Widespace Norge - her ved de fleste ansatte på kontoret i Oslo. Fra venstre: Christoffer Døvle, Gunnar Gundersen, Silje Dahle, Emma Hidas, Emil Lindstrøm, Ina Pedersen, Mano Rashidi og Nina Engebretsen.
Widespace Norge - her ved de fleste ansatte på kontoret i Oslo. Fra venstre: Christoffer Døvle, Gunnar Gundersen, Silje Dahle, Emma Hidas, Emil Lindstrøm, Ina Pedersen, Mano Rashidi og Nina Engebretsen. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Widespace hevder de kan love svindelfri mobilreklame: Lanserer «zero ad fraud»-garanti

Hvordan? Ved å møte alle publisister ansikt til ansikt, og følge brukeratferden piksel for piksel. - Zero fraud er resultatet av å gjøre ting riktig, mener salgssjef Mano Rashidi.

Annonsesvindel og programmatisk reklame som havner på uønskede nettsider har vært to av de store buzzordene og problemene for den digitale reklameverden de seneste åra.

I høst lanserte den svenske mobilgiganten Widespace det de mener er en «utfordring» til resten av reklamebransjen: En zero fraud-garanti.

Det vil si at ingen skal betale for annonsevisninger som vises til falsk reklame, datamaskiner eller såkalte svindel-boter.

 

- Møter alle publisistene

Widespace skiller seg allerede ut ved å være et rent mobilselskap, med tung tech-fokus.

De fleste av oss møter dem som et annonsenettverk; Widespace selger reklame til kunder, som igjen vises kun på mobile nettsider og apper.

Ifølge egne tall når nettverket 300 millioner unike brukere i 19 land, og hele 3,3 millioner norske brukere - gjennom et samarbeid med 130 partnere i Norge.

Og det er nettopp her Widespace mener å skille seg ut, på spørsmål om hvordan de kan garantere null svindel:

- For det første: Vi har flere steg som sikrer nettopp dette. det starter med en såkalt Device Whitelisting hvor vi ekskluderer all traffic som vi ikke kan verifisere kommer fra mobile enheter. Allerede her luker vi ut en god andel av det som ofte betegnes som fraud traffic. Videre gjør vi en såkalt IP profilering hvor å luke ut land og områder hvor vi ikke har faktisk traffic.

- En noe mer enkel, men viktig del av dette er at vi møter alle publisistene våre face to face, og gjør en skriftlig avtale før vi gjør deres varelager tilgjengelig i våre systemer. Du kan ikke sitte i en mørk kjeller og registrere en tvilsom nettside for så å kjøre ut reklame fra oss på den.  

 

MANO RASHIDI (t.h.), salgssjef i Widespace Norge. Til venstre hans kollega Christoffer Døvle. Bilde: Gard L. Michalsen

 

Det sier Mano Rashidi til Medier24 som en del av svaret på spørsmålet. Og det er viktig, understreker han. I en verden der man på mange globale annonsenettverk kan være i gang på kort tid, uten at mennesker har sett på nettsiden din.

Rashidi er salgssjef for Widespace i Norge, og forklarer videre:

- Så handler dette veldig mye om teknologi. Blant annet registrerer vi hvordan folk scroller, hvor de trykker og logger umiddelbart hvis vi oppdager at det ikke er «menneskelig atferd» som ligger bak, sier han.

 

- En konsekvens av å gjøre ting riktig

Annonsesvindel er som tidligere omtalt et gigantisk problem i en global og grenseløs verden. Ifølge amerikanske studier tidligere omtalt på Medier24 skal svindelen i 2016 kunne utgjøre hele 60 milliarder kroner.

Det er i dette bildet Widespace i høst lanserte sin garanti, og overfor det britiske bransjenettstedet campaignlive.co.uk forklarte nettverket garantien og teknologien Rashidi viser til, slik:

1. Håndplukkede, premium nettsteder og partnere.

2. Registreringsprosesser som inkluderer dybdeanalyse av all trafikk.

3. Tredjeparts verfifisering av trafikk og varelager, en såkalt third-party traffic audit.

 

SE OGSÅ denne illustrasjonen hvor Widespace teknisk forklarer sin garanti:

(Widespace forklarer ad fraud-garantien).

