×
Annonse for
Tomm Kristiansen og Torben Schou er to av Skandinavias mest legendariske historiefortellere. Nå slår de seg sammen for å dele sine erfaringer med deg.
Tomm Kristiansen og Torben Schou er to av Skandinavias mest legendariske historiefortellere. Nå slår de seg sammen for å dele sine erfaringer med deg. (Bilde: Torben Schou: IJ/Tom-Egil Jensen | Tomm Kristiansen: Fredrik Arff)

ANNONSE

Reportere uten manus: Slik jobber ringrevene Tomm Kristiansen og Torben Schou. Nå kan du lære deres beste triks

Tomm går sjelden til redigering med manus. Torben henter inspirasjon fra reklamebransjen. Begge deler har endt med prisbelønte reportasjer.

  • Dette er en annonse.

Tomm og Torben:

Tomm Kristiansen er journalist og forfatter, særlig kjent som utenrikskorrespondent for NRK. Han har høstet priser for sine journalistiske fortellinger.

Torben Schou fra Danmarks Radio har vært programleder og er i dag en særpreget nyhetsreporter med originale løsninger på krevende oppdrag. Han er en skattet foreleser og deler raust sine erfaringer.

De erfarne journalistene Tomm Kristiansen og Torben Schou blir flakkende i blikket når du spør dem hvilken «metode» de benytter i produksjonen av sine reportasjer.

For begge er lekne journalister i felt, og de leker videre med ord og klipp i redigeringsburet. Det går stundom på følelser, hvordan ordene sitter og hvordan bildene eliminerer ordene.

 

Nå har du sjansen til å lære mer av to av Skandinavias beste historiefortellere.

På kurset «Tomm og Torben: Den gode fortelling» 4. og 5. desember har vi samlet de to under samme tak på Institutt for Journalistikk. Der skal de snakke mer om konstruktiv journalistikk, om det finnes en oppskrift på den gode reportasje, og hvordan man skaper sin egen fortellerstil.

- Fortell historien, om nødvendig med ord!

Det var rådet NRK-kollega Odd Karsten Tveit ga radioreporter Tomm Kristiansen da han gikk over til TV. Tomm har bare noen punkter av dramaturgisk natur når han går til redigering. Sjelden et manus. Åpningsbildet som fanger og fenger. Og så et sluttbilde som overrasker eller gir seerne noe å tenke på. Eller kanskje bare en morsom formulering. Han finner formuleringene først når han har sett bildene.

 

LES MER og meld deg på her >> 

 

Svært erfarne og dyktige journalister som øser av sin kunnskap og erfaring.

Tidligere kursdeltaker

Reporteren Torben Schou tar gjerne med seg et opptak på sin iPad som han viser fram til sine intervjuobjekter.

I journalisters hverdagslige arbeid går jo ofte jobben ut på å innhente kommentarer, alt fra statsministerens mening til «fem på gaten». Torben spør dem ikke om noe. Han viser et klipp, en uttalelse, og så kommer en reaksjon som har innlevelse og temperatur.

Det er slikt som fordufter når man med sin mikrofon spør «Hva mener du om bensinprisene?»

Torben har hentet mye inspirasjon fra reklamebransjen. Han lager ikke reklamer, men har tatt med seg redigeringsgrep fra en annen sjanger enn den journalistiske, og det beriker journalistikken.

 

Det sies at radioen har de beste bildene, fordi du lager dem selv. Men hvordan gjør man det? Noen reportere kan stå i opprøret og si på radioen at «her er alt kaos». Den forberedte reporter vil heller beskrive hva hun ser; om dem som gråter, raser, slår, sloss eller bøyer seg i bønn.

Tomm vant Prix Radio i 2006 for et ti minutter langt korrespondentbrev om et foto som ble tatt i Sør-Sudan. Uten lyd.

To foredragsholdere som elsker sitt yrke, og som klarer å overføre det på oss som deltar.

Tidligere kursdeltaker

Og Torben laget en reportasje om maling som tørker. Den ble sendt i TV-Avisen. Danskene måpte.

Tomm og Torben er også tilhengere av konstruktiv journalistikk, dette nye verktøyet som åpner for helt nye reportasjemuligheter.

Det er fint å lete etter avsløringer og misbruk, men det er like fint å finne de konstruktive løsningene og by dem fram til samfunnsaktører og politikere.

 

Ensidig positivt vil jeg si dette var. Tusen takk for at dere har så høy kvalitet på kursene.

Tidligere kursdeltaker

 Med utgangspunkt i egne og kollegers reportasjer og produksjoner, analyserer Tomm og Torben hva som er vellykket, og hvorfor. Og de inviterer kursdeltakerne med i kreative prosesser.

Vi skal jobbe med både TV-reportasjen, radioformatet og netthistoriene. Med utenriks- og
innenriksstoff, sport, kultur og underholdning. Ja, alt.

Ja, jeg vil delta >> 

Til toppen