BERNT JAKOB OKSNES, journalist i Dagbladet Magasinet, historieforteller og tidligere vinner av Den store journalistprisen. (Foto: Gard L. Michalsen)

Hva skjedde med den nyfødte gutten som ble forlatt i en bærepose? Nå forteller Dagbladet hele historien. Over ni episoder og 200.000 tegn

Bernt Jakob Oksnes har gjort det igjen: Lørdag starter Magasinet høstens store digitale satsing - med en helt unik fortelling.

En morgen i oktober ble et nyfødt barn funnet i en plastpose på en kirkegård i Oslo. Babyen var blåfrossen, i ferd med å dø.


Det er mens han står ved gravstøtten han hører den underlige lyden. Han tror først den kommer fra fuglene i trærne her inne. Men den minner om små skrik.

Eller er det et klynk…?

Slik starter denne helgas hovedsak i Dagbladet Magasinet, på papir og nett.

Vi er tilbake i 1991, og en liten gutt er forlatt i en bærepose på Vestre Aker kirkegård i Oslo. Nyheten fikk bred oppmerksomhet samme dag og ukene som fulgte.

Men hva skjedde med han? Hva ligger bak denne historien?

I løpet av den neste drøye måneden får du kanskje svaret.

magasinet-gutten-plastpose

Oppdatert lørdag morgennå er første episode publisert på Dagbladet.no

Ni episoder på nett, og hver lørdag på papir

Dagbladet lanserer lørdag første kapittel av den ekstraordinære fortellingen. Så kommer det nye episoder på nett hver onsdag og søndag, med en ukes pause midt i, fram til 19. november.

Hele teksten blir også trykket i Magasinet lørdager. Men dette er primært en digital historiefortelling:

- Du får hele historien på print også, men for oss har dette første og fremst vært et digitalt prosjekt. Så for å få den aller beste opplevelsen av historien, bør du følge historien digitalt. Da får man også kapitlene litt tidligere enn i papir.

Det forteller Karine Østtveit, magasinredaktør i Dagbladet.

For dette er ikke bare tekst - det er også video, lydklipp, bilder og andre inntrykk.

- Bak presentasjonen ligger det 20-25.000 linjer med koding. Dette er ikke noen «mal» vi har plassert teksten i, understreker Sigmund Nordal, AD i Magasinet.

Bernt Jakob Oksnes (t.v.) står bak intervjuer, research og 200.000 tegn, men har et stort team med seg på laget. Her, fra venstre: Magasinets AD, Sigmund Nordal - Espen Sandli, leder for Magasinet - og magasinredaktør Karine Østtveit. Gravesjef Arve Bartnes var trolig til stede da bildet ble tatt, men klarte å snike seg unna.
Bernt Jakob Oksnes (t.v.) står bak intervjuer, research og 200.000 tegn, men har et stort team med seg på laget. Her, fra venstre: Magasinets AD, Sigmund Nordal - Espen Sandli, leder for Magasinet - og magasinredaktør Karine Østtveit. Gravesjef Arve Bartnes var trolig til stede da bildet ble tatt, men klarte å snike seg unna. Bilde:

Mannen bak «De usynlige» skriver langt igjen

Det er nemlig et stort team som står bak saken - som har pågått over to og et halvt år. Karine Østtveit, Asbjørn Halvorsen og kulturredaktør Sigrid Hvidsten har alle ledet prosjektet, gjennom flere lederskifter.

Utvikler Anders Wiik har ledet design og programmering. Gravesjef Arve Bartnes har ledet prosjektet i mål.

Men bak researchen, historien og teksten står altså én mann:

Featurejournalist Bernt Jakob Oksnes, kjent for de lange og sterke historiene. Tidligere vinner av Den store journalistprisen for De usynlige fra 2010. Den var på «bare» 27.500 tegn.

Denne gang har Oksnes skrevet 200.000 tegn. Og beskriver historien slik:

- Det begynner som et drama, glir over i true crime, før det tar noen nye sjangere underveis...

Saken begynte med at mannen som jakter de unike historiene, for noen år siden lette etter nettopp en slik fortelling:

Om spedbarn som blir forlatt.

I gamle dager ble barn satt ut i skogen. Slik er det heldigvis ikke lenger, vi har et godt helsevesen og vern for å ta vare på uønskede barn.

Men vi skal ikke lenger til Tyskland for at det fins offisielle steder å «sette fra seg» nyfødte barn, forteller Oksnes. 

