×
Annonse for

Vi har testet en rekke reklamefilmer på kino. Sjekk hvilke av dem publikum likte best, og hvorfor de funker

NSB og Telias filmer får best score i våre undersøkelser. Hva er det som gjør at disse filmene fungerer?

  • Dette er en annonse.

CAPA tester hvert eneste år en rekke av reklamefilmene som går på kino.

I disse testene sjekker vi blant annet spontan og hjulpet recall, liking, budskapsforståelse, påvirking, kjøpsintensjon og en rekke andre verdier som er til interesse for kunden.

 

Fra Telias film «No Isolation».
Fra Telias film «No Isolation».

Det siste året har CAPA testet totalt 29 reklamefilmer, og vi har analysert hvilke av disse som totalt sett har fungert best ovenfor kinopublikummet.

Respondentene til disse testene rekrutteres når de kjøper kinobilletter på nett, slik at vi med stor sikkerhet vet at respondentene våre har vært i kinosalen ved aktuelle forestillinger.

 

  

Best likte filmer

NSBs reklamefilm «Få fin rumpe» og Telias film «No isolation – mobilpant» er de to reklamefilmene som er aller best likt av kinopublikummet.

Hele 75 prosent av publikummet likte disse filmene etter å ha sett de i kinosalen.

Det er også henholdsvis 59 prosent (NSB) og 61 prosent (Telia) som mener de får en mer positiv holdning til avsender etter å ha sett disse filmene på kino.

Dette er også svært høye tall sammenlignet med andre kampanjer, og indikerer at merkevarene har fått et godt løft av å være på kino med reklamefilmene.

I tillegg til å være godt likt, er disse filmene også veldig gode på å vekke oppmerksomheten blant publikum i kinosalen. Hele 79 prosent husker å ha sett NSBs rumpefilm på kino, mens 74 prosent har fått med seg Telias film, begge godt over benchmark på 66 prosent.

 

NSBs fine rompe på stranda.
NSBs fine rompe på stranda.

Virkemidler

NSB «Få fin rumpe» og Telia «No isolation - mobilpant» er to vidt forskjellige filmer som spiller på helt ulike virkemidler.

NSB spiller på overdrivelse og humor, og vinner kinopublikummet med å underholde dem på en frisk og vågal måte.

Telia på den andre siden spiller på goodvertising, og viser hvordan mobilteknologi og Telia hjelper syke barn med å være en del av fellesskapet.

Det som er felles for begge filmene er at de er unike, dette er begge nye konsepter som skiller seg ut fra mengden av reklame.

 

Konklusjon

CAPAs reklamefilmtester indikerer at reklame som fungerer aller best på kino er filmer som kan engasjere publikummet og være en del av underholdningen de er kommet for å oppleve på kinoen.

Virkemidlene i filmene kan være humor, eller man kan appellere til følelser.

Hvis man i tillegg har et unikt konsept er sjansen stor for at 75 prosent av kinopublikummet nyter reklamefilmen din i kinosalen.

  • Les flere artikler, og meld deg på CAPAs nyhetsbrev på capa.no!

Til toppen