NRK har fått 2.500 henvendelser fra publikum om Melodi Grand Prix. Her fra da Ulrikke Brandstorp vant finalen i MGP i Trondheim spektrum.
NRK har fått 2.500 henvendelser fra publikum om Melodi Grand Prix. Her fra da Ulrikke Brandstorp vant finalen i MGP i Trondheim spektrum. (Tore Meek / NTB)

2.500 TV-seere raste mot NRK etter Melodi Grand Prix-fadesen: – Telefon­storm

To NRK-ansatte fikk inn rundt 500 telefonsamtaler på to timer.

NRKs tekniske problemer under Melodi Grand Prix-finalen forrige helg sørget for en rekke klager og henvendelser til både NRK og Kringkastingsrådet.

I alt mottok statskanalen ca 2.500 henvendelser, opplyser leder Carina Berge i NRK Publikumsservice til Medier24.

– Veldig mange klagde mellom klokken 21:00 og 23:00 da sendingen pågikk. Vi har registrert 500 telefoner inn på et par timer, men vi klarte ikke ta i mot alle da det var to personer som bemannet telefonen, forteller Berge til Medier24.

 

– Veldig skuffet

Carina Berge, leder for Publikumsservice i NRK.
Carina Berge, leder for Publikumsservice i NRK. Foto: NRK

Hun har sjekket opp og kommet fram til at det er kommet inn ca 1.000 henvendelser på e-post, 1.000 i sosiale medier og de 500 på telefon. Alle disse henvendelsene handler utelukket om Melodi Grand Prix.

– Hva sier folk til dere?

– Mange var veldig skuffet over at avstemningen ikke fungerte og noen synes det er urettferdig at de ikke fikk stemt på sin favoritt. Flere var også kritiske til den folkejuryen, som de ikke var informert om på forhånd.

– Det er vel sjelden mer passende enn å bruke ordet «telefonstorm» enn nå?

– Det var det virkelig telefonstorm - og ellers en storm i alle kanaler, sier hun.

I tillegg til disse henvendelsene er det kommer inn i underkant av 1.000 klager til Kringkastingsrådet, opplyser sekretær Erik Skarrud til Medier24.

 

NRK med fullstendig gjennomgang

Over én million nordmenn fikk med seg forrige lørdags finale i Melodi Grand Prix, som ble preget av systemsvikt og stemmekaos.

Avdelingsleder Inge Thorud i Teknologiavdelingen i NRK opplyser til Medier24 at de er i prosess med å finne ut hva som har skjedd.

– Vi jobber med en detaljert teknisk gjennomgang internt. Det bruker vi god tid på, for å kunne gjøre tiltak og unngå at dette skjer igjen, skriver han i en tekstmelding.

Til toppen