Släger kan se tilbake på en imponerende vekst de seneste åra - og særlig i 2015. Her fra i fjor sommer ved feiring av nok en ny kunde. Til høyre: Daglig leder og partner Eirik Øiestad. (Foto: Släger Kommunikasjon)

Kanonår for Släger kommunikasjon: PR-byrået doblet omsetningen i 2015

Fra 15 millioner i 2014 til nær 30 millioner kroner i fjor.

PR-byrået Släger kommunikasjon er ikke blant de største aktørene i markedet, men selskapet som ble etablert i 2005 vokser seg nå stadig større.

Mens de store aktørene i bransjen gjerne sliter for tida, gjorde Släger det meget solid i fjor:

Ifølge regnskapet, som nylig er levert Brønnøysund, omsatte selskapet for 29,8 millioner kroner i 2015.

Det er nesten en dobling fra året før, da omsetningen var på 15,8 millioner kroner.

Bak veksten ligger både eksisterende og nye kunder. I fjor kom blant andre Tine til på kundelista. Der finner vi også både store og små selskaper, som Sony, Netflix, BMW, Facebook, Adidas og Visit Sweden.

Fire av slägerne: Elisabeth Nedresæter, Elin Værnes, partner Henning Sverdrup og partner / daglig leder Eirik Øiestad.
Fire av slägerne: Elisabeth Nedresæter, Elin Værnes, partner Henning Sverdrup og partner / daglig leder Eirik Øiestad. Bilde: Laurin Schmid

Også overskuddet vokser

Samtidig som omsetningen har vokst, har selskapet klart å holde driftsmarginen på rundt 10 prosent. Dermed har Släger nær doblet driftsresultatet - til 2,8 millioner kroner i fjor.

Det har også gitt noen kroner på sparekontoen til de to partnerne og eierne, Eirik Øiestad og Henning Sverdrup - som eier henholdsvis 60 og 40 prosent av Släger Kommunikasjon AS: I fjor tok eierne ut et ekstraordinært utbytte på til sammen 2,5 millioner kroner. Egenkapitalen per 31. desember i fjor var på 2,1 millioner kroner.

Daglig leder og styreleder Eirik Øiestad fikk i fjor en godtgjørelse på 1,6 millioner kroner, ifølge regnskapet.

Til toppen