I "Prebz & Dennis - The Movie" tar Dennis Vareide og Preben Fjell veien til lerretet - fordi de kan, og fordi det er "mye større og mye gøyere". Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix (Bilde: Bendiksby, Terje)

Prebz og Dennis fra YouTube til kinolerret. Det blir både mye større og mye gøyere, lover stjernene

Har mer enn 200.000 abonnenter på YouTube - nå inntar de også andre medier.

Oslo (NTB-Gitte Johannessen): Mens «Trio»-konseptet tar spranget fra tre sesonger på fjernsyn til kino, finner Prebz og Dennis veien fra YouTube og helt inn i kinosalen med det regissøren kaller «tull og tøys».

– Vi tar YouTube til det store lerretet. Det er mye større, og mye gøyere, sier Preben «Prebz» Fjell, som sammen med Dennis Vareide har mer enn 200.000 følgere på YouTube.

– Mye tull og tøys

Det gjør dem til Norges største stjerner på kanalen. Det er Kaspar Synnevåg som er regissør når de entrer sitt nye medium, og han kaller resultatet «Prebz & Dennis – The Movie» for en komedie.

– Filmen er representativ for livene deres, og med mye tull og tøys, sa Synnevåg da filmvåren ble presentert tirsdag i Filmens hus i Oslo.

Duoen og deres kompiser får prøve seg på personlige utfordringer. Preben skal komme seg i form og bestige en fjelltopp, mens Dennis jobber for å ta lappen og få seg kjæreste – noe han naturligvis får hjelp med.

– Det var noen av mine verste dates, het det fra Vareide om den delen av filmopptakene.

Fansen kan benke seg i kinosalene fra 7. april.

"Prebz & Dennis: The Movie" handler om Ruben Vareide, Dennis Vareide, Preben Fjell og Sondre Mogård og deres eventyr - flyttet fra YouTube til kinolerretet. Foto: North Sea Productions.
"Prebz & Dennis: The Movie" handler om Ruben Vareide, Dennis Vareide, Preben Fjell og Sondre Mogård og deres eventyr - flyttet fra YouTube til kinolerretet. Foto: North Sea Productions.

 

Største eventyr

«Trio»-produsent Knut H. Trondsen er klar i talen når ungdomsserien melder overgang fra TV-mediet til filmformatet.

– På NRK har vi et publikum på mellom 250.000 og 300.000 per episode. Da valgte vi å bygge videre på de klossene, sier han om den februarklare «Trio – Jakten på Olavsskrinet».

Det var hele tiden planen at de tre TV-sesongene som NRK forpliktet seg til å være med på, skulle ende i en frittstående film. Suksesserien ble kalt for «Bobseybarna møter C.S.I.» da den hadde premiere i 2013 på NRK, og allerede har Adresseavisen rykket ut og kalt filmversjonen for «en norsk variant av Da Vinci-koden».

– Sitt største eventyr får trioen på kinoen, sier Rune Trondsen. Manusforfatterne tok utgangspunkt i Olavsskrinet og norsk historie, og diktet videre, forteller han.

– Enda litt større

Filmteamet – med regissør Eva Dahr i spissen – fikk gjøre opptak i Nidarosdomen. Man filmet også i Lofoten i tillegg til Skjåk – der filmens ungdommer bor.

– Vi har tysk coprodusent, og Lofoten gjør dem blanke i øynene, sier Trondsen, selv fra Harstad og glad for at han etter å ha laget sin tiende film for kino «endelig fikk inn Nord-Norge».

Naomi Lien Hasselberg har spilt i alle tre sesongene, fra hun var ti år og til nå hvor hun er 14, og synes det var spennende å prøve seg i kinofilm.

– Ting skjer raskere. Men manus er mye kortere! ler hun, mens Franziska Tørnquist, med fra TV-sesong nummer to som datanerd, sier som Prebz:

– Det er enda litt større med film.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen