Aber Bergen, MTGs nye dramasatsing for TV3, Viafree og Viaplay. (Foto: MTG)

Middels start for Aber Bergen: 114.000 fikk med seg TV3-premieren torsdag kveld

Det var litt skuffende, men også litt som ventet: - Aber Bergen er først og fremst hybrid-TV-innhold – altså et innholdsprodukt som skal leve og levere på flere flater, sier TV3-sjef Morten Micalsen.

Torsdag hadde den nye advokatserien Aber Bergen premiere på TV3.

Første episode har hittil fått 114.000 seere i snitt og en kommersiell andel på 22,1 prosent, hvilket betyr at TV3 i sendetidspunktet var størst av alle kanalene i den kommersielle målgruppen 15–49 år.

- Serien treffer med andre ord veldig godt i riktig målgruppe, melder mediehuset MTG.

Aber Bergen blir vist på betalproduktet Viaplay samtidig som den sendes på TV3, og episodene blir tilgjengelig på gratistjenesten Viafree en uke senere.

- Vi kunne godt ønske oss enda flere seere på lineær-TV, men vi regner med at flere velger å følge serien på Viafree eller Viaplay, og at vi får et høyere totaltall utover i sesongen som gir et mer riktig bilde av seertallene, opplyser kommunikasjonssjef Line Vee Hanum i MTG Norway.

- Et innholdsprodukt for flere flater

- De lineære seertallene forteller uansett en del av historien. Aber Bergen er først og fremst hybrid-TV-innhold – altså et innholdsprodukt som skal leve og levere på flere flater, både lineært og digitalt.

- Aber Bergen er ikke noe man nødvendigvis ser kun en gang i uken på TV3, denne serien kan man også se på både Viaplay og etter hvert Viafree. Det er viktig for oss å være til stede med innhold på ulike flater, og møte seerne der de faktisk befinner seg. Med andre ord vil det ta litt tid før de totale seertallene utmeisles, sier MTG TV-sjef Morten Micalsen.

Treg start på TV-høsten

Gårsdagens sesongpremiere på Råskap hadde i snitt 85.000 seere, som er noe ned fra premieren i fjor, mens MasterChef leverer bra seertall for tiden, med et snitt på 72.000 seere på ukesfinalen i går.

- Totalt sett gjorde MTG TV det bra i går, med en kommersiell andel på 21,2 prosent, melder Hanum.

 - Som resten av TV-bransjen merker vi at tv-seingen generelt ikke har kommet opp på samme nivå som i fjor ennå, men vi håper dette vil ta seg opp utover sesongen.

Til toppen