×
Annonse for
Even Aas-Eng kommer til Nordiske Mediedager i år.
Even Aas-Eng kommer til Nordiske Mediedager i år. (Bilde: Frida Marie Brynildsen Grande)

ANNONSE

Også denne våren skal Even Aas-Eng be mediene skjerpe seg. Men nå kommer han til Bergen for å gjøre det

Hvert eneste år sitter han i Oslo og skriver surmaga kronikker under Nordiske Mediedager. I år er Aas-Eng invitert - og kommer til konferansen for å utdype budskapet sitt.

  • Dette er en annonse.

- Det er vel ingen hemmelighet at jeg har vært noe kritisk til norske mediers forretningsutvikling når det kommer til annonser på nett og derfor har jeg begått et par surmaga kronikker, sier grunnlegger og toppsjef Even Aas-Eng i Venture Factory.

- Men det er veldig mye hyggeligere å bli invitert til Nordiske Mediedager for å holde foredrag, enn å sitte på kontoret i Oslo og skrive surmaga kronikker!, legger han til.

 

Ser i kystallkula 

Even Aas-Eng

Gründer og adm.dir. i Venture Factory, som de siste fire årene har startet en rekke selskaper innenfor den digitale økonomien.

Han er også gründer og styreleder i nettavisen Filter og innholdsbyrået NewsLab.

Aas-Eng har tidligere jobbet i Dagbladet, McCann, Google, Norwegian og ebookers, og er utdannet samfunnsgeograf fra Universitetet i Oslo og Singapore.

Even Aas-Eng, som også er styreleder og investor i mediestartupen Filter Media, er invitert til Nordiske Mediedager kommende uke for å ta en titt i krystallkulen.

Torsdag 11. mai er det han som åpner NMD ADTECH i Grieghallen.

For mens tallene på digitale abonnement klatrer oppover, sliter fortsatt mediehusene med inntjening på digitalt annonsesalg.

Så hvordan skal de tradisjonelle mediene tjene penger når stadig mer av annonsemarkedet går til aktører som Facebook og Google?

NMD ADTECH er et eget spor på Nordiske Mediedager, som går i dybden på disse utfordringene.

Aas-Eng forteller oss hvorfor han mener dagens annonsemodeller ikke har livets rett og hva mediene lever av fem år frem i tid.

Vil noen betale for annonser? Finnes det mediebyråer? Og hvem konkurrerer egentlig med hvem?

- Jeg skal prøve å fortelle deltakerne på Nordiske Mediedager hvorfor jeg mener bannerannonsen som forretningsmodell er stein død, sier Aas Eng.

 

- Slutt å syte!

I fjor hadde han en klar beskjed til norske redaktører: - Slutt å syte, skrev han i en kronikk i Dagbladet.

«Det er lite selvransakelse å spore hos medielederne. Det skrives få kronikker om det siste tiårets feilslåtte satsninger som har kostet hundrevis av millioner og hundrevis av arbeidsplasser. Ingen lar seg intervjue om hvorfor effekten av annonsene de selger nærmest er ikke-eksisterende. Det diskuteres aldri om deres forretningsmodell er årsaken til at landets store nettaviser ofte ser ut som viral-nettsider drevet av dyktige ungdommer», skrev Aas-Eng.

 

Vil snakke om veien videre 

I Kampanje hevdet han for to år siden at «norske medier er sin egen verste fiende». 

- Det er ikke Google eller Facebook som tar fra mediehusene verdiskapningen, det er en feilslått investeringsstrategi eller mangelen på en, mente Aas-Eng:  

«Norske mediehus har en merkelig tendens til å bestemme seg for samme strategi. Først bestemte alle seg for at iPaden var fremtiden, det tapte de mye penger på. Så bestemte alle at brukerbetalingen var redningen, det har ingen av dem tjent noe på ennå.

Under Nordiske Mediedager i 2014 virker det som bransjen har bestemt seg for at undergangen er nær med mindre et moderne kontorlandskap i Bergen på mirakuløst vis løser floka.»

Men har Even Aas-Eng resepten selv?

- På Nordiske Mediedager i år kommer jeg til å si en del om hvilken rolle jeg mener mediene kan spille i annonsørenes verdikjede i årene som kommer og litt hvordan jeg tror samspillet mellom medier og byråer vil utvikle seg fremover, sier Aas-Eng.

Til toppen