Reklame? Eller journalistikk? Den øverste er visstnok reklame, mens reportasjen om crossfit-senteret ikke er det, ifølge Odd Bjørn Jensen. (Faksimile)

- Forutinntatt holdning til gratisaviser, svarer reklamemagasin på kritikken fra Tarjei Leer-Salvesen. Mener reklame for journalistikk ville vært respektløst

«Lokalavisen Kristiansand» svarer på kritikken med et motangrep på frilansjournalisten fra samme by. Og understreker at de heller ikke er en avis som følger Vær varsom-plakaten.

Journalist Tarjei Leer-Salvesen kritiserte tirsdag kveld Lokalavisen Kristiansand på Facebook, med en kraftsalve av en historie om hvordan frilansjournalisten forsøkte å kjøpe «reklameplass» for å fortelle om forskjellen på tekstreklame og uavhengig journalistikk.

Det viste seg å ikke være velkomment - frilansjournalisten fikk ikke bestille en «redaksjonell sak» om dette temaet. I teksten - som Medier24 omtalte onsdag morgen - raljerer Leer-Salvesen med «aviser» av denne typen.

TARJEI LEER-SALVESEN - her får han Åpenhetsprisen under Sommerkonferansen 2015 i Stavanger. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)
TARJEI LEER-SALVESEN - her får han Åpenhetsprisen under Sommerkonferansen 2015 i Stavanger. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen) Arkivfoto: Gard L. Michalsen

> LES MER i denne saken: Gravejournalist Tarjei svarte på tilbudet fra den lokale «reklameavisa» med å bestille en tekstreklame for journalistikk. Det fikk han ikke lov til…

Nå har Lokalavisen Kristiansand og Tvende Media AS svart, med et tilsvar fra daglig leder Odd Bjørn Jensen som er publisert på Leer-Salvesens Facebook-vegg, og sendt til Medier24.

I tilsvaret, som gjengis i sin helhet nederst i denne saken, går Jensen til motangrep.

Han mener det ville være «respektløst» å bruke selskapets ansatte for å lage en slik reklame, og anklager samtidig kritikeren for å mangle integritet selv. 

Jensen mener frilansjournalisten gjengir saken meget upresist, og viser til at Leer-Salvesen fikk anledning til å publisere enten en egenprodusert tekst - eventuelt som kronikk:

- Jeg har også gitt deg et mer utførlig tilbud om å få dette på trykk hos oss helt gratis, selvfølgelig under forutsetning av at du skrev en kronikk om temaet. Dette har du ikke gjengitt direkte i din tekst, og jeg mistenker at det skyldes at budskapet mitt ikke passet inn i din forutinntatte holdning til meg og mine gratisaviser.

I tilsvaret heter det også:

- Begrepet tekstreklame er velkjent i alle store medier, uavhengig av om de utgis etter PFU sine retningslinjer eller ikke. At du skulle oppta en av våre journalister for å sette dette budskapet på dagsordenen synes jeg er respektløst.

Erkjenner feilmerking

Tvende Media er samtidig åpen på at Lokalavisen Kristiansand ikke følger Vær varsom-plakaten:

- Vi er en gratisavis, vi forholder oss kun til jussens retningslinjer for utdeling av gratisaviser

Når Medier24 spør om ikke reklameavisa også skal følge Markedsføringsloven, er svaret fra Odd Bjørn Jensen følgende:

- Vi forholder oss selvfølgelig til gjeldende regler.

- Men hvordan merkes de betalte artiklene - hvordan gjøres leseren oppmerksom på at dette er reklame?

- Vi har rutiner for å merke alle betalte saker som «oppdragsjournalistikk», svarer Jensen.

lokalavisen-kristiansand-hyttedrom

Etter at Medier24 så kommer tilbake med konkrete spørsmål om noen enkeltsaker i siste utgave av Lokalavisen Kristiansand, svarer Jensen at de fleste av disse er ubetalte, og ikke merket, laget uavhengig.

Med ett unntak, for side 12 i siste utgave om hyttetomter.

- Dette er en betalt sak, kombinert med en annonse. Den skulle helt klart vært merket fra vår side slik den nå står, sier Jensen, og legger til:

- Vi har ingen agenda for å la være å merke slike ting. Her har vi ikke gjort jobben vår, og må skjerpe rutinene.

