×
Annonse for
Deltakere og gjester på en tidligere versjon av Oslo Media Meeting.
Deltakere og gjester på en tidligere versjon av Oslo Media Meeting. (Bilde: Gorm K. Gaare / Oslo Media House)

ANNONSE

Møt mediebransjens popstjerner og kom på konferanse med stemmer du vanligvis ikke får høre

- Til Oslo Media Meeting onsdag 17. august kommer aktører som har fått til ting vi andre bare kan drømme - og som ennå ikke er kjent for et norsk publikum, sier Geir Terje Ruud.

  • Dette er en annonse.

I år er det tredje gang Oslo Media House arrangerer Oslo Media Meeting. En «endagsfestival» for mediefolk, hvor aktører fra både inn- og utland deler ideer, kunnskap, erfaringer og inspirasjon som kan hjelpe oss med å videreutvikle journalistikken.

- Publikum får møte noen av bransjens popstjerner, får inspirasjon og får møte de som har fått det til og kan hjelpe dem videre, sier Geir Terje Ruud, styreleder i Oslo Media House. 

På årets program står - som tidligere år - utvikling og innovasjon.

Geir Terje Ruud, styreleder i Oslo Media House.
Geir Terje Ruud, styreleder i Oslo Media House. Foto: Gorm K. Gaare

Vi ser hva som preger de som lykkes med helt nye prosjekter og vi ser hva som skjer når mer etablerte mediebedrifter klarer å skape en kultur for nyvinninger - og nye produkter som fenger ferske lesere.

 

«Slow journalism»-suksess

Spesielt fornøyd er Ruud med å ha nederlandske Ernst-Jan Pfauth fra De Correspondent på programmet.

- Ernst-Jan Pfauth har klart å skape det mediet mange ønsker å jobbe med. På to-tre år har de klart å skape et ekstremt lønnsomt nettsted, mangedoblet staben og står nå med store muligheter for å vokse videre, sier han.

- Hva er det de har gjort?

- De Correspondent skriver om de store temaene som preger vår tid, men som ikke nødvendigvis er i det absolutte nyhetsbildet akkurat nå. De driver med «slow journalism», og tar seg bedre tid og går dypere inn i materien enn det andre gjør. Når noen skriver om været, skriver de om klima, forklarer Ruud.

- Kan vi få til noe sånt i Norge?

- Jeg tror mange drømmer om det, og Nederland er jo også et lite marked. De Correspondent er også opptatt av at de har medlemmer, ikke abonnenter. Nå har de så mange medlemmer på den hollandske utgaven at de planlegger å lansere i USA i 2018.

Og nettopp slike prosjekter er det Oslo Media Meeting ønsker å vise - og inspirere til.

- Vi vil vise at det er mulig å lage innhold for unge og å lykkes med oppstartsprosjekter. Det skjer store, gode og spennende ting både i store og små organisasjoner når folk får spillerom for sine initiativ, sier Ruud.

Oslo Media House-gründeren som snart tiltrer som utviklingsdirektør for NTB, er stolt av årets program - og sikker på at vi alle har noe å lære av de som kommer.

Og selv om han understreker at Oslo Media Meeting ikke forsøker å ta opp konkurransen med eksisterende mediefestivaler, tror han absolutt at det er plass til flere slike møteplasser for pressen. 

- Det er i hvert fall folk på denne konferansen som man ellers må reise halve jorda rundt for å få se på en scene. Grovt sett har ingen av dem vært på norske scener tidligere.

- Er vi gode på nyvinninger i Norge?

- Vi er langt fremme, men har fortsatt glede av å møte og lytte til de som har fått det til ute i verden, mener Ruud.

 

Slik jobber Al Jazeera

En annen «popstjerne» som han gleder seg til å høre på: Sakhr al-Makhadi, redaktør for AJ+ sin dekning av Midt-Østen.

Makhadi har dekket Syria siden 2002, og mottatt Anna Lindh Mediterranean Journalist Award for Understanding Syria på BBC.

- AJ+ og moderkanalen Al Jazeera er under sterkt politisk press fra Saudi Arabia. Likevel kommer Sakhr hit for å snakke om hvordan kanalen driver intern gründertenkning for å skape en mobiltjeneste som treffer et yngre publikum enn TV-kanalene.

 

200.000 på Snapchat

I tillegg til de nevnte får du høre mye mer om ulike tilnærminger til å starte en ny mediebedrift - eller videreutvikle en seig, gammel tante, og utfordringen med å fenge og engasjere et yngre publikum.

Til sistnevnte har Oslo Media Meeting invitert VG til å fortelle om sin satsing på Snapchat, som på de beste dagene når ut til 200.000 brukere.

Bergens Tidende forteller om hvordan de møter nye lesere på nett, gjennom BT Junior.

 

 

Til toppen