SUSANNE KALUZA - engasjert og tydelig redaktør, her på jobb hos Kvinneguiden og Egmont i Nydalen. Bildet er tatt våren 2016. (Foto: Sunniva Bornøy)

Lanserer «Sunn Fornuft-plakaten»: Kvinneguiden og bloggere på lag mot spiseforstyrrelser

- Ikke et lovverk med forbud, men en samling tips, sier initativtakerne. Psykiater Finn Skårderud har også bidratt til plakaten, som lanseres neste uke på «Villa SULT».

- Kvinner i alderen 15-34 år utgjør den mest rammede gruppen av spiseforstyrrelser i Norge. Bloggere har en sterk kvinnelig målgruppe i denne aldersgruppen, og har dermed på lik linje med media et viktig samfunnsansvar på å ikke bidra til økt kroppspress.

Slik innleder Lauga Oskarsdottir, medgründer for United Influencers i Norge, hennes Facebook-post om «Sunn Fornuft-plakaten» for bloggere.

  • Se hele plakaten nederst i saken.

 

Her har både mediebransjen og bloggnettverkene stått sjeldent godt sammen:

Bak initativet står UI sammen med Susanne Kaluza og Kvinneguiden, Aller Media / AdLink, Bonnier og psykiater Finn Skårderud.

Målet med plakaten er å bevisstgjøre bloggere på hvilken påvirkning de har på leserne - og ansvaret som følger med.

Og bloggerne har vist stor interesse, forteller Susanne Kaluza, redaktør for Kvinneguiden til Medier24: 

- Vi hadde et håp om at det skulle være 20 bloggere med fra starten - nå er vi allerede 50!

(Logo til plakaten og kampanjen som lanseres neste uke).
(Logo til plakaten og kampanjen som lanseres neste uke).

Samtidig som man selvsagt kan skrive om temaer som trening, mat og livsstil, understrekes det: 

- Ingen ønsker å gjøre en ung jente eller gutt litt mer spiseforstyrret. Samtidig vet vi at leserne etterspør godt innhold om trening, mat, livsstil, skjønnhet, mat og mote. Det finnes mange som ønsker å skrive om disse tingene på en måte som er inspirerende og interessant, uten å bidra til å trigge sykdom.

Det forteller initativtakerne om prosjektet på Facebook-eventen for lansering av plakaten, som finner sted onsdag (13. juli) på Villa SULT, Finn Skårderuds Institutt for spiseforstyrrelser.

De understreker at plakaten ikke er et lovverk med forbud og strenge krav, men «en samling tips og retningslinjer», som er et arbeidsverktøy både bloggere og mediefolk kan støtte seg på.

- Håpet er at så mange som mulig blir med å slutte opp om dette!

LES MER om kampanjen:

Her er «Sunn Fornuft-plakaten»:

- Disse retningslinjene er utarbeidet av Kvinneguiden.no og United Influencers i samarbeid med psykiater Finn Skårderud, Bonnier Media og Aller Media. Vårt formål er å bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer. Vi står sammen i kampen mot spiseforstyrrelser.

  1. Unngå å skrive hvor mye du veier, BMI, kaloriinntak, midjemål, armmål og liknende tall. Husk at du har unge lesere som sammenlikner seg med deg.


  1. Unngå å være for bastant når du skriver om positive eller negative sider ved en enkelt matvare eller en livsstil. Husk at du skriver fra egen erfaring og ikke er fagperson. Det som er bra for deg er ikke nødvendigvis bra for alle andre.   


  1. Bilderedigeringsprogram kan være fint for å justere lys, farger og utsnitt, men unngå å endre kroppsstørrelse eller fasong.


  1. Del gjerne mat og treningsinspirasjon, men vær flink til å understreke hvem det er ment for, at ikke alle løper like fort, veier like mye eller i det hele tatt trenger å endre noe.Husk at du ikke har noe kontroll på hvem som leser det du poster på nett. Selv om du har en kjernegruppe faste lesere som kommenterer har du også lesere som er yngre og eldre, friskere og sykere.


  1. Fokuser heller på treningsgleden fremfor hvor langt du selv løper og hvor mange repetisjoner du tar. Husk at du ikke trenger å skrive om hver eneste gang du selv trener for å dele treningsinspirasjon. Poster du et treningsopplegg, så presiser hvem det er laget for, og hvem det ikke er laget for.


  1. Når du skriver om mat, ta gjerne bilde av matlagingen, bordet eller hele retten, men vær bevisst om du poster bilder som viser størrelsen på din egen porsjon. Vis særlig omtanke om din egen porsjon er liten. Presiser gjerne at du for eksempel forsynte deg flere ganger.


  1. Skriv gjerne om klær, men unngå å skrive hvilken klesstørrelse du bruker. Husk at leserne ikke kjenner deg i virkeligheten, og bare gjetter på om deres kropper faktisk er like. Får du spørsmål om størrelsen du bruker i et plagg, svar heller på om du opplever at plagget er lite, stort eller normalt i størrelsen.


  1. Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i biniki er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv.


  1. Vær varsom om du deler informasjon om dine egne kosmetiske inngrep. Sett deg inn i hva loven sier om markedsføring av slike inngrep.


  1. Hvis du blir kontaktet av lesere som forteller at de er syke eller har det vanskelig, send dem videre til fagpersoner. Mental Helse har en gratis, døgnåpen hjelpetelefon for mennesker som trenger noen å snakke med. Telefonnummer: 116 123. De som synes det er vanskelig å snakke med noen kan få skriftlig hjelp på Mental Helses nett-tjeneste sidetmedord.no.
Til toppen