GUNNAR BJØRKAVÅG, konsernsjef i NHST Media Group. (Foto: NHST)

Mynewsdesk vil spise seg inn i nytt marked: Lanserer ny tjeneste som kombinerer PR-plattform med medieovervåking

Etter fjorårets oppkjøp av Intermedium, integrerer NSHTs PR-tjeneste nå også medieovervåking.

 – Tiden for å jobbe separat med kommunikasjon og medieovervåkning er forbi. Det gir ingen mening å jobbe isolert med noe som er så sterkt knyttet sammen.

Det sier Henriette Sveen, Country Manager i Mynewsdesk Norge, i en melding fra pressemeldingstjenesten.

Som nå altså ikke lenger er bare en pressemeldingstjeneste - men kombinerer PR-verktøy med medieovervåking. Dermed går Sveen i konkurranse med etablerte leverandører som Retriever, Opoint og Meltwater.

Dette skjer etter at NHST Media Group, som også eier Dagens Næringsliv, i fjor kjøpte opp medieovervåkingsselskapt Intermedium - for å styrke konsernets digitale tjenestetilbud gjennom PR-plattformen Mynewsdesk.

Helhetlig og integrert løsning

Ifølge Mynewsdesk har er markedet for medieovervåking og distribusjonstjenester fortsatt preget av enkeltstående tjenester. NHSTs søker nå å vinne land i nye markeder ved å tilby en helhetlig løsning gjennom en sømløs integrering av den digitale PR-plattformen Mynewsdesk og medieovervåkningsselskapet Intermedium. Medieovervåkningen får navnet Listen.

Ambisjonen er at det skal bidra til videre vekst:

Mynewsdesk har vært NHST-konsernets vekstdriver med en topplinjevekst på 46 % i 1. kvartal 2016, og ruster seg nå for videre vekst med integreringen av Intermedium. Vi er fornøyd med å være først ute i Norge med å tilby en komplett løsning for digitalt kommunikasjonsarbeid, sier konsernsjef Gunnar Bjørkavåg.

Men om veksten har vært stor, har Mynewsdesk fortsatt til gode å levere overskudd - også så langt i 2016.

(Fra NHSTs kvartalsrapport for 2. kvartal).
(Fra NHSTs kvartalsrapport for 2. kvartal).

Måles ikke effekten?

Mynewsdesk viser blant annet til en undersøkelse i regi av Kommunikasjonsforeningen, som antyder at norske kommunikatører i liten grad måler effekt av arbeidet - kun 27,1 prosent av 1600 svarte at de gjorde det.

Nå håper Henriette Sveen at Mynewsdesks nye tjeneste kan bidra til å gjøre det lettere å kombinere PR og overvåking:

– Ambisjonen vår er å hele tiden være innovative og ligge i forkant for å pushe markedet i riktig retning. Å lytte til interessentene dine er helt essensielt for å kommunisere godt, og derfor har vi gjort det enkelt og samlet alt i en løsning. Dette har vært etterspurt i lang tid av kommunikatører.

Til toppen