Frist: 28. feb.
(John Einar Sandvand)

Schibsted News Media søker Chief Product Officer

Vil du ha det overordnede ansvaret for Schibsted News Medias digitale produktportefølje?

Som del av å etablere Schibsted News Media som et nytt forretningsområde, leter vi etter den rette personen til rollen som Chief Product Officer (CPO). Du vil få en ledende rolle i å drive Schibsteds pågående transformasjon – fra å være et tradisjonelt medieselskap, til å bli enda mer teknologidrevet.

Som CPO vil du ha det overordnede ansvaret for Schibsted News Medias digitale produktportefølje. Dette inkluderer Aftonbladet, VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.

Du kommer til å lede et team med svært dyktige og dedikerte ledere innenfor produkt, innsikt og UX – både i Sverige og Norge. Stillingen rapporterer til Executive Vice President i News Media, Siv Juvik Tveitnes. Du blir en del av ledergruppen i News Media. Sammen vil dere definere vår produktstrategi, og gjøre organisasjonen i stand til å gjennomføre den.

Vår produkt- og teknologiorganisasjon arbeider på tvers av de funksjonelle områdene: redaksjoner, annonse og lesermarked. Organisasjonen er laget for å utvikle og implementere felles teknologiplattformer, slik at vi lettere kan skalere innovasjoner på tvers av merkevarene – og dermed øke effektivitet og sikkerhet.

Produkt- og teknologiorganisasjonen består av rundt 350 kolleger i Oslo, Stockholm, Bergen, Stavanger, Kristiansand, London, Krakow og Gdansk.

Din viktigste jobb som CPO blir å gjøre våre produktutviklingsteam i stand til å levere nyhetsprodukter med svært god brukeropplevelse og funksjonalitet brukerne elsker, samtidig som vi har en bærekraftig forretningsmodell. Vi leter etter deg som kan drive framover en analytisk og datadreven produktledelse, og som har stor gjennomføringsevne. Den riktige kandidaten lever og ånder for vårt selskaps verdier - og har fokus på mennesker, samarbeid og entreprenørskap.


Dine viktigste oppgaver:

  • Være ansvarlig for vår produktvisjon, og definere en vinnende og inspirerende strategi for Schibsteds produktportefølje. Denne skal spille på lag med Schibsteds overordnede strategi.
  • Samarbeide tett med vår Chief Technology Officer for å gjennomføre produktstrategien og planene.
  • Være en tydelig talsperson for våre produktmål og visjoner – både internt og eksternt – for å bygge forståelse, og sikre at alle delene av organisasjonen arbeider mot samme mål.
  • Være ansvarlig for produkt-, UX- og innsiktsteamene. Du vil være en mentor og coach for dine medarbeidere, for å utvikle dem som dyktige ledere.
  • Prioritere produktutviklingen med en struktur og metodikk som skaper verdi - på kort og lang sikt - både for brukerne og selskapet. Du sikrer at målene samsvarer med andre deler av organisasjonen.
  • Omfattende samarbeid med interessenter og partnere, på tvers av våre funksjoner og forretningsområder


For å lykkes i stillingen, har du:

  • Omfattende erfaring fra å lede og navigere i komplekse organisasjoner, og å jobbe med mange interessenter og partnere.
  • En strategisk tilnærming og stor gjennomføringsevne. Du er i stand til å lede og følge opp team med flere profesjoner for å levere produkter - med fokus på effekt og lønnsomhet.
  • Evnen til å være en T-leder som er dyktig på å samarbeide, bygge relasjoner, presentere, motivere og kommunisere.
  • Evnen til å jobbe godt sammen med alle deler av ledergruppen i News Media. Du demonstrerer tillit, respekt og åpenhet overfor alle deler av organisasjonen.
  • En tankegang som er brukerorientert, data-informert og resultatdrevet. Du har vist at du kan lede komplekse produktporteføljer, og er genuint interessert i å skape og levere produkter som løser både brukernes og selskapets behov.
  • En høy grad av troverdighet, vurderingsevne, karakter og etikk.

Arbeidssted er Oslo eller Stockholm. Omfattende reising vil bli nødvendig.
Alle søknader blir behandlet konfidensielt.

Kontaktinformasjon: 

Søknadsfrist: 28. februar 2019 

Gå til søknadsskjema
Til toppen