Medier24 har spurt Jensen flere ganger om han har noen eksempler på merking av betalte saker i Lokalavisen Kristiansand, og hvordan det skal se ut. Så langt har vi ikke fått det.

Her følger hele Jensens svar til Tarjei Leer-Salvesen: 

Svar til utspill fra Tarjei Leer-Salvesen:

Hei Tarjei!

Takker for hyggelige mailer, og at du setter en agenda som jeg gjerne engasjerer meg i.

Først vil jeg si at du er mer enn flink nok til å lage tekstreklame, og at du burde takket ja til mitt tilbud om å gjøre dette selv.

I overskriften din «Jeg får ikke kjøpe tekstreklame» lar du leseren tro på ditt budskap som gravende journalist. Dette kunne jeg foreslått for deg hvis det var meg som skulle laget denne reklamen for din virksomhet. Den er dog høyst manipulerende overfor leseren, som jo antar at du snakker sant. Du fikk jo som du vet lov til å lage denne selv, jeg ønsket ikke å sende min journalist til deg. Du ville kaste vekk verdifull tid for den, ene å alene for å harselere med deres arbeidssituasjon.

Du takket nei til å lage tekstreklamen selv i vår avis, noe jeg synes er leit, da du nå har valgt å få denne på trykk i andre medier. Som du sikkert skjønner og har fått med deg, er det svært mange journalister i dag som jobber i gratispublikasjoner, pressebyråer og magasiner med tekstreklame for bedrifter som ønsker å få frem sitt budskap på en måte som de kan regulere. Begrepet tekstreklame er velkjent i alle store medier, uavhengig av om de utgis etter PFU sine retningslinjer eller ikke. At du skulle oppta en av våre journalister for å sette dette budskapet på dagsordenen synes jeg er respektløst. Og du har jo nå vist meg at jeg hadde rett– du klarte meget godt selv å få frem ditt budskap. Mine mailer til deg er nå gjengitt på Medier24.com, noe jeg mener bryter med PFUs retningslinjer om at premissene for en intervjusituasjon skal klargjøres.

Du refererer også kun deler av disse slik de passer ditt reklamebudskap, for å fremme din integritet, som jo er en salgsvare for deg. Dette underbygger igjen min konklusjon om at du har gjort en glimrende jobb som tekstreklame-forfatter for din egen salgsvare. Jeg har også gitt deg et mer utførlig tilbud om å få dette på trykk hos oss helt gratis, selvfølgelig under forutsetning av at du skrev en kronikk om temaet. Dette har du ikke gjengitt direkte i din tekst, og jeg mistenker at det skyldes at budskapet mitt ikke passet inn i din forutinntatte holdning til meg og mine gratisaviser. Det er i utgangspunktet ikke helt i tråd med hva du prøver å stå for, men i en tekstreklame er dette helt innafor. Jeg synes du har gjort en fremragende god jobb, som ikke vi normalt hadde fått til, og du er derfor velkommen til å gjøre flere slike i vår gratis-publikasjon.

Jeg vil poengtere at Lokalavisen Kristiansand ikke er omfattet av VVP eller Tekstreklameplakaten. Vi er en gratisavis, vi forholder oss kun til jussens retningslinjer for utdeling av gratisaviser. Du som selger deg selv ut som en gravende freelancejournalist bør imidlertid være bundet av presseetiske retningslinjer og i så måte reagerer jeg på vurderingene du har gjort. Forbrukerne vil her fort misforstå deg dithen at dette er en etterettelig tekst. Da må da du av alle, merke denne tydelig for at ikke forbrukerne skal gå i den samme «fella» som du prøver å belyse.

Foruten å fremme din egen salgsvare, klarer jeg ikke å se din integritet i denne saken.

Og dette var altså Tarjei Leer-Salvesens opprinnelige utspill: 

Jeg får ikke kjøpe tekstreklame «Vil du ha en reportasje?» lokket en epostannonse i forrige uke. Eposten var nok sendt...

Posted by Tarjei Leer-Salvesen on 18. oktober 2016

Til toppen