Selger nettaviser og webløsninger med eventyrlig profitt. For andre år på rad har Ramsalt Lab 67 prosent driftsmargin

- Vi driver på en smart måte, sier Yngve Bergheim.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I 2010 slo Martin Normann Lund og Yngve W. Bergheim sine to konkurrerende IT-firmaer på lag, og etablerte Ramsalt Lab AS, skriver Nord24 om forhistorien til selskapet.

Fem-seks år senere kan de vise til en økonomi og driftsmarginer som knapt noen andre selskaper kan vise til i disse tider:

For andre år på rad har selskapet hele 67 prosent driftsmargin.

Det vil si at for hver 100-lapp Ramsalt Lab omsatte for, kan 67 kroner legges rett på bunnlinja til overskudd.

I 2014 var omsetningen 9,3 millioner og driftsresultatet 6,3 millioner kroner. I 2015 endte det på 11,6 millioner i omsetning, og hele 7,8 millioner kroner i driftsresultat.

Selskapet har knapt tatt ut utbytte de seneste åra, og har nå en egenkapital på 14,5 millioner kroner.

- Driver smart og har fått uttelling

Ramsalt Lab leverer nettløsninger til både private bedrifter, offentlige etater og mediebedrifter.

Blant nettavisene som bruker løsninger herfra er Nordnorsk Debatt, The Independent Barents Observer - og NJs fagblad Journalisten.no. Aller Media har også flere magasiner på kundelisten til Ramsalt.

Andre kunder er Morgenbladet, Forskning.no Khrono.no, Sykepleien.no - og Kommunal Rapport.

Sammen har disse bidratt til pene tall for leverandøren.

Og til Nordlys sitt næringslivsnettsted Nord24.no sier gründer og daglig leder Yngve Bergheim følgende om suksessen:

- Jeg tror vi driver på en smart måte. Og så har vi fått uttelling på noen prosjekter vi har kjørt.

Nå varsler selskapet litt dårligere resultater i 2016 og årene som kommer. For tida bemanner Ramsalt Lab kraftig opp.

Selskapet er også i et større samarbeid med en internasjonal aktør om å lage en ny og åpen medieplattform, skriver Nord24.

Powered by Labrador CMS