB Geir Isaksen (t.h.) og styreleder Dag Mejdell presenterer nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Det nye navnet er Vy.
Konsernsjef i NSB Geir Isaksen (t.h.) og styreleder Dag Mejdell presenterer nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Det nye navnet er Vy. (Foto: Berit Roald / NTB scanpix)

Vy-bonanza i norske medier: Så mange ganger er NSBs nye navn omtalt i pressen

Omtalen er over dobbelt så stor som da Statoil ble til Equinor, viser en analyse Retreiver har gjort for Medier24.

Tirsdag lanserte NSB og Nettbuss sitt nye navn «Vy» med brask og bram. Reaksjonene lot ikke vente på seg.

Navneskiftet fikk slakt av Språkrådet, Ap og Rødt har tatt til orde for at Stortinget skal stoppe navneskiftet, sosiale medier kokte og statsminister Erna Solberg måtte til slutt ut og kommentere sirkuset, og valgte ordene «vi venner oss nok til det»

 

Om analysen

Ved hjelp av maskinlærte modeller analyserer Retriever hvilke personer, organisasjoner, byer, steder og aktører som omtales i norske redaksjonelle medier. Listen over viser hvilke aktører som er omtalt i flest medieoppslag i perioden 12.–13. mars 2019.

Kildegrunnlaget inkluderer majoriteten av norske riks- og regionaviser på papir, samt papirutgavene av en rekke lokalaviser, magasiner og tidsskrift, alle landets nettaviser samt de største og mest toneangivende fjernsyns- og radiosendingene.

Kilde: Retriever

Vy vs. Equinor 

Norske medier kastet seg også på sirkuset, og ifølge en analyse Retriever har gjort for Medier24 viser at det tirsdag og onsdag denne uken ble laget 629 artikler om navneskiftet. 

– Det skal godt gjøres å ikke ha fått med seg Norske Statsbaners overgang til nytt navn og ny profil, sier Retrievers analysesjef Guro Lindebjerg. 

Til sammenligning ble det i de to dagene etter at Equinor-navnet ble lansert laget 262 saker om temaet. Da bensinstasjonene til Statoil ble til Circle K ble det laget 74 saker om temaet, ifølge analysen til Retriever. 

– Det er interessant å observere den massive dekningen av NSBs navn- og profilendring, og noe overraskende at dette skiftet genererer mer enn dobbelt så mye medieoppmerksomhet enn hva lanseringen av Equinor gjorde, sier Lindebjerg. 

Hun er spent på hvordan den videre utviklingen i dekningen av Vy vil se ut.  

– Omtalen og debatten rundt Statoils nye navn Equinor har for lengst langt seg, det samme gjelder Circle K. Historien viser at navneskifter genererer mye debatt når det står på, men at medieomtalen raskt avtar, og at det nye navnet glir inn i dagligtalen. Det blir spennende å se om Vy vil følge den samme kurven, tross den massive omtalen vi så langt har sett. Jeg vet hva jeg vil sette pengene mine på, sier hun. 

 

– Opposisjonen driver fram mer dekning

Lindebjerg er imidlertid ikke overrasket over at sakskomplekset har fått massiv mediedekning. 

Analysesjef i Retriever, Guro Lindebjerg. Foto: Retriever

– Omtalen av Vy har inneholdt de samme ingrediensene som hva vi normalt ser i slike saker: kritikk av navnet i seg selv, kritikk av pengebruken og spørsmål knyttet til virkningen av merkevareendringer generelt. Det som ser ut til å ha bidratt til spesielt mye omtale i denne saken, er utspill fra opposisjonen om å avvente navnebyttet for å først kunne drøfte det i Stortinget. Det er Arbeiderpartiet som har vært mest fremtredende i denne sammenheng, noe vi også ser igjen i analysen av de mest omtalte aktørene i norske medier siste to dager. Her ligger Ap høyt på listen, sammen med Stortinget og SV, sier hun. 

Likevel er det ett sakskompleks som har blitt dekket enda tettere de siste dagene enn Vy er Boeing, som har fått massiv omtale i både norske og internasjonale medier etter at et av deres fly på vei til Nairobi styrtet søndag morgen. 

– Vår analyse av mest omtalte aktører de siste dager viser at kun er ett annet sakskompleks som er mer omtalt av norske medier de siste dagene, og det er Boeing 737 Max-ulykkene og Norwegians beslutning om å sette alle sine Max 8-fly på bakken. NSB og Vy ligger like bak.

De mest omtalte aktørene i norsk presse de siste to dagene: 

Plass

Aktør

1.

Boeing

2.

NSB

3.

Norwegian

4.

Vy

5.

Stortinget

6.

EU

7.

Ap

8.

Nettbuss

9.

Raw Air

10.

SV

* Kilde: Retriever

Til toppen