(Espen Bless Stenberg fra sin hage i Colombia. Her driver han nettstedet Luftfart.media med kollegaen Tore Aune.)

Her er en av Norges nyeste nettaviser: Fra hjemmekontoret i Colombia startet Espen Bless Stenberg Luftfart.media

Nå har han fått en partner med på laget. Trafikken vokser og snart skal inntektene gjøre det samme.

Medier24 har tidligere skrevet om Espen Bless Stenberg (34) som flyttet til Colombia da lokalkontoret i Nordlys røk etter intern omorganisering.

Men Stenberg har ikke sittet på latsiden i varmen. 1. august lanserte han nemlig Luftfart.media - et nettsted om flybransjen og andre ting som rører seg i lufta.

– Jeg har drømt i alle år om at jeg skal ha min egen nettavis. Etter noen pils en kveld i slutten av juli kom ideen om et ordentlig luftfartsnettsted med kritisk journalistikk som hovedtema. Det er flere aviser som skriver om dette, men det er kanskje litt mer lettbeint, sier han på en dårlig linje fra hagen sin i Colombia.

ESPEN BLESS STENBERG med kona Linda og deres tre år gamle sønn. Her på en hestetur i Colombia på en tidligere ferietur, til det som er Lindas opprinnelige hjemland. (Foto: Privat)
ESPEN BLESS STENBERG med kona Linda og deres tre år gamle sønn. Her på en hestetur i Colombia på en tidligere ferietur, til det som er Lindas opprinnelige hjemland. (Foto: Privat) Foto: Privat

– Har ingenting å si hvor du sitter

Stenberg hadde akkurat fullført et sommervikariat der han har styrt forsiden av Nordlys.no fra Sør-Amerika. Stenberg ser ikke på avstanden som problematisk.

– Det er ikke verre enn om jeg skulle sittet i Harstad for å skrive om Oslo. Jeg snakker med kilder over Facebook, har IP-telefon, Skype, WhatsApp og mange andre måter å holde kontakt på.

– I dag har det ingenting å si hvor du sitter hen. Det er nok at du har en datamaskin og en bredbåndslinje. Man trenger ikke akkurat de store investeringene for å komme igang.

Luftfart.media skriver om ulykker i luftfartsindustrien, utvikling i bransjen, om politiaksjoner mot ulovlig flyvning - til mer lokale saker om for eksempel Harstad flyklubb som ikke har fyllingsmuligheter på egen flyplass og må dra til Bardufoss for å finne drivstoff.

– Vi prøver å ha en ganske så stor bredde i sakene våre - det var nettopp det som manglet i markedet og som gjør at vi har fått en del lesere. Vi prøver å skrive både for de som jobber i bransje, og for de som elsker å reise eller som har en forkjærlighet for fly, sier Stenberg.

Daglig leder Tore Aune (46) i Luftfart.media. Foto: Privat
Daglig leder Tore Aune (46) i Luftfart.media. Foto: Privat 46) i Luftfart.media. Foto: Privat

Ble sjokkert over antallet brukere

Nettavisen fikk 100 unike brukere første dagen - så landet de på 45.000 unike brukere første måned. Etterspørselen ble så stor at gründeren måtte be om hjelp.

Hadde jeg hatt hår, hadde jeg fått bakoversveis over lesertallene våre første måned. Jeg måtte ha hjelp og Tore Aune kom inn etter 2-3 uker og har siden da vært vårt Oslo-kontor. Han var i samme situasjon som meg - en frilanser med stor interesse for luftfart. Etter en tid sa han ja og nå har vi stiftet selskap for å få dette til å vokse ytterligere.

Til sammen har de to luftfartsentusiastene 35 års erfaring fra media. Aune har vært frilansjournalist, oversetter og tekstforfatter.

Luftfart.media har siden oppstarten blitt Stenbergs heltidsjobb i ukedagene. I helgene frilanser han for medier som Nordlys og Fremover. Den voldsomme veksten har derimot ført til at de to kompanjongene, som nå eier halvparten hver, ønsker å hente inn annonsører.

– Det har ikke kommet noen inntekter på avisen ennå, men da er jo fordelen at jeg sitter i et lavkostland, hehe. Vi jobber nå opp mot markedet med å hente inn annonsekroner og forventer at vi har en god omsetning allerede til jul. Jeg tviler på at det blir tatt ut lønn før det.

Selskapet går også med planer om innholdsmarkedsføring, avslører Stenberg. Og det er nordmenn som er målgruppen.

– Med Tore Aune på hovedkontoret i Oslo, har vi muligheten til å reise rundt. Han har allerede vært på Gardermoen og i Sandefjord. Vi har vært tilstede på flyshow på østlandet og lagd reportasjer. Det er viktig for en nisjeavis å vise seg fram, avslutter han.

Til toppen