 

Nøyaktig hvor stort problemet annonsesvindel er i Norge, er foreløpig usikkert. Men at det berører også norske annonsører som bruker åpne globale annonsebørser, er trolig liten tvil om.

Der skiller som nevnt Widespace seg ut med et premium nettverk - på samme måte som for eksempel Schibsted bygger et lukket nettverk for norske nettsider i samarbeid med AppNexus.

Samtidig mener Rashidi at ad fraud guarantee ikke er noe nytt, eller egentlig et stort poeng i seg selv.

- Vi gjorde det slik før også, og dette handler egentlig om at hvis du leverer kvalitet, så får du ikke annonsesvindel. Zero fraud er resultatet av å gjøre ting riktig.

- Dette er kanskje også et lite stikk til bransjen om at alle må gå sammen om å rydde opp i noe som koster fryktelig mye penger. Og uten å snakke for mye om systemer og begrensinger, men om å levere kvalitet til kundene, mener Rashidi.

 

- Displayannonsen er ikke død

Widespace lanserte i fjor også det de kalte en viewability garanti, som på samme måte handler om at man ikke skal betale for annonsevisninger som ikke faktisk blir sett.

Selskapet fortsetter arbeidet med å verifisere nettverket: Forrige uke kom nyheten om at nettverket har fått en sertifisert status fra WPP-eide Medialets.

Og i et vanskelig marked med mange konkurrenter, fortsetter Widespace på samme vei som før - at man skal være et rent mobilselskap.

I en tid der mange snakker om cross device og reklame uavhengig av kanaler, selger Widespace bare reklame på mobile nettsider og apper.

- Mange snakker om å være kanaluavhengig, og tenker ikke på plattform. Jeg er selvsagt enig i måten å tenke på, men det er fortsatt noen utfordringer med det når plattformen man bruker for å nå nettopp denne brukeren IKKE er rigget for mobil, men desktop.

- Men frister det noen ganger å kunne selge kampanjer både på mobil og desktop - for å levere alt på ett sted?

- Nei. Det er klart det har vært utfordrende for oss til tider da vi “kun” har representert en kanal. Men dog kanskje den viktigste kanalen.

- Vi spådde allerede for flere år siden at 70 prosent av all trafikk vil være på mobil om ikke lenge. Nå er vi på god vei dit, og det er kun et spørsmål om tid. Da handler det for oss om å være posisjonert for den framtida. 

 

Fra gaselle til gangfart

- Og det er fortsatt utrolig mye spennende å bevise på mobil. Vi har noen store caser nå snart som kommer til å sette mobilen på agendaen, og jeg tror bransjen trenger slike gode nyheter, sier Rashidi.

- Men i en tid der både kanaler og medier får mye juling - dere mener at display og bannerannonsen fortsatt har en framtid?

- Den tradisjonelle, helt statiske banneren får det nok tøft i en “bråkete” medie hverdag. Men displayannonsen er ikke død, hvis man bruker den riktig. Og mobilen er fortsatt en fantastisk branding-kanal, hvis du utnytter formatet, dataene og miljøet annonsene vises i. Da kan du oppnå gode resultater - og påvirke salget, mener han. 

Etter fire år med solid vekst gjorde Widespace AS i Norge seg nylig fortjent til en representabel plass høyt oppe på Dagens Næringslivs Gaselle-liste. Med en omsetning som har økt fra 23,5 i 2013 til 69 millioner kroner i 2015.

Etter den nevnte julingen for tradisjonell displayannonsering, har ikke Widespace - som kanskje er et «semiprogrammatisk» annonsenettverk - fått den samme veksten i 2016.

- Men vi ligger foran markedet, som har gått ned 20-25 prosent på display og mobil, sier Mano Rashidi. 

- Foran markedet, men klarer dere vekst i år?

- Vi får se - det har vært et vanskelig år. Vi vil se liten vekst nå i Q4, som vi skal se på som en seier når resten av markedet har det tøft. 

 

Til toppen