Det skjer dessverre også i Norge. Og historien fra 1991 fanget Bernt Jakobs oppmerksomhet. Ikke minst da han ble mer kjent med den:

- Denne saken er ikke så opplagt som man skulle tro. Den er veldig spesiell.

Leverte enkeltreportasje, og begynte så på nytt

Men det er nesten bare tilfeldigheter som gjør at historien lanseres i dag, og ikke for 2,5 år siden:

Den gang var saken nemlig nesten klar som en enkeltstående reportasje, på bare 60.000 tegn. Og skulle på trykk.

Så dukket det opp nye elementer, tips og svinger.

Redaksjonen bestemte seg for å jobbe videre. Dagbladets stiftelse finansierte prosjektet. Historien tok stadig nye, overraskende vendinger.

Bernt Jakob Oksnes forteller:

- Det har vært en berg- og dal-bane, med noen store og noen små gjennombrudd hele veien. En mappe med bildenegativer som vi har lett etter i to år, dukket opp først for noen dager siden. Vi har hatt mange slike.

Medier24s utsendte fikk se, høre og lese første episode denne uka.

Det ga frysninger, og for noen vil det sikkert bli sterkere opplevelser og følelser i sving.

TEASER: Dagbladet presenterte denne uka en kort teaser på Facebook for prosjektet

- JEG TRENGER HJELP! JEG HAR FUNNET EN NYFØDT BABY, i en pose i et buskas nede på kirkegården! Lørdag begynner vår nye serie «Gutten i plastposen».

Posted by Dagbladet on 12. oktober 2016

Karine Østtveit beskriver historien slik:

- En av våre viktigste ambisjoner i Magasinet er å fortelle historier som leserne husker i mange år. Dette mener jeg at er en sånn sak. Akkurat nå er vi selvfølgelig spente, og gleder oss til å se mottakelsen blant leserne.

- Dette er nok den sterkeste enkeltstående fortellingen vi har jobbet med. Det er et såpass stort register av følelser her, fra ekstrem sorg til tvil - og noen andre følelser. Vi har prøvd å forvalte dette så godt som mulig, sier Bernt Jakob Oksnes.

- Hvilke etiske problemstillinger har dere møtt - har dette arbeidet vært kontroversielt?

- Noen vil nok mene det, og vi har brukt mye tid på å gå opp det etiske løpet her, sier Oksnes.

Måtte dele opp i episoder

Redaksjonen og Oksnes selv understreker at han ikke har jobbet bare med denne saken i to år - det har vært mange bylines også i disse årene.

Men noen har han gått glipp av, for å ta denne saken i mål.

Og når den nå skal presenteres, ble det etterhvert klart at den ikke kunne presenteres som én stor sak.

Østtveit beskriver valget slik:

- Det er spennende å teste noe nytt, som ikke har vært gjort på akkurat denne måten i Norge før. Og så gir det noe ekstra til historien, å ikke få alt i ett - det er så mange spennende vendepunkt som gjør at du venter på neste episode, sier hun.

- Det er en del cliffhangers, ja, skyter Bernt Jakob Oksnes inn selv.

Medier24s utsendte fikk se hele første episode denne uka, og litt av andre. Undertegnede spurte pent om å få vite, om så bare for egen del, hvordan dette faktisk ender, om det er en happy ending.

Men vi får alle leve i uvissheten i noen uker. Her kommer det med andre ingen spoilers.

Vi må lese historien, og det kan vi alle gjøre gratis.

For etter en offensiv satsing på Dagbladet Pluss den siste tida, blir denne serien ikke lagt bak mur.

- Hvorfor det?

- Den kvalitetsjournalistikken som Magasinet leverer fra uke til uke, er en del av vårt premiumprodukt og for dermed for Pluss-abonnenter, sier Espen Sandli, leder for Magasinet, og forklarer:

- Samtidig ønsker vi å vise ikke-abonnenter den kvaliteten Magasinet står for på digitale plattformer, og hva man får inne på Pluss. Derfor ligger denne serien åpent, på samme måte som for eksempel Våtdraktmysteriet gjorde i fjor.

Men litt penger kan Dagbladet tjene, om historien gir trafikk.

For i motsetning til en del tidligere rigg, som fjorårets SKUP-vinner Våtdraktmysteriet, kommer det denne gang også annonser i presentasjonen av Gutten i plastposen.

...hele historien får du altså på Dagbladet.no framover, med første episode lørdag. Den er også toppsak i Magasinet på papir denne helga.

Til